Hoppa på hack, rida på hack?

kopparberg

Trådstartare
Min pålle är en sådan där en på miljonen, hon är positivt inställd till arbete, toppade öron och lagom mkt motor. Plötsligt började hon slå upp huvudet, gå emot handen osv. Har inte haft henne så länge, men kände ändå att det var inget som passade in på denna positiva individ.
Provade med hackamore då jag visste att hon hos förra ägaren bla gått med det, och problemen försvann helt!

Kollade tänderna igår, det var hakar och även sår, veterinären (tävlingsryttare och hästägare) sa problemen helt berodde på problem med tänderna. Det hade skett fort eller hur man säger, hakar hade avlägsnats innan jag köpte henne i april förra året.

Veterinären rekommenderade att kolla tänderna ca en gång i halvåret då det hon såg "sa" att hästen behövde tät koll.
Dessutom så rekommenderade veterinären mig att rida på hack så mkt som möjligt, även nu när hon är fixad i munnen. För tydligen så lägger hästen upp bettet mot tänderna så fort hon känner obehag, vilket leder till att tänderna slipas av bettet.
Min häst funkar fint på hack i hoppning och i skogen, men i dressyren blir hon alldeles för låg (går på bogarna) med hack, så där tyckte veterinären bettet skulle användas.
Likaså så rekommenderades jag att byta bett ofta vilket jag redan gör. Fick beröm för det... :D
Rekommenderades också att i stort sett aldrig använda aachennosgrimma/engelsk nosgrimma, den sitter precis där det inte får klämma ngt på min häst.

Är detta vanligt? Ngn mer som har en sådan häst? Ngn mer som kör all hoppning på hack? Jag har aldrig gjort det med ngn häst jag haft, men jag vet att många säger "svårsvängda" och att förhållningar och dyl tar längre tid med hack. Jag känner nämnligen inte det när jag hoppar på hack, hästen är ÄNNU lydigare med hacket än med bettet. Det enda jag märkt är att jag då och då måste "lyfta upp" huvudet lite lätt på henne i svängarna ibland. Så vad tycker ni om hack i hoppning, tips, erfarenheter och råd tack! :bow:
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Hacket har ju hävstång = skarpare än vanligt tränsbett

Det gör ju dock också att man inte kan ta ledande tygeltag eller svänga med hjälp av tyglarna. Du måste använda resten av kroppen till det, därav att det upplevs att hästen är mycket svårare att styra :p

Jag hoppade alltid min häst på hacket, hon trivdes mycket bättre med det. Och vi hade heller aldrig några problem med svängarna ;)
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Jag känner inga som helst problem med att styra, dvs svänga. Men å andra sidan vet jag att jag alltid svängt mkt med vikthjälper när jag hoppar.

Men som du säger så tycker jag det är omöjligt att ta ledande tygeltag. Och det behövs i dressyr/lösgörande arbete ibland tycker jag! Tex för att leda och visa vägen i en skänkelvikning, mjuka upp hästen i kroppen genom att ställa igenom lite extra ett par steg osv.

Jag har ett sk ponnyhack, så det är snälla varianten på hävstång i allafall, tror inte jag är skicklig nog att ens prova ett sådant där hack med jääääättelånga skänklar! Känner inte heller att jag behöver det för att få hejd på pållen, hon tar förhållningar helt som hon ska.
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Just nu hoppar jag på hack, har gjort det på 2 träningar hittills och det har fungerat över förväntan, hon har gått bättre än på länge.
Anledningen till att jag gör det är att hon har strulat mycket med huvudet unden en period och senaste gången jag tittade henne i munnen hade hon ett sår på ena lanen. Och av någon anledning har jag inte lyckats få ut en som kan kolla tänderna på henne ännu :mad: Men det är iaf på G...

Jag har inga problem med att svänga henne på hacket, hon lyssnar väldigt väl på skänkelhjälper och vikt. Mitt enda "problem" är att hon blir lite stum i vänstersidan, något som vi aldrig har problem med på vanligt bett. Men detta märks främst när jag rider på marken, igår på hoppträningen märkte jag knappt av det alls.
Kommer rida säsongens första tävling på söndag och kommer då rida på hacket eftersom hon har fungerat så väldigt bra hittills.

Efter tandkoll osv kommer jag pröva att rida på ett novabett eftersom hon är tjaffsig i munnen även när det inte är något fel på tänderna, någon "medfödd" störning (som jag tror beror på den som red in henne:smirk: ) Det bettet ska tydligen fungera bra på hästar som är känsliga/tjaffiga i munnen. Så jag hoppas att det fungerar!

edit: rider oxå på ett sk ponnyhack, med korta skänklar. Ett med långa skulle vara katastrofskarpt för min häst.
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Det gör ju dock också att man inte kan ta ledande tygeltag eller svänga med hjälp av tyglarna. Du måste använda resten av kroppen till det, därav att det upplevs att hästen är mycket svårare att styra :p

lägger till lite ;)

= man måste rida ännu mer med vikthjälperna, och inte bara sitta och dra i tyglarna. och det är ju vikthjälperna och skänklarna som man ska använda mest när man svänger.

jag varierar med hack på båda mina hästar i hoppningen. båda två trivs kanonbra på det, och blir avslappnade och lyhörda

man får rida mer med vikthjälperna, och det är lite att man måste "lära" sej att rida med hack, då det ofta blir lite annorlunda.

Mina hästar blir som din, dom blir väldigt lyhörda, och tar förhållningarna bra. på den ena sätter jag på fårskinn på hacket under huvudet, och på nackstycket, för att minska skarpheten något.
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Vad är ett novabett? Blir nyfiken, har aldrig hört talas om det? Hur fungerar det?
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Att man måste lära sig rida på hack, det har jag blivit varse om! Känns lite nybörjarlikt och att jag "halkar omkring" när jag dressyrar på det! :D
Ska ju även dressyra på hacket ngn vecka till efter tandbehandligen.

Tar man bort lite "skarphet" med ett ludd? Intressant! Tror du att min häst som i dressyr blir lite på bogarna med hack skulle komma upp mer med nacken om jag "luddade upp" henne?
Har tänkt köpa ett ludd till hacket, men det var enbart för att hästen är lika som mig i ett avseende, hon får lätt skav, och jag tänkte att förebygga eventuellt skav på nosgryggen med ett ludd på hacket. Och så kamoflerar jag ju det svarta hacket jag har på mitt redwoodröda träns med ett ludd också... :angel:
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Det är ett rakt tränsbett, men gjort i typ silikon, alltså mjukt och böjligt. Tror att de finns som några andra bettvarianter oxå, men vet inte säkert.
För ett tag sedan kunde man köpa dem på en del ställen, det enda stället man kan köpa dem på nu är henrikssons ridsport..
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Aha, det heter så! Jag hade ett sådant till min förra häst, köpte det på ridshopen på Hamre i Västerås. Det är dock för stort för min nuvarande häst, men jag köpte ett liknande i syntet till henne.
 
Sv: Hoppa på hack, rida på hack?

Ja det blir ju inte lika starkt tryck om du har fårskinn på under huvudet, där det antingen sitter en kedja, eller ett läderband.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Får han några stöttande tillskott, om det är artros dvs? Min gamling mådde bra sin sista sommar på en kombonav djävulsklo, MSM och...
2
Svar
24
· Visningar
1 708
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 604
Senast: liiinnea
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 059
Senast: Kristall10
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 270

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp