Hoppa utan benskydd bak

Mjuff

Trådstartare
Gör ni det? Det känns som jag är så van vid att jag alltid vill ha skydd på bakbenen vid banhoppning, även om hästen inte stryker sig. Men frågan är om det kanske bara är onödigt?!

Min nya häst stryker sig inte, så strykkappor behövs ju inte för den sakens skull. Han hoppar dessutom väldigt väl med bak, så jag vet inte om jag heller vill sätta på honom sk teknikskydd.
Men ändå känns det som jag vill ha några skydd, och då undrar jag om jag är lite knäpp som tänker så, att jag borde bara låta honom hoppa utan skydd i bak? Eller ska jag ha skydd ändå, och isåfall vilka ska jag satsa på då?

Det var längesen jag var igång i hoppsvängen, så jag vet inte hur det ser ut därute i landet, om "alla" har bakskydd vid hoppning, eller om det finns några som låter benen vara utan skydd.

Tacksam för svar. :bow:
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Min gamling, som jag tränat o tävlat i tio år, har aldrig haft benskydd bak, och aldrig behövt heller.
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Har bara bak om det behövs. Alltid senskydd fram vid hopp :)
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Mitt sto tycker inte om bakskydd hon brukar sparka bakut, bocka eller kosparka så hon har endast om jag ska rida ut bland stockar och sten. hon stryker sig heller så jag ser ingen nödvändighet i det.

Alltid framskydd dock p.g.a ett överben:)
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Jag hoppar mina utan benskydd bak! Jag har faktiskt aldrig hittat några som jag tyckt suttit riktigt bra så jag har struntat i det och det har gått bra i alla år!

Ibland lindar jag bakbenen (tejpar karborren för säkerhets skull) men då är det bara för syns skull.

När vi hoppar med broddar i så har de boots på sig runt om.
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Tänk nu efter!
Ett senskydd har du fram för att skydda senan från slag och ev bommar som trillar på frambenens baksida.
Ett bakbensskydd har man för att??
.......skydda kotan om hästen stryker sig. I övrigt skyddar inte bakbensskydden någonting och är därför helt onödiga att använda på en häst som inte stryker sig.

Jag har kotskydd bak men det har jag alltid och inte bara är jag hoppar.
Med tanke på hur mina skydd ser ut så är jag glad att jag har dom ;)
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Har bara senskydd fram vid hoppning, aldrig bakskydd då min häst inte stryker sig. Rider ut utan skydd också. :eek:
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Samma för mig. Nya hästen har aldrig haft skydd och har trots det överlevt flera jakter.
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Tänk nu efter!
Ett senskydd har du fram för att skydda senan från slag och ev bommar som trillar på frambenens baksida.
Ett bakbensskydd har man för att??
.......skydda kotan om hästen stryker sig. I övrigt skyddar inte bakbensskydden någonting och är därför helt onödiga att använda på en häst som inte stryker sig.

Jag har kotskydd bak men det har jag alltid och inte bara är jag hoppar.
Med tanke på hur mina skydd ser ut så är jag glad att jag har dom ;)

Jo då det har jag allt tänkt på... ;)
Ville bara kolla var den allmänna åsikten låg för det känns som att de flesta ändå har skydd bak? Och jag kan inte tro att alla hästar stryker sig.
Jag ska titta extra noga nästa gång det är världscuphoppning, och jag kan ge mig den på att de flesta har bakskydd.

Tack för era svar! :bow:
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Men det är ju en jäkla skillnad på elithästar på världsnivå och en hobby/amatörhäst.
Har man en elithäst så tar man inga chanser i onödan. Har man en känslig häst så kan det räcka att dom stryker sig en eller två gånger för att dom kan tycka att det är obehagligt och hoppa sämre. Det är inte värt att chansa helt enkelt!

Sen är det ju däremot många som vill vara som eliten och klär sina hästar därefter, behov eller ej.
Det finns ju också dom som hellre tar det säkra före det osäkra. Tex jag som har en häst som stryker sig ibland men inte alltid, då blir det skydd på för att inte riskera något.

Vet man att hästen inte stryker sig så är det ju bara att glatt skippa skydden :)
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

jag har alltid skydd bak på min fux, hon stryker sig och har för många små sår och överben på benen för att jag ska vilja ta några risker.

fram är det inte lika viktigt, där är det mest "bara för att" som jag har skydd el lindor. i hoppning så är det dock alltid senskydd fram, i dressyr så är det lindor eller damasker fram, inte för att hon stryker sig mycket utan bara "för säkerhets skull" då hästen är ett klantarsle rent ut sagt :p.

skimmlen har aldrig ngt bak, ev lindor för att det ska vara fint men är knappt hon behöver ngt fram heller, jag brukar sätta på ett par damasker då hon ibland nästan slår knut på sig själv när hon är extra ambitiös :p, men hon har aldrig fått ngn strykning så länge vi haft henne.
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Har börjat hoppa utan skydd bak den senaste tiden då jag börjat fundera på samma sätt som du och funderat på om de kanske bara stör henne. Nu när jag provat utan tycker jag faktiskt att hon hoppar lite bättre bak, kanske bara är en placebogrej men jag tycker faktiskt det.

Fram har jag dock alltid skydd och boots då hon behöver båda delar. Vid hoppning hela skydd då hon blir väldigt spänd om hon är i en bom och det bara leder till att hon antingen överhoppar sig eller drar med en massa bommar.

Viktigast är väl att man har den skyddsutrustning som hästen i fråga behöver och känner sig bekväm med.
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Viktigast är väl att man har den skyddsutrustning som hästen i fråga behöver och känner sig bekväm med.

Absolut!!

Jag fick ett par fina (och i min värld dyra) teknikskydd.
Min häst får ont av dom och vägrar hoppa oavsett hur hårt eller löst jag spänner dom.
Tar jag av dom så hoppar han lika fint som innan.
Det är väl bara att lägga ut dom till försäljning :meh:
 
Sv: Hoppa utan benskydd bak

Nej benskydd är alltid valfritt i alla sporter, i hoppning kan man ha mer eller mindre "vad som helst" på benen, dvs damasker, lindor, terrängskydd, heltäckande m, m är godkänt. bara totalvikten ärmindre än 500g. Unghästars skydd är mer reglerat dock.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 232
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 389
Senast: Mabuse
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 775
Senast: Takire
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp