Hoppa med bomlös sadel?

S

Spider84

Jag har precis börjat titta runt på de olika bomlösa sadlarna.
Just nu har jag bara en damsadel, som behöver fixas iordning, så jag behöver ytterligare en sadel. Tanken har varit att jag ska köpa en hoppsadel eftersom jag vill komma igång med hoppträningen ordentligt. Och att jag då skulle rida barbacka när jag rider Akademiskt.

Men hur är det att hoppa i en bomlös sadel. Är det som att hoppa i en dressyr/allround sadel (obekvämt) eller funkar det relativt bra?
Är det någon som har provat.

Någon av sadlarna får jag ju köpa nu och den andra får vänta tills våren, vilken det blir återstår ju att se.
 
Jag har hört att det inte ska gå att hoppa bomlöst... Ska på kurs och bli diplomerad sadelutprovare 21-22/10 ska kolla lite med lärarna där :) Sen får jag snart hem ett större antal bomlösa sadlar, så då ska jag be hoppkunnig vän att provhoppa i dem! (vill ju inte riskera liv och lem själv :o :crazy:)
 
Du får se till att ge mig (oss?) en ingående "upplysning" om hur det gått.
Varför går det inte i så fall (av det du hört)?
jag är helt nybörjare på dessa sorters sadlar så jag vill lära mig så mycket jag bara kan om dem.

Vad är det för bomlösa du har och vad ska du få hem för några?
Hur funkar de olika?
 
Jag har bara hört att det inte går.. inget mer.. Kan tänka mig två anledningar(är helt värdelös på att hoppa själv, men nu gissar jag bara) en anledning skulle kunna vara att det blir för lite stöd i sadeln för en god hoppsits, sadeln är ju nu gjord så att man ska sitta i lodrät sits. Blir kanske som att försöka hoppa i en dressyrsadel.. :confused: Men detta kanske beror på hur duktig man är, superduktiga hoppryttare kanske kan hoppa i vad som helst? Sen beror det ju kanske på hur högt man hoppar i så fall, i en dressyrsadel borde man väl kunna hoppa några centimeter iaf?.. Så då skulle det vara ryttarens sits/balans som gör att det inte går (så bra..)

En annan anledning, som ju är lite allvarligare i så fall.. jag har hört någonstans att när en häst hoppar så landar den med ett antal tons vikt på varje hov (!) detta gör att jag tänker att hur mycket väger ryttaren i stigbyglarna i det ögonblicket? Då tänker jag att en bomlös sadel kanske inte klarar att hålla ryttarens tyngd fördelad på sidorna av ryggraden då, och så blir det ett jättetryck tvärs över vid landningen.. Är det någon som förstår hur jag tänker? Att stigbyglarna måste ju sitta fast någonstans, och när man står i stigbyglarna så är ju hela tyngden i stigläderfästena, och hur fördelas det trycket över hästens ryggrad? nu blir det vimsigt hör jag.. återkommer när jag vet mer..

Jag har Diddidynan, Cheyennesadeln, Karlslunds Kari Pad på väg, och ev. TopReiter och Galsi också..
 
Har du fått hem Cheyenne-sadeln än? Hur verkar den? Är den lik Fit Form och Torsion, eller är det bara en billig kopia? Kommer den att säljas i Sverige månntro? Vet att du svarade i något annat inlägg ang. detta och är nyfiken på vad du tycker nu om du fått hem den?
 
Nej, den har inte kommit ännu, det kan nog dröja en vecka låter det som... suck.. jobbigt att vänta :crazy: får dock hem en annan spännande sadel mycket snart, kanske på fredag om jag har tur :)
Och ja, Cheyennesadeln kommer att säljas i sverige, om det är en bra sadel :smirk:
 
måste bara få fråga. jag har gått å tänkt på att vidareutbilda mig till något. antingen söka in till slu eller att utbilda mig till sadelutprovare. vart finns det sånan kurser?? hur långa och hur mycket kostar det?? :banana:
 
Eftersom jag bara har en SS så kan jag svara för den och inte övriga.
Jag tycker att jag har svårt för att komma ur sadeln över hindret. Frambommen är lite i vägen.
Ang tryckfördelningen så är stiglädren fästa i fram och bakbom på SS, inte på en platta över ryggen (som en del bomlösa har). Därför vill jag påstå att det är "bättre" att hoppa i en SS än i många andra bomlösa. Men det är inte bra.
// Linda
 
SS?
Nu kommer vi ihåg att lilla stackars Spider precis har börjat intressera sig för sådana här sadlar. Så man får skriva STORA förklaringar för att hon ska förstå. :D
 
Jag har inte heller provat (har en Torsion) men jag kan tänka mig att det inte är någon hit. Sadeln är helt enkelt gjord för att sitta i, inte stå. Precis som en barocksadel tex. Framvalvet är ju ganska stort och borde vara i vägen. Dessutom finns det ju inget järn fram eller bossor som hakar fast sadeln runt hästens manke och ryggrad, så centrifugalkraften i svängarna borde kunna bli rätt påfrestande.
 
Ehmm, jag tror att det är skit samma ur tryckfördelningssynpunkt.

Har du fästena i fram- och bakbom riskerar du att få punkttryck av just fram- och bakbom, särskilt frambommen om du har en bred häst.

Torsion har ett remsystem som ska fördela ut trycket rfån stiglädrena en del i längsled, på motsvarande sätt som på SS fast remsystemet fäster på olika punkter mellan fram och bakbom, vilket gör att trycket fördelas ut en smula men fram- och bakbom dras inte ner mot hästen och trycker.

Så jag tror att de är ganska likvärdiga ur tryckfördelningssynpunkt, skillnaden är mer var trycket hamnar.

Personligen skulle jag inte sätta mina pengar på att det är bra att hoppa med bomlös. Hobbyskutta möjligen, med option på att skaffa hoppsadel om man känner att man lägger för mycket tryck i stigbyglarna.

Finns ju fina hoppsadlar nu för tiden med flexibla blad som fördelar trycket mycket bra och ger rörelsefruihet (om än inte lika mycket rörelsefrihet som med en bomlös).
 
Jag var inne och tittade runt en hel del på sidan.

Där stod det bland annat att de tyckte att det gick utmärkt att hoppa små skutt med sadeln och att man kunde få en recension av en hoppryttare om hur sadeln är att hoppa i.

Jag har ju inte tänkt att ha den som hoppsadel, utan bara hoppa ibland med den tills jag får köpt mig en hoppsadel.

Ska ta och maila dom nu så jag får en där recensionen. Det ska bli intressant att läsa.
 
Sadelmakarnas Bransch Organisation anordnar dessa kurser. Den jag ska gå är på två dagar och kostar 3750:-, man blir då diplomerad sadelutprovare. Är man sadelmakare kan man utbilda sig till Auktoriserad sadelutprovare, den kursen vet jag inte så mycket om.. Sök på internet efter sadelmakarnas branschorganisation så hittar du tfn-nummer att ringa! PM:a om du inte hittar :)
 
Vilken av dessa sadlar på hemsidan har du?
Jag behöver nämligen en sadel att rida dressyr i, till min häst som är helt totalt omöjlig att hitta vanlig dressyrsadel till... Nu funderar jag på bomlös, men vill ju då hitta en som är riktigt bra till just dressyr.
Några tips?

/tillis
 
Tack för tipset. Synd bara att den är blå... :(
Någon som vet om man får tävla dressyr i en sån här sadel?
 
:D
Den går att få i brunt och svart också. Och man kan special beställa andra färger med, som t.ex. grönt.

Jag funderade också på om man fick lov att tävla dressyr i den. Har svårt för att tro det så inskränkta som de brukar vara. :mad: :angel:
 
Såvitt jag vet är det ännu inte tillåtet att tävla dressyr med en bomlös sadel. På islandshästtävlingar är det numera tillåtet dock, så det kommer väl...
 
Jag ska ta och maila svenska ridsports förbundet så får vi reda på om det är så eller inte. Men som sagt jag tror inte att man får det, men det kan ju vara bra att veta om dom funderar på att ändra det eller inte.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 189
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Jag behöver köpa en sadel som jag kan använda tills det dyker upp en sadelutprovare i närheten och det är minst 6 veckor bort.. Jag...
Svar
6
· Visningar
1 067
Senast: Raderad medlem 142449
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Utrustning Behöver få lite tips på sadel som kan passa en häst med lite manke, bred (ca 110 grader), platt och relativt rak. Har tidigare haft en...
Svar
10
· Visningar
2 163

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp