Hoppa gammal häst

Horselover07

Trådstartare
Hej!

Har en äldre häst på 19 år som jag skulle vilja börja hoppa igen efter att den inte hoppat på ca 1 år. Hästen har tidigare gått upp till 1.20 och hopptävlade 1.10 senast förra sommaren. Hästen är i övrigt igång och tränas regelbundet i dressyr. Vad är ungefär en maxhöjd som man borde hålla sig under och hur ofta kan man hoppa ordentligt (dvs mer än bommar och småhinder på sisådär 50-60cm)?
 
Bra att du är mån om din veteran. Det är nyttigt för en frisk häst att träna upp i åldern men det går inte att svara på hur mycket/ofta/högt utan att känna hästen. Hoppträna för en duktig tränare så får du hjälp att lägga upp träningen så att den hjälper och inte stjälper din gamling.
 
100 och 110 torde inte vara något problem. Min gamla dam född 1984 stortrivdes när hon fick vara med då jag hade henne på foder 1988-2001. 5-6 tävlingar pr år samt träning var 3 vecka. Fick tyvärr inte behålla henne då ägaren valde sälja henne för mer än jag kunde skaffa fram (75000) för att slippa undan försäkringen som var på någon 1000 lapp pr år
 
Jag hade nog börjat lite försiktigt och lägga in lite hoppning på låg höjd en gång i veckan och sen beroende på hur det känts höjt lite succesivt eller hoppat lite högre t ex. En gång i månaden (70-80) och tagit det hur hästen känns.

Alternativt som @Ace föreslår att ta hjälp av tränare.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Träning Jag har en 19-årig hopphäst som inte har hoppat på ca 1½ år men nu skulle jag vilja komma igång med lite hinder igen. Jag har ridit en...
Svar
3
· Visningar
898
Hästmänniskan Hej! har fått ett otroligt bra erbjudande på en fd hopphäst. Tävlade sparsamt upp till 120 tidigare år men har nu hobbyridits senaste 5...
2
Svar
25
· Visningar
2 153
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
368
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp