”Hoppar med rumpan” vid galoppfattning

miumiu

Trådstartare
Är sedan i somras medryttare på ett trevligt litet Shire-sto. Sedan några månader tillbaka har hon dock börjat med en ovana när jag rider (hon har gjort såhär tidigare med ägaren, men aldrig längre). Hon liksom ”hoppar/studsar” med bakdelen när man fattar galopp. Inte bakutsparkar eller regelrätta bockningar. Jag försöker för det mesta att ignorera det och bara tänka framåt. Någon gång har jag testat att driva fram henne ordentligt men då kom ännu flera skutt.

Hon gör bara såhär på ridbana, aldrig när vi rider ute.

Oftast gör hon såhär i början av passen och så får vi till normala fattningar när hon sas fått detta ur systemet. Men jag vill ju jobba bort detta beteendet och med ägaren håller hon ju som sagt inte på såhär längre. Har ni några tips på hur jag ska tänka?
 

Bifogade filer

  • 7D30F690-8EFA-4055-975A-1EB9080DC5A5.jpeg
    7D30F690-8EFA-4055-975A-1EB9080DC5A5.jpeg
    109,7 KB · Visningar: 389
Hur gör du fattningarna? Min förra häst gjorde sådär om jag fick skänkeln för långt bak eller kom ur balans på annat sätt.
 
Är sedan i somras medryttare på ett trevligt litet Shire-sto. Sedan några månader tillbaka har hon dock börjat med en ovana när jag rider (hon har gjort såhär tidigare med ägaren, men aldrig längre). Hon liksom ”hoppar/studsar” med bakdelen när man fattar galopp. Inte bakutsparkar eller regelrätta bockningar. Jag försöker för det mesta att ignorera det och bara tänka framåt. Någon gång har jag testat att driva fram henne ordentligt men då kom ännu flera skutt.

Hon gör bara såhär på ridbana, aldrig när vi rider ute.

Oftast gör hon såhär i början av passen och så får vi till normala fattningar när hon sas fått detta ur systemet. Men jag vill ju jobba bort detta beteendet och med ägaren håller hon ju som sagt inte på såhär längre. Har ni några tips på hur jag ska tänka?
Om hon är mer samlad på ridbanan och inte orkar fatta galopp ur den samlade traven/skritten kanske. Dvs det är en diskrepans mellan hur mycket hon orkar samla sig i trav (mer samlad) och hur samlad trav hon orkar fatta galopp ur (mindre samlad).

Tycker att hästar lätt skuttar om man fattar galopp och de knappt orkar sätta under sig. Skulle också förklara varför det blir värre om du driver mer -dvs kräver mer, tex trycker hårdare med ytterskänkeln när det är svårt, skutt. Första galoppen på ganska lång tygel som uppvärmning, rulla in i? Dvs svagare (mer ovan) i galoppen än i traven.

En annan/nästan samma grej är kanske om hon är stel och skuttar första galoppen inne för att mjuka upp sig och sedan är varmare påföljande galopper. Också lösning att inte ha en för samlad första galopp.

Och om det är problemet gissar jag att lösningen är att öva upp styrkan i galoppen (typ galoppera mera och fatta oftare). Men om hon är stel så är hon kanske kall eller äldre eller dyl, ngt knas.
 
Senast ändrad:
Hur gör du fattningarna? Min förra häst gjorde sådär om jag fick skänkeln för långt bak eller kom ur balans på annat sätt.

Petar fram innerskänkeln lite men flyttar aldrig ytterskänkeln. Funderar som du säger på om det beror på att jag inte är tillräckligt stabil i min sits.
 
Om hon är mer samlad på ridbanan och inte orkar fatta galopp ur den samlade traven/skritten kanske. Dvs det är en diskrepans mellan hur mycket hon orkar samla sig i trav (mer samlad) och hur samlad trav hon orkar fatta galopp ur (mindre samlad). Tycker att hästar lätt skuttar om man fattar galopp och de knappt orkar sätta under sig. Skulle också förklara varför det blir värre om du driver mer -dvs kräver. Första galoppen på ganska lång tygel som uppvärmning, rulla in i? Dvs svagare (mer ovan) i galoppen än i traven.

En annan/nästan samma grej är kanske om hon är stel och skuttar första galoppen inne för att mjuka upp sig och sedan är varmare påföljande galopper. Också lösning att inte ha en för samlad första galopp.

Ägaren sa också att det är när man kräver lite mer av henne i galoppen som hon upplever att hon håller på såhär. Hon försöker rida henne i en lite högre form nu och då kan hon också protestera lite (detta är en häst som gärna går lååååång och lååååg). Men ska testa att rida henne i en lite öppnare form när jag fattar och se om det blir någon skillnad!
 
Min häst har gjort så ett par omgångar för att försöka knuffa mig i framvikt då han gärna vill att ryttaren är "framför". När det inte fungerar så slutar han efter ett par ridpass.
 
Ägaren sa också att det är när man kräver lite mer av henne i galoppen som hon upplever att hon håller på såhär. Hon försöker rida henne i en lite högre form nu och då kan hon också protestera lite (detta är en häst som gärna går lååååång och lååååg). Men ska testa att rida henne i en lite öppnare form när jag fattar och se om det blir någon skillnad!
Upplever att en del hästar tex kommer till ridskolan där jag rider och är precis så, dvs de har fin samlad trav och ursvårt för galoppen. Men det har ordnat upp sig efter ett litet tag. Så när de blir starkare och mer vana att galoppera (och mindre stressade över att de kanske inte orkar) slutar de bocka i fattningarna och om man släpper ut dem och rullar in i galoppen bockar de inte heller. Men så ibland när man glömde det och fattar ur en fin samlad trav så får man ett litet plopp upp med rumpan som ouch, det där orkar jag inte, släpp ut tack. Så då behövs ännu lite mer styrka i galoppen för att matcha den större styrkan i traven.
 
Hur stark galopp hjälp ger du? Min häst har vod ett par tillfällen fått för sig att göra regelrätta bockningar när han är samlad och jag överraskar med lite för kraftig hjälp.
Det handlar som någon sa om styrka och då att han tycker men matte ta inte i så dant.

För er som kanske kommer fråga det. Nej, han har inte ont vad någon kunnat hitta, sadeln passar.
De två tränare jag rider för har konstaterat samma sak de med. Dvs det har med styrka och hjälperna. Samt energinivå.
När han gör de rejäla bockningarna får jag öva på att lyckas fatta galopp med så liten hjälp det bara går..

Har också haft ett sto jag tränade upp lite som gjorde mer som den du rider.
Där var det attdet är jobbigt att få in rumpan och hålla ihop kroppen samtidigt. Hon gjorde sådär och grymtade till lite. Försvann när hon musklat på sig och fått mer kondition.
 
Hur stark galopp hjälp ger du? Min häst har vod ett par tillfällen fått för sig att göra regelrätta bockningar när han är samlad och jag överraskar med lite för kraftig hjälp.
Det handlar som någon sa om styrka och då att han tycker men matte ta inte i så dant.

För er som kanske kommer fråga det. Nej, han har inte ont vad någon kunnat hitta, sadeln passar.
De två tränare jag rider för har konstaterat samma sak de med. Dvs det har med styrka och hjälperna. Samt energinivå.
När han gör de rejäla bockningarna får jag öva på att lyckas fatta galopp med så liten hjälp det bara går..

Har också haft ett sto jag tränade upp lite som gjorde mer som den du rider.
Där var det attdet är jobbigt att få in rumpan och hålla ihop kroppen samtidigt. Hon gjorde sådär och grymtade till lite. Försvann när hon musklat på sig och fått mer kondition.

Ja, det lutar ju helt klart åt att det är nånting jag gör (som inte ägaren gör, men har gjort tidigare?) Jag försöker göra en tydlig fattning, vissa dagar är hon piggare och då använder jag lättare skänkel, andra dagar segare och då tar jag i lite mer.

Uppdatering! Hon gjorde såhär sist också. Vänster galopp ville hon inte fatta alls först (även ägaren har haft problem med henne i vänstervarvet, att hon liksom hänger sig på bettet). Sen kom ett par rumphopp och sen lugnade hon ner sig. Fick till riktigt fin galopp stundtals men sen la jag till lite extra skänkel och då kom det igen... poff! Så det känns som en protest mot skänkeln?
 
Ja, det lutar ju helt klart åt att det är nånting jag gör (som inte ägaren gör, men har gjort tidigare?) Jag försöker göra en tydlig fattning, vissa dagar är hon piggare och då använder jag lättare skänkel, andra dagar segare och då tar jag i lite mer.

Uppdatering! Hon gjorde såhär sist också. Vänster galopp ville hon inte fatta alls först (även ägaren har haft problem med henne i vänstervarvet, att hon liksom hänger sig på bettet). Sen kom ett par rumphopp och sen lugnade hon ner sig. Fick till riktigt fin galopp stundtals men sen la jag till lite extra skänkel och då kom det igen... poff! Så det känns som en protest mot skänkeln?

Jag tror det ger sig med tid och styrka.
På stoet jag hade lade jag inte så mycket vikt vid det utan fortsatte "rida igenom" studsen och saktade av tidigast efter några rena galoppsteg. Jag hade nog tänkt att det förmodligen ger sig vartefter styrkan blir bättre om det inte är så att du känner obehag av att hon gör så.

Om du känner obehag kanske något av nedanstående kan hjälpa även dig.
Har varit några olika saker som gjort att jag kan rida igenom bocksprången och släppa känslan att jag kommer tappa balansen och åka av.
  • Hitta ett sätt att fatta galopp utan så mycket skänkel.
    Vet inte hur jag ska förklara, men egentligen sitter galoppfattningen i höften när jag rider.
  • Hitta ett annat sätt att driva utan att lägga till underskänkeln.
  • Överlag mjuka hjälper, inte överraskande. Hellre att det en dålig dag tar några steg att fatta galopp.
  • Lurat lite på vad jag kan göra för att få fram när han är seg utan att vara på speciellt mycket med underskänkel. På vissa kan ett litet petande (och då menar jag snudda typ) med dressyrspö högt på ryggen hjälpa.
För att testa vad som kan fungerar rekommenderar jag att börja i skritt och fundera på vad som händer om du trycker till med bara sätet. Eller om du driver med bara ytterskänkel något steg så hästen inte känner sig "klämd". Om du låter bli att krama med benen, rör ni er fortfarande framåt eller stannar hon?

Klura och fundera så har du verktyg som gör att du inte behöver överraska med för mycket skänkel, det vill säga ge mindre att protestera mot.
Sedan överför du det du kommit på till galoppfattningarna.
Naturligtvis måste man ju kunna driva, men det gäller att hitta det sätt som passar er båda, och det kan dessutom ändras med tiden.
 
Ja, det lutar ju helt klart åt att det är nånting jag gör (som inte ägaren gör, men har gjort tidigare?) Jag försöker göra en tydlig fattning, vissa dagar är hon piggare och då använder jag lättare skänkel, andra dagar segare och då tar jag i lite mer.

Uppdatering! Hon gjorde såhär sist också. Vänster galopp ville hon inte fatta alls först (även ägaren har haft problem med henne i vänstervarvet, att hon liksom hänger sig på bettet). Sen kom ett par rumphopp och sen lugnade hon ner sig. Fick till riktigt fin galopp stundtals men sen la jag till lite extra skänkel och då kom det igen... poff! Så det känns som en protest mot skänkeln?
Fyller på Cattis inlägg. Är det samma varv som hon har svårt att fatta i som också gör att hon reagerar mot skänkeln när du fattar? En gång på en häst så slutade jag helt enkelt med att ge skänkelhjälpen, ytterskänkel, och la till, först inner som försök, lite bättre, men sedan ett kort spö på bogen försiktigt (alltså inget snärtande eller sådant, röra bogen med det försiktigt, liksom visa bara, såhär tänkte jag, ville ju bocka mindre inte mer). Han var mycket nöjdare och nu tror jag inte skänkeln är något problem på den sidan längre heller.

(Alltså tänkte såhär, om hon protesterar mot ytterskänkel kan man testa innerskänkel och vice versa och om hon protesterar mot båda kan man se om lätt pet på bogen är roligare? Dvs tills det löser sig med styrka, om man inte gillar att bli bockad med. Det kan ju också vara så att spöet på bogen gjorde att jag inte flyttade sitsen på ett irriterande vis.)
 
Senast ändrad:
@miumiu tycker du fått kloka reflektioner.
Sen är det ju även viktigt att ryttaren ger hjälpen rätt så exakt, dvs du behöver ha i ditt kroppsminne hur hästens ben är placerade under den och vilket läge när du ger hjälpen annars blir det svårare och en känslig häst kan reagera med att göra så.

Har du någon tränare som kan kika och hjälpa er?
 
Jag tränar akademisk ridkonst och har jobbat just med detta både från marken och uppsuttet. Min häst gör precis en sån studs när han inte orkar bära på inner bakben - oftast för att han blir tung på ytter framben och då blir galoppen inte bra.

Slutan har hjälpt oss jättemycket, kan man med lätta hjälper be om en sluta och sedan vända bort hästen från ytter framben i själva fattningen så kan man ge bra förutsättningar att stärka galoppfattningen. Och själv ha en stabil bål och inte falla fram utan liksom lyfta framdelen in i galoppen.
 
Ser ut på bilden som hästen går bakom hand med sänkt rygg och är framtung. kan vara jag som ser fel.

Men en häst som rids så utan bärighet bakom hand måste upp med bakkärran för att få galopp. Hästen behöver bära sig bakifrån i en öppnare form för att kunna galoppera. Har sett detta fenomen både uppsuttet och vid longering med kraftig drivning på hårt inspända hästar.
 
Ser ut på bilden som hästen går bakom hand med sänkt rygg och är framtung. kan vara jag som ser fel.

Men en häst som rids så utan bärighet bakom hand måste upp med bakkärran för att få galopp. Hästen behöver bära sig bakifrån i en öppnare form för att kunna galoppera. Har sett detta fenomen både uppsuttet och vid longering med kraftig drivning på hårt inspända hästar.

Hon rids inte bakom hand, varken av mig eller ägaren. Det blir nog lite tokigt med bilden bara, hon drar in nosen när hon skjuter iväg med rumpan. Har filmer men vettetusan hur msn lägger upp dom här.
 
OK, om det bara sker i paddock så tyder det nog på att hon inte riktigt får plats eller orkar på så liten yta.

kan även vara en låsning i rygg, kors
 
Nu har hon tydligen börjat bråka lite med ägaren i galoppen också så kiropraktor ska komma ut. Hon har haft nån slags låsning tidigare i ena bakbenet (inte patella, men nån slags liknade upphakning fattade jag det som) så vi får se vad som händer.
 
Tänkte uppdatera lite hur det har gått! Hästen är genomgången av vet, kiropraktor och har även pratat ut hos en så kallad djurkommunikatör (det får man ju tro och tänka vad man vill om, men iaf); Hon hade låsningar i både rygg och bakben, sadeln behövde dessutom stoppas om. Även behandlad med magsårsmedicin efter 2 kolikkänningar. Hon har dessutom fått sällskap i hagen vilket hon inte haft på hela hösten/vintern.

Och nu känns det som att hon börjar bli "sig själv" igen. Inga mera kickar i fattningarna!
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 573
Senast: iNHALE
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 874
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp