Hoppa med bomlös sadel?

Nä, det är säkert inte tillåtet... Det lär väl ta ett tag också, och förmodligen krävs det väl att många propagerar för det. När det gäller saker som snarare är bra än dåligt för hästen, så kan jag inte förstå varför det inte kan vara godkänt också. :confused:
Men man får hålla tummarna för att de släpper på de bestämmelserna.
 
Jag får i alla fall snart svar tror jag. Maila dom för ett litet tag sedan och frågade vad som gällde och om man inte fick det: om dom hade planer på att ändra och/eller diskutera det.
 
Nu har jag fått svar från en som tillverkar bomlösa sadlar...

De säger att det inte är bra att hoppa i en bomlös sadel eftersom de inte är tillräckligt hårda vid själva nerslaget. Det tolkar jag som att det nog kan vara skadligt för hästen att hoppa i en bomlös sadel... Dock tror jag nog att det går bra att hoppa över något nedfallet träd i skogen eller så... Men inga högre höjder, och inte ofta... Är min tanke..
 
Fick svar från Torsion idag.
Deras svar på om den fick användas i dressyrtävlingar var nej - pga UTSEENDET! :mad:
Man får väl bara hoppas att ridsportförbundet tar sitt förnuft tillfånga och inser att ett utseende knappast går före funktion.
 
Ah okej, men då kan man ju skuta över små hinder i skogen i alla fall.

Tillis
Jag det hoppas jag med. Får se vad jag får för svar av SR om huruvida de funderar på det eller inte.
Visst finns det bomlösa som ser ut som engelska sadlar, men de ligger ju på ca 20000kr och dessutom vill jag ju inte ha en sadel som känns som en engelsk dressyr sadel.
 
å andra sidan finns det bomlösa islandssadlar som är bra lika vanliga dressyrsadel. min keilir son jag hade skulle jag inte bangat för att åka och tävla med ursäkta pekfingervalsen - kraftigt näsblod!
 
hmm.. det finns bomlösa sadlar som liknar engelska dressyrsadlar och de kostar INTE 20000:- närmare 6000:- :crazy: och de KÄNNS inte som engelska dressyrsadlar heller :smirk:

Och jag tror att det finns två anledningar till att man inte får tävla dressyr i dem, dels utseendet och dels byggnationen (dvs att de inte har ngn bom) tror att det står typ "ska vara en bomsadel av engelsk modell..."

Vill någon veta mer om de engelsk-liknande bomlösa som INTE kostar 20000:- så kan de ju PM:a ;)
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 281
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 077
Senast: Cambrie
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 235

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp