hoppa med graman?

M

MissWonder

hej!

jag undrar varför folk hoppar med graman? vad är det bra för?
såg nyss en 13 åring hoppa med sin lilla ponny och använde graman..
 
Sv: hoppa med graman?

För att de inte förstår bättre???:confused:
Otroligt korkat kan jag tycka.....:crazy:
Men det är min åsikt...:)
 
Sv: hoppa med graman?

Barn ska inte ha häst/ponny om de inte har vettiga vuxna som håller koll på vad de ska använda för utrustning.
 
Sv: hoppa med graman?

Fruktansvärt tycker jag..
Blir lite förbannad när jag ser sånt att jag kokar:devil:
Tyvärr så ser man sånna saker oftare än man vill!
Graman vid hoppning är inte ok tycker jag!!:eek:
 
Sv: hoppa med graman?

Jag gjorde det när jag var mindre och hade ponny för att min tränare sa det (A-tränare och rätt välkänd). Samma tränare har även tyckt att jag ska hoppa med fast martingal men det har jag inte gjort. Martingal har jag aldrig hoppat mer efter den där träningen.
Jag tycker att det är idiotiskt.
 
Sv: hoppa med graman?

båda mina hästar har blivit felridna med graman, så jag rör inte en graman, även om det kan va bra om man använder det rätt.
den ena blev ständigt riden med graman, o ryttaren satt o höll i gramanen hela tiden, vid hoppning också, över hindrena.

den andra ponnyn var på tillridning i dressyr o där spände dom in med inspänningstyglar, kandar, graman, longeringslina, ryttaren hade två spön, o den som longerade hade ett. helt sjukt, och det var vuxna ganska välkända personer inom dressyrvärlden. dom tålde väl inte att dom inte fick en liten ponny att gå på tygel,så det är inte bara barn som missbrukar den.

jag skulle aldrig få för mig att hoppa med graman, inte rida med en heller för den delen.
 
Sv: hoppa med graman?

För att de inte förstår bättre???:confused:
Otroligt korkat kan jag tycka.....:crazy:
Men det är min åsikt...:)

Jag har en häst som måste ha graman, går med huvudet över molnen annars, den är 15 år och har gått så sen jag fick den, går jätte bra på det:P

Jag hoppar alla min hästar p graman, studs och små hinder, gör att dom hoppar med välvd rygg och bygger upp styrka i ryggen, hoppar även ialand banor på 110-130 på graman och tycker det fnkar jätte bra.....
 
Sv: hoppa med graman?

:crazy:

förut låg en bild ute på pixbox där ryttaren hade knutit tyglarna o använde gramanen istället...det var inte alls trevligt att se :(
 
Sv: hoppa med graman?

Om jag hade ridit med graman hade jag inte ens skrivit det. Människor som ser det som enda lösning har inte kunskap nog att lära sig saker anser jag, graman är bara en feg utväg, en genväg istället för att lära sig rida hästen. Inte blir det bättre för att hästen kröker på nacken. Hästen får hellre springa med huvudet högt än ha det mellan benen.
 
Sv: hoppa med graman?

Lite OT
Såg en människa på pixbox som red med pessoa i nedersta ringen och en martingal fastsatt med karbinhakar i bettet, också i de nedersta ringarna.
Ridsporten är i många avseenden en grym aktivitet. Hästen bär oss, springer med oss, hoppas med oss, gör nästan allt vi ber om, och ändå blir de behandlade som skit?!
 
Sv: hoppa med graman?

Så tråkigt för dig att du har en sån felaktig bild av vad som är bra och dåligt.
 
Sv: hoppa med graman?

Ja fy, jag skulle aldrig hoppa med graman. Det enda hjälpmedel jag i så fall skulle använda är martingal, absolut inte fast martingal. Gramaner är fy f*n. Hur många gånger har man inte sett hur gramanerna rids fel. Och att sen hoppa??
Hur fasiken kan man hoppa en bana på 1,30 med gramaner?? Öum..

Oerfarna ryttare ska inte rida med gramaner och en erfaren ryttare behöver inga gramaner.
(undantag om du har en knepig en som gillar att stå på två ben, men det är ju undantaget som bekräftar regeln...)
 
Sv: hoppa med graman?

Alla otaliga världscupryttare som tränar med graman, ska de klassas som oerfarna ryttare då?
 
Sv: hoppa med graman?

Om jag hade ridit med graman hade jag inte ens skrivit det. Människor som ser det som enda lösning har inte kunskap nog att lära sig saker anser jag, graman är bara en feg utväg, en genväg istället för att lära sig rida hästen. Inte blir det bättre för att hästen kröker på nacken. Hästen får hellre springa med huvudet högt än ha det mellan benen.

:bow::bow:

Lite OT
Såg en människa på pixbox som red med pessoa i nedersta ringen och en martingal fastsatt med karbinhakar i bettet, också i de nedersta ringarna.
Ridsporten är i många avseenden en grym aktivitet. Hästen bär oss, springer med oss, hoppas med oss, gör nästan allt vi ber om, och ändå blir de behandlade som skit?!

USCH!!
ja den tanken har jag tänkt många gånger! :(
hjälptyglar, o speciellt graman är ett sätt att lura sig själv, en falsk trygghet och en fuskväg till målet man vill uppnå...:(
 
Sv: hoppa med graman?

Snarare för att de kanske inte har orken att rida igenom 10 hästar varje dag?

Och med det så menar du att man faktiskt kan använda graman som ett korrigerande hjälpmedel i hoppning,eller?
 
Sv: hoppa med graman?

Och med det så menar du att man faktiskt kan använda graman som ett korrigerande hjälpmedel i hoppning,eller?

Nope. Du missade mitt frågetecken.. ;)

Det jag menar var att de kanske är lite lata och bekväma av sej. Jag är ingen toppryttare, hatar allt vad hjälpmedel heter. Det var bara en liten fundering..
 
Sv: hoppa med graman?

Efter att ha sett en kurs med P***r M****e så är det ungefär min åsikt, ja.
Att man är känd betyder inte att man kan allt. Och är man känd är pressen ännu större på prestation både från ens egna och hästens sida. Varför dopade världseliten sina hästar under OS? Rädda att prestera dåligt?
 
Sv: hoppa med graman?

Nope. Du missade mitt frågetecken.. ;)

Det jag menar var att de kanske är lite lata och bekväma av sej. Jag är ingen toppryttare, hatar allt vad hjälpmedel heter. Det var bara en liten fundering..

Ah,såg det i hastigheten nu,sorry:)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
691
Ridning hej! jag har ett litet problem. min maxade c ponny från irland tycker typ inte om att hoppa. typ 2020 hoppade han jätte bra med sin...
Svar
13
· Visningar
1 341
Senast: Nikan
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 336
Senast: zarmino
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 651

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Hur få stilla händer?

Omröstningar

Tillbaka
Upp