Hoppar era ridtravare?

T

Tregly

En fråga till alla er med Ridtravare: Kan era travare hoppa, och i så fall hur högt?
Jag har en travare som jag har ridit sen i vintras. I höstas kunde han i princip inte någonting. "Travar-trav" och bara tänkte på att springa. Men efter lite träning i vintras har vi till och med kunnat starta i en klubbtävling i hoppning :) Hoppade bara 30 cm eftersom det var första gången. Men vi klarade det felfritt och fick rosett :D
Nu hoppar han 80 cm. Har precis lärt honom vad galopp är men han kan ej riktig galoppfattning. Hans galopp går i rasande fart och att komma mot ett hinder i galopp vore helt vansinnigt. Men ska jobba på galoppen lite mera nu när det är sommarlov. :)
Så vi travhoppar alla hinder. Dröjer inte länge till vi kommer i galopp men som sagt så ska jag jobba på det. Blir lite svårt att veta avstånden i trav och svårt att veta när han hoppar av. :bump:

Så nu vill jag veta hur det går med era travae om ni hoppar. Lägg gärna ut bilder också. ;)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min travare hade placeringar (felfritt) tom 120/130. Blev placerad i bla DM.
Tidigare travtränad och montétränad. Utbildad som ridhäst i 9 års ålder.
(Hade även placeringar tom LA dressyr)

Jag sålde honom förra året dock.
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min är på gång med hoppningen. Vi har hoppat ca 6-7 ggr bara. Han blir enormt het mot hinderna och han tycker det är kul. Som högst har vi hoppat enstaka hinder på 90 cm men när vi ska försöka hoppa något banaktigt så håller vi oss på 60 cm ännu.

Men på låga hinder får han inte med sig ryggen ordentligt och slarvar en hel del så egentligen ska jag inte hoppa så låga hinder med honom. Men eftersom jag inte har riktigt hinderstöd utan använder tunnor så får jag ta det som finns lite
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

jag hoppar inte alls med min (föredrar dressyr). Men vi har iallafall travat över bommar hihi :p
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Har tränat mycket grundläggande dressyr under tiden jag har min travare (2år) även då om jag själv ÄLSKAR att hoppa. Men för hans egen skull har jag väntat något med det. Studshoppat har jag gjort på 50 cm, och löshoppat har han gjort men då inte mer än 60 cm. Får se om vi kan få upp lite mer muskler för att klara en bana :D Kan tillägga att det blir travhoppning eftersom galoppen går vansinnigt för fort, haha
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Alla hästar kan hoppa. :D Jag och min travartjej hoppar på 50-60-70 höjder än så länge pga min egen hopprädsla. Men hon får mig säkrare och säkrare med sitt mod. Förut var hon lika osäker som mig, men nu är det hon som hjälper mig istället. :)



Nyaste:


 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min hoppar med glädje varenda hinder jag styr honom i mot.
I våras ställde vi upp för första ggn på en klubbhoppning. Har tränat honom i 2år nu, mest dressyr då, men ordentligt nu sen höstas då vi haft bättre möjligheter. Vi har tagit det lugnt med hoppningen då dressyren måste funka innan.

Han har hoppat 140 cm i löshoppning och på klubbhoppningen så hoppade vi 70 -80 cm, men vi har hoppat enstaka hinder på 1 m.

Bilder

5692_119105974856_572584856_1984696_429215_n.jpg

30843_408921309856_572584856_3874515_6192192_n.jpg

Ej jag som rider, höjden 80 cm
n572584856_1368983_39222.jpg


Filmer

Gammal film från april -09
http://www.youtube.com/watch?v=36aohQze-GY

Klubbhoppningen, jag var skit nervös, glömde en del och hade en 100 % taggad häst ^^
http://www.youtube.com/watch?v=Fpma7kaecAY

Löshoppning, fick veta i efterhand att han inte hoppar med ryggen. Och han har det jobbigt såg jag sen på filmerna, men hoppar kan han.
http://www.youtube.com/watch?v=W18gmb6EdVg
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppar era ridtravare?

Båda mina har jag löshoppat 1.20. Men det kan ju de flesta stora hästar kravla sig över.

Min travare som jag travtränar och tävlar hoppar jag nästan aldrig. Löshoppar ibland, typ en gång i månaden men han gillar det inte så värst mkt. Han är helttokig och hoppar av typ 2 meter innan hindret när man ska hoppa 50 cm. Håller man i honom så hoppar han mycket högre än hindret är. Så han är inte så rolig. :D I skogen går det däremot bra att skutta över stockar och så.

Min andra som jag bara rider och kör tycker det är skoj att hoppa men hon har en gammal skada så vi hoppar inte så ofta. Innan hon skadade sig hoppade vi banor och grejer. Hon hoppar på allt. Testade även en terrängbana med henne när hon var yngre, det var skitskoj tyckte hon. Synd att hon skadade sig.
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min häst är (var?) faktiskt otroligt duktig!! Nu har vi dock inte hållit igång så jag tror hans taktik är mindre smickrande nu. Med ryttare har han hoppat 110 cm, löshoppad 130 cm. Hade en tigerliknande taktik när vi höll igång :love: Ursäkta dåliga bilder.

31179213.jpg


31179196.jpg
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min travare hade placeringar (felfritt) tom 120/130. Blev placerad i bla DM.
Tidigare travtränad och montétränad. Utbildad som ridhäst i 9 års ålder.
(Hade även placeringar tom LA dressyr)

Oj! 9 år är ju ganska sent för att börja utbilda en travare. Men det är väll inviduellt också.. Min travare fyllde nyss 8 och han är precis igångsatt ^^
120/130 är inte dåligt. Önskar jag också vågade hoppa så högt :bump:
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Åh vad ni får det att se lätt ut. Ni bara flyger över ju :angel: Jag håller mej också till 60-80 pga min egen rädsla. Men kan tillägga att jag aldrig hoppat så högt innan jag började rida honom. Men nu har han lärt mej att lita på honom. :rofl:
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Hoppar 1.10 med den ena och den andra är under utbildning och vi ligger än så länge på en 70 cm (:
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Gud vad ni ser smidiga ut, bara flyger över ju! :D men det går fort ^^ Klubbtävlingen gick ju jättebra tycker jag. Så fin var inte min första tävling :angel: Travhopp och en viss tvekan över varje hinder. Visserligen var det bara 30 cm men ändå.
Tycker ni ser jättebra ut tsm. Där kan man inte tro att det har varit en travhäst.
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Jaha ^^ Men 90 cm är inte dåligt för att bara ha hoppat 6-7 ggr. ;)
Jag har inte heller riktiga hinderstöd. Antingen blir det 60-70-80 eller105 cm. Så jag håller mej helst på 80. Mina "hinderstöd" är stora vägarbetskonor. Rödgula med reflexer på. Inte så snyggt men passar om man ska lära hästen att hoppa över färgglatt :)
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

ja. Köpte honom som sällskapshäst/skogshäst så tanken var inte att han skulle användas i dressyr och hopp. :laugh:
 
Sv: Hoppar era ridtravare?

Min travare har börjat funka riktigt trevligt i hoppningen. Senaste året har vi varit ute på lite clearrounder för att få rutin, och hoppar nu banor på 90 cm som högst...hemma på träning kring 1 m.
Idag var vi på klubbhoppning och vann 70cmklassen samt kom 2:a i 80 cm :)
Hon är 14 och började ridas in när jag köpte henne som 10åring.

hp2.jpg



Ska jag försöka ge något råd så är det att skynda långsamt och jobba mycket med dressyren...hoppa låga höjder tills hästen har fått styrka nog att bära sig själv...det funkar inte så bra att hoppa bana på en häst som bara rusar, den måste vara styrbar också.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 955
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp