Hoppade 3 åringar

S

__Stilett__

har nu sett flertalet annonser om 3 åringar (antagligen födda 2002) som är "väl inridna och hoppade uppsuttet". Är detta ngt som många gör? Jag menar, dom flesta hästarna fyller ju 3 nu om man ska gå på deras riktiga födelsedatum. Hur hållbart är detta i längden? En annan fråga jag undrar, hoppar dom banor, vilka höjder?
blir lite förskräckt.

Är det inför sk 3 års testen eller vad?
 
Sv: Hoppade 3 åringar

hittade två treåriga fjordingar jag igår... båda två ridna och hoppade på :eek: ... hur snällt är det? inte alls. Ena fjordingen såg ut som ett förvuxet russ, inte färdigväxt på en fläck.
.. men världen är full av idioter.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Personigen tycker jag att det är ren idioti att ens sitta på sina hästar innan 3 års ålder! Att de sen är hoppade uppsuttna är för mig lika med djurplågeri.. men ja vet att åsikterna går isär så den här tråden är det nog bara att ta fram chipsen och bänka sig framför! :D
 
Sv: Hoppade 3 åringar

:bow:
Bort med 3 års test och rid in hästarna på våren som 3 år... rid å rid SITTA in hästen och ta det LUGNT skritta trava och galoppera utan krav på form de första 4 månaderna!
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Vi har en 3åring hemma som är riden typ 10ggr nu min bror "hoppade" med den idag ca 15 cm i både skritt o trav.(1 hinder)
tredje gången han red red dom ut en minisväng (m sällskap såklart).

Men att hoppa seriöst uppsuttet så tidigt tror jag inte på, men däremot löshoppning.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Vill man ha en häst som är hållbar och som räcker ska man absoult itne hoppa den som treåring. Det tycker jagt itne att mans ak göra ändå, tycker itne det är rätt alls. dels är hästen itne färdigutvecklad och så kan den omöjligt ha de muskler som krävs för hoppningen.

Har den dom musklerna som krävs måste det betyda att hästen är inriden innan treårsålder? ganska långt innan dessutom..

mina åsikter.. men jag tycker iaf att det är fel.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Treårstesten visar du bara löshoppning på, så det är inte inför den.

Sen beror det ju på vad man menar med 'hoppade uppsuttet'. En häst som löshoppats regelbundet senaste halvåret och hoppar på 1.20 - 1.15 höjd och som är inriden för treårstest och har byggts upp även avsuttet med promenader över stock och sten etc ser jag eg inga problem att när man väl rider den ta ett litet hopp uppsuttet över ett par 50 cm hinder.

Är det däremot på högre höjder, hela banor eller regelrätt hoppträning tycker jag det är för tidigt.

Jag var på löshoppning igår, och det var faktiskt ROLIGT att se hur välmusklade och runda de treåringar jag såg innan jag åkte var. (De matchas för treårstest alltihopa). De var dock inte ridna så länge, så där ligger riktig grundträning i botten. Som sagt väldigt trevligt att se.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Varför ska man ha så bråttom och rida hästarna innan 3 år? Har sett alltför många unghästar som är helt trasiga vid 5 år för att de är tagna tidigt och ryttaren kräver byten etc av dem vid 5! Vansinne tycker jag och hoppning är de absolut inte klara för vid 3 år även fast de är löshoppade. Det är stor skillnad fån att löshoppa till att hoppa uppsuttet. Personligen tycker jag att unghästteserna borde skjutas på minst ett år framåt. Första testet, ej uppsuttet vid 4, osv..
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Hur hög är medelåldern på de raser som rids in tidigt, halvblod och fullblod -en sån häst över 25 har jag aldrig träffat. Till skillnad från våra kallblod och ponnyer vi inte sitter på innan 5årsåldern. I gamla stallet står det två trettio-åriga tanter och luktar på blommorna. Åsikterna går isär, halvblodsfolk kommer aldrig gå med på att de har fel, jag tänker inte gå med på att det jag gör är fel.
Därför lägger jag ned nu.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Min morfar föder upp halvblod och de sitter vi inte på förrän de är minst 4 år! Hans äldsta är nu 20 år och har ALDRIG varit ens halt! (HELT SANT) Och INGEN kan tro att han är så gammal som han är det enda som avslöjar är att han fått några vita strån i pannan men kroppsmässigt är han hur fräsch som heslt!

Så jag håller med Vacasso..
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Ja gud vad han "hoppade" när han klev över en bom på 15 cm, de gick över om du inte såg så var hoppade inom "" tecken.
Jag sa ju att jag inte var för att hoppa dem uppsuttet så tidigt men att kliva över en bom på maken ser jag inte som något negativt, hästen lär sig ju bara att det inte är farligt. Det är inte värre än att rida ut i skogen.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

vacasso skrev:
Hur hög är medelåldern på de raser som rids in tidigt, halvblod och fullblod -en sån häst över 25 har jag aldrig träffat. Till skillnad från våra kallblod och ponnyer vi inte sitter på innan 5årsåldern. I gamla stallet står det två trettio-åriga tanter och luktar på blommorna. Åsikterna går isär, halvblodsfolk kommer aldrig gå med på att de har fel, jag tänker inte gå med på att det jag gör är fel.
Därför lägger jag ned nu.


Vill man bestämma vem som har fel ska/får man ju titta på forskningen..

Ang ålder så har jag mött ungefär lika många gammla (gamla = över 25) halvblod/fullblod som kallblod och ponnyer. De flesta av hbl/fbl jag mött i den åldern har en AKTIV karriär bakom sig, de flesta kbl/ponnyerna har det inte. Jag säger inte att det spelar roll, jag har bara noterat det att det inte hänger i hur de använts iaf. (och naturligtvis finns det ponnyer med lång karriär och hög ålder, min förstaponny tävlade massor som ung i både ponnytrav, ponnygalopp och hoppning. Han var på ridläger när han var 30 år och still going strong. )
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Capable Case skrev:
Varför ska man ha så bråttom och rida hästarna innan 3 år? Har sett alltför många unghästar som är helt trasiga vid 5 år för att de är tagna tidigt och ryttaren kräver byten etc av dem vid 5! Vansinne tycker jag och hoppning är de absolut inte klara för vid 3 år även fast de är löshoppade. Det är stor skillnad fån att löshoppa till att hoppa uppsuttet. Personligen tycker jag att unghästteserna borde skjutas på minst ett år framåt. Första testet, ej uppsuttet vid 4, osv..

Utan att ta en diskussion ang när det är bäst att rida in, så jag undrar om du sett ett treårstest någon gång? Har du sett riddelen? Har du erfarenhet/kunskap att inse den tidsperiod (korta) man faktiskt behöver rida för att göra ett godkänt ridprov?

Dessutom är ridprovet frivilligt, den enda gång du MÅSTE göra den är för att få diplom/gå vidare.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Jag håller verkligen inte med er som tycker att man ska rida in hästarna så sent! jag säger tvärtom, börja tidigt om man vill ha en hållbar häst!
För att ben, leder, ligament och senor ska kunna anpassa sig efter den belatsning som kommer att krävas av dem är det mest begripligt att börja och sitta samt rida hästen under början av det år som hästen fyller tre. I hästens unga ålder är senor, leder etc mer anpassningsbart än senare i hästens liv och hästen får grundförutsättningarna för fysiskt arbete då. Dessutom i och med att skelettets tjocklek tar låååång tid på sig att växa så måste man träna upp det under en lång period för att den ska hålla samma takt som övriga hästen.
jag tror stenhårt på att börja tidigt med många men korta (observera korta) pass (för att citera Ingvar Fredricsson under en föreläsning om unghästar: "hellre ofta och korta pass än sällan och långa") det räcker med några minuter för att skelettet ska "komma ihåg" dne belastning de har blivit utsatt för och därmed producera mer benbildande celler. Dessutom så tar det ju inte lång tid för en unghäst att bli uttråkad ;)

Ang. att börja hoppa hästarna så pass tidigt, upsuttet jag inte om jag ger mkt för, däremot så tycker jag att man kan börja hoppträna redan från unghäststadiet, men då på väl tilltagna lösdrifter, med banor av naturhinder med fölets mamma som instruktör :D
 
Sv: Hoppade 3 åringar

vacasso skrev:
Hur hög är medelåldern på de raser som rids in tidigt, halvblod och fullblod -en sån häst över 25 har jag aldrig träffat. Till skillnad från våra kallblod och ponnyer vi inte sitter på innan 5årsåldern. I gamla stallet står det två trettio-åriga tanter och luktar på blommorna. Åsikterna går isär, halvblodsfolk kommer aldrig gå med på att de har fel, jag tänker inte gå med på att det jag gör är fel.
Därför lägger jag ned nu.

Men så kan man ju inte jämföra. Många halvblod och fullblod är ju tävlingshästar och det är klart att de har en större benägenhet att gå sönder än diverse skogsmulleponnyer.

På en utav mina gamla ridskolor vill jag dock minnas att hälften av alla hästar som stod där var halvblod, och många över 20 år.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

lill_flesky skrev:
Ang. att börja hoppa hästarna så pass tidigt, upsuttet jag inte om jag ger mkt för, däremot så tycker jag att man kan börja hoppträna redan från unghäststadiet, men då på väl tilltagna lösdrifter, med banor av naturhinder med fölets mamma som instruktör :D

Håller absolut med. Såg något program om detta för nåt år sedan, tyvärr kan jag inte komma på vad det var för program men visade just detta. det var helt fantastiskt att se hur roligt fölisarna tyckte det var, och vad det gjorde för deras fysiska uppbyggnad så väl som mentala förberedelser runt att senare träna med ryttare.

Har alltid haft mina fölungar så fort de blivit några månader gamla med mamman i skogen när man ridit så de fått springa med över stock och sten. När de blivit lite större så pass att de började ta ut svängarna från mamman lite väl mycket så har de fått följa med som handhästar. Kan inte nog understyka hur mycket det gav inför senare inridning och träning, framför allt att de var vana vid sin omgivning och hade självförtroende samt styrkan i kroppen till en viss nivå redan innan man började arbeta med dem mer seriöst.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Jag har en fyraåring som jag red in i december 2003, hon blev riden ca 20ggr till treårstestet som gick den 16/5 2004. På denna tiden gick hon nästan bara rakt fram i skogen, en dam som är väldigt svår att få fram, när vi la bommar på marken levde hästen upp och travade glatt med öronen framåt över bommar, på våren hoppade jag henne på enstaka hinder ca 2-3ggr, hon tyckte det var väldigt roligt. Min tränare (OS ryttare i fälttävlan) har också sagt att en sorts muskelfibrer kan man bara bygga upp fram till tre års ålder så därför är det viktigt att unghästarna får ut och galoppera. Denna unghäst är nu väldigt lätt att hoppa och skulle lätt kunna starta på en tävling nu.
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Det finns många fullblod som blir gamla även efter en lång tävling karriär. Red Rum av tidernas bästa hinderhäst i england blev 30 år, efter att ha startat över 100 gånger. Det är inte farligt att rida in hästar tidigt men man måste vara lyhörd på hästens signaler. Jag tycker det är helt fel att rida in en häst tidigt på våren och sedan gå treårs test med den i början av maj!
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Jodå jag har sett treårstesten och jag vet att det inte är tvunget att visa dem uppsuttet. Men det testet tycker jag borde vara vid 4 år bara för att folk får bråttom om de måste visa hästen vid 3 även fast det inte är uppsuttet! Jag tror att det skulle ha en bra effekt på det här problemet med alltför tidigt ridna hästar!
 
Sv: Hoppade 3 åringar

Jag hoppade min knappt 3,5 åriga fjorda uppsuttet. MEN någon regelrätt hoppning kan jag inte kalla det eg. :D Jag ville att hon skulle ta sig över en förhöjd bom innan banan frös för vintern så att hon skulle ha fått "lukta" på att gå över hinder med ryttare på ryggen. Sen hoppades hon inte in ordentligt förrän knappt ett år senare då hon var drygt fyra. Själva hoppTRÄNINGEN kom inte igång förrän vintern hon skulle fylla fem och jag hade tillgång till tränare i ridhus. Hoppning under ryttare presenterades för henne så tidigt som vid 3,5 års ålder.
Men skulle hon ha sålts där när hon var 3,5 så visst hade vi kunnat skriva "hoppad uppsuttet" för hon hade ju "hoppat" ca fyra språng över ett "hinder" på ca 20 cm utan några som helst problem. :)
Så vad man menar med hoppad uppsuttet är ju så olika! Det kan ju vara två spång på 20 cm och hästen visar att den gör det utan problem eller så kan det vara banor på 1 m. Vad man relaterar till är ju personligt. Allt är ju enl ens egna referensramar....tycker inte man ska dra för hårda växlar för hastigt. Men visst kan man "förfasas" över att hästen annonseras som "hoppad uppsuttet" vid dryga tre års ålder.....tror dock att det sällan handlar om regelrätt hoppTRÄNING vid den åldern.

//Alice
 

Liknande trådar

Hoppning Ok.. har en 4 åring med bra stam som redan från början visade ovilja att löshoppa, något som förvånade mig lite då unghästar bruka tycka...
Svar
13
· Visningar
2 230
Senast: Equilina
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·
Hoppning Jag har en valack på 3 år. Insutten som 2,5 åring och fick sen vila nov-feb. Därefter har jag ridit in och satt grunderna. Skritt trav...
Svar
3
· Visningar
953
Senast: Ray
·
Foder & Strö Denna otroligt stora marknaden med foder gör mig förvirrad, vad tusan ska man ge sin häst? Har räknat lite på foderstater på olika...
2
Svar
25
· Visningar
4 642
Senast: Estivuz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp