Hoppade 3 åringar

Sv: Hoppade 3 åringar

Det finns forskning som visar att hästarna håller bättre om man börjar vänja leder och ligament vid ryttare tidigt, 2 1/2 års ålder ca.
Men man ska ju självklart inte börja träna och hålla på och trimma hästen när de är så unga. Då går de sönder.

Innan man gör detta är det ju också självklart att man har byggt upp lite muskler innan genom tex. löshoppnig och tömkörning.

Vad det gäller hoppningen så tycker jag inte det är fel att börja hoppa över några små terränghinder (bättre famåtbjudning) och lite bommar som treåring. Då förstår den tidigt vad den ska göra och har lättare att lära sig. Det blir ju svårare ju äldre de är.
Men självklart är det inga långa pass som gäller!

Löshoppa kan man göra redan med föl och mamma över små hinder!

Visst hästarna växer fortfarande, men om man ska vänta tills de är färdigväxta får man ju vänta på ponnys till de är 8 och slutmätta :angel:

Sen får man ju självklart se till individen. Ponny och kallblod växer långsammare och stora hästar kan behöva växa i sin stora kropp och få balans innan de rids.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Håller med Morotsbiten. Tror också att 3 årstestet är en stor BOV.

En 3-åring är ung och absolut inte färdig för uppsutten TRÄNING.
Det finns massor man kan göra för att stärka och skola den unga hästen ändå.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

vacasso skrev:
Hur hög är medelåldern på de raser som rids in tidigt, halvblod och fullblod -en sån häst över 25 har jag aldrig träffat. Till skillnad från våra kallblod och ponnyer vi inte sitter på innan 5årsåldern. I gamla stallet står det två trettio-åriga tanter och luktar på blommorna. Åsikterna går isär, halvblodsfolk kommer aldrig gå med på att de har fel, jag tänker inte gå med på att det jag gör är fel.
Därför lägger jag ned nu.

Förra året läste jag i nån av pappas jordbrukstidningar statistik från Agria, och enligt den så blev halvblodsston i snitt 15 år, valacker i snitt 14 år (stod inget om hingstar). Vanligaste orsaken till avlivning var fel på rörelseapparaten orsakad av... Ja, ni kan ju gissa själv.

Samma pappa berättade att när han gjorde lumpen i början på 60-talet så var MÅNGA av hästarna i stallet (halvblod) runt 20-25 år och i full gång, få hästar togs bort före 20-årsstrecket. Hästarna ansågs inte vara vuxna förrän vid 6-7 års ålder, fram tills dess var det bara uppbyggnad och miljöträning som gällde - ingen "träning" eller hård ansträngning under ryttare.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

jag tror inte treårstestet i sig är boven, utan den okunskap som vi hästägare visar. som tidigare inlägg säger är det inte alls höga krav på ridprovet (om man vill göra det). hur sedan ryttarna väljer att rida hästen beror ju inte på treårstestet. man skall ju bara visa att hästen är ridbar. problemet med tidig inridning är att många kanske har för bråttom. men detta gäller ju oavsett ålder på hästen. att låta hästen stå helt i 2 eller 7 år och sedan börja träna den leder självklart till skador. att däremot börja med markövningar, promenader, tömkörning, löshoppning osv för att bygga upp hästen anser jag fungera från 2 års ålder.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Håller med 'hannacecilia'!

Vi får sedan inte heller glömma att hästarna är unika individer som utvecklas olika. Min treåring är, som det ser ut idag, mogen på alla sätt att delta i 3-årstestet. All träning har dock varit med hänsyn till hästens fysik och psyke. Saknas något så är det bara att avvakta och sätta siktet på något annat längre fram.

Förra hästen var det inte ens att tänka på att rida förrrän sent på hösten som 4,5-åring och då var det med små, små krav. Han var varken fysiskt eller mentalt mogen för några högre ställda krav förrän han var närmre 6 år.

Jag ser inget fel i att börja tidigt med våra hästar men vi som ryttare och tränare har ett stort ansvar i anpassa utbildningen efter hästen. Vi måste också inse att alla hästar inte är färdiga för att vara med på exempelvis 3-årstest och kvalitetsbedömningar. Samma omdöme måste vi självklart också visa högre upp i klasserna.

-H
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Tror inte att tre-årstestet är den stora boven, men det kommer något senare som heter Breeders för 4-åringar och där är det lite större press.

Tror inte heller det är några problem med att rida in tidigt, men allt så länge det görs med måtta.
Tyvärr vet inte alla vad måttfullhet är och är kanske inte alltid så lyhörda på hästens signaler som de borde vara.
Sedan beror det mycket på hur hästen har hanterats. Har den gått i en hage och skräpat fram till två månader före tre-års testet är givetvis risken för skador betydligt större än om den har varit med mamma i skogen, gått som handhäst, tömkörts, löshoppats osv.
Kroppen stärks av träning, vi hindrar inte våra egna barn från att springa runt och stärka sina kroppar. Me vi tvingar inte dem till styrketräning då vi vet att det är skadligt. Likadant med unghästar.

Dessutom har man chans att upptäcka vissa oönskade defekter i tid om man hanterar den redan från bebisstadiet. Hur många har inte upptäckt intressanta saker som lösa benbitar på sina fyraåringar när de tar in dem ur hagen för första gången sedan utsläppet vid 1-års ålder. Det är saker som man bör rätta till så fort som möjligt och inte när allt börjar komma på plats.

Apo
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Jag blir också förskräckt när jag läser detta.


Själv har jag visserligen ett sto som är 4 år, alltså -01:a.
Hon har gjort väldigt mycket redan som 3-åring, men så verkar de ha en annorlunda syn inom hästhållningen i Lettland också. Hon hade tävlat 1,10 hoppning med ett par placeringar där. Jag fick henne i december, jag skrittade henne sedan ca 1½ månad,
travade emellanåt, kortare stunder ca 2 gånger i veckan för omväxlingsskull + att hon hade rätt mycket energi då. Sedan så började hon växa lite såg vi och hon var allmänt
trött och hängig. Hon fick vila ca 5-6 veckor. Nu håller hon på och rids i gång igen.
Skrittas och travas förnärvarande.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Jag har en fyra åring som gick treårs testet och Att ha uppsutteen hoppning på en tre åring är ju helt sjukt hur länge kommer den hästen att hålla!!!
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Hos oss gâr unghâstarna ut i flock tills dom är 3. Dâ kommer dom in, vänjs vid sadel och man sitter upp. Dom gâr i "walkern" och blir hanterade. Sedan släpps dom igen och när dom är 4 upprepas det hela + att dom rids lite mer. Vid 5 âr börjar dom jobba mer och blir hoppade. När dom är 6 brukar dom börja i 1.10 och pâ slutet av sässongen gâr dom 1.20. Det blir sällan problem för dom har haft all tid att "växa" klart. Dom hâller i kroppen och blir mentalt ok. Dom är inte med i spec. unghästtävlingar, dom ska ju inte vara världbäst nu utan om nâgra âr.
 

Liknande trådar

Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har en valack på 3 år. Insutten som 2,5 åring och fick sen vila nov-feb. Därefter har jag ridit in och satt grunderna. Skritt trav...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Ray
·
Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 643
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp