Bukefalos 28 år!

hoppa med bomfritt?

B

BeastieBabe

Läste på stall vrås sida om att man inte ska hoppa med bomfria sadlar, hur är det med bladsadlar eller bör man ha en normal sadel med bom om man ska hoppa?
 
Det ska gå bra att hoppa med en bladsadel, iaf ur hästens synvinkel, jag vet inte hur lätt det är dock, tycker jag har hört folk som ha testat... Anledningen till att man inte ska hoppa med en bomlös sadel är att man vid nerslaget lägger så mycket vikt i stigbyglarna att man med stor säkerhet riskerar att utsätta hästens rygg för stort punkttryck. Kan man däremot klämma sig fast med bara knäna skulle jag nog tro att det går bra att hoppa bomlöst, och någon gång ibland över ett litet skutt tror jag nog också ska gå...
Det finns såvitt jag vet en bomlös sadel i usa, Ansür, som man ska kunna hoppa i enligt tillverkaren...men jag är skeptisk.. :smirk:
 
En bomlös skulle inte jag hoppa i, mer än kanske något enstaka kryss el dike.

En bladsadel går att hoppa i, frågan är bara hur bekvämt det är :crazy: De har ofta ganska rejält framvalv och en w-sadel har ju dessutom horn. Jag har iaf inte tänkt prova :p.
 
jo det var just det vid landningarna, och man ska juh inte klämma med knäna när man hoppar.. och att hoppa utan stigbyglar hela tiden är ingen höjdare..

just nu rids och hoppas hästen med en ridgjord, vilket inte heller är sådär jättebra.. men sadeln hon har ligger inte bra :( man kan inte låta hästen stå i flera veckor för att man inte har en sadel..

ansür-sadeln såg jag kostar över 15'000 och sedan blir nog inte frakten så billig heller.. =/

jobbigt med hästar med konstiga ryggar.. *sucka*
 
du får markarbeta hästen med cavaletti (gör man alldeles för sällan) och rida dressyr tills dess du hittat en sadel som passar. :devil: NYTTIGT för dej och hästen! :)
 
Jag mailade Torsion som har bomlösa sadlar och frågade om just hoppning. Dom sa att man kunde hoppa i den, fast inte högre än 1m för skänkelläget blir galet då.
Deras stigläder är ju fästa i en väldigt bred grej över ryggen, kanske det gör den bättre att hoppa i än andra? Jag vet inte hur de andra sadlarna ser ut, så rätta mig gärna! Men det var vad jag fick till svar av dom iaf.
 
markarbete gör hon redan en hel del av då ägaren inte vill hoppa, det är bara jag som gör det med hästen.. sedan är hästen på väg att säljas och tränas på att bli lugn på enstaka hinder, är bommarna för låga går hon bara över dem..

och att sitta med cavalettiövningar månad efter månad tröttnar nog hästen på oxå.. denna hästen har väldigt svårt för sadlar.. en stübben rex med paddar passade bra när hon va omusklad men nu.. jadu.. smal manke, fet bog, platt rygg.. ska nog göra en gipsavgjutning av ryggen hennes å ta med till alla möjliga affärer med sadlar..
 

Liknande trådar

Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
746
Senast: Cattis_E
·
Utrustning ”värmelampa” för att det är just värmen jag är ute efter, de kallas väl solarielampor med i en del stall men jag tål inte solen ;) så...
Svar
16
· Visningar
1 159
Senast: JohannaB
·
Utrustning Vi kommer ev bli med släp inom snar framtid, har bara hyrt innan. Vad är extra viktigt att kolla upp innan/fråga om? Min kompis päron...
Svar
1
· Visningar
981
Senast: Buzzter
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp