Hoppar och biter

Nila

Trådstartare
Min hund är snart 1 år, men jag har haft det är problemet till och från en tid. Han hoppar och biter ibland när vi är ute på promenad. Tex när han bara lägger sig ner, jag sätter honom för att gå vidare. Då kan han börja hoppa och bita. Eller när man ska ta in honom när han sitter fast i lina ute, Ibland också när man tränar med honom, men mest på promenader.
Jag vet inte vad jag ska göra. Har tagit ihop honom, tryckt ner honom på marken och "bitit" med handen i nacken och sagt att det är fel. Har försökt att bara dra upp kopplet och bara gå, och det funkar ibland. Men jag kan ju inte ta ihop honom hur många gånger som helst och det verkar ju inte funka.
Jag trodde att jag var bestämd, oftast i alla fall, och att jag var i högre rang än han, men jag vet inte om jag är det. Eller försöker han fortfarande testa gränserna?
 
Sv: Hoppar och biter

Kan du förtydliga lite i vilka situationer han gör detta? Vad menar du när du skriver att han bara lägger sig? När ni är ute och går promenad så lägger han sig? Hur gör du när du sätter upp honom? Är det alltid när du använder dina händer nära honom som han hoppar och biter? Vad menar du när du skriver "biter"? Menar du att han verkligen menar allvar, eller menar du att han nafsar?
 
Sv: Hoppar och biter

Han kan lägga sig ner bara rätt upp och ner så att säga när vi är på promenad. Lägger ner framdelen och sen slänger han liksom ner bakdelen. Vet inte varför han gör så. Han gjorde det mer under sommaren, men även nu ibland.
När jag sätter honom säger jag sitt och visar med handen med eller utan godis. Det är inte alltid han börjar hoppa och bita då, ibland går det jättebra och det är bara att gå vidar, men ibland börjar han hoppa och bita.
Idag tex när jag och mamma gick en längre promenad med honom efter middagen och hon stod vid en hästskithög för att hindra honom från att gå dit skulle jag ha honom att stanna för det kom en kille so var ute och sprang. Hunden får runt henne men til slut stannade han, la sig ner, och när jag skulle sätta fast kopplet bet han på mina händer. Och han biter, när det här började var det mest nafsande, men han biter. Jag har fått stora blåmärken på vänsterarmen, även nåt på höger arm, nån gång har han rivit lite med tänderna.
Ibland har han börjat hoppa och bita lite när han vill leka och bita i kopplet, men jag inte vill att han ska göra det. ibland också när jag kallat in honom och ska berömma.
Det får ju inte fortsätta så här men jag vet inte hur jag ska få honom att sluta.
 
Sv: Hoppar och biter

Ta det här på rätt sätt nu, men jag tror faktiskt att din hund tycker att du är rätt mesig, han tar dig inte på allvar. I ditt fall skulle jag gå kurs hos någon bra instruktör, för att hjälpa DIG att få självförtroende gentemot hunden. Vad är det för ras?
 
Sv: Hoppar och biter

Vad händer om du ignorerar honom helt och hållet? När han börjar bitas så ställer du dig helt stilla med armarna hängande rakt ner. Titta åt andra hållet och vänd gärna ryggen åt. Han kommer att sluta inom någon sekund, det är inte roligt längre när inte matte kämpar emot. Det är ett alternativ till att kämpa emot om man inte "rår på" hunden, alltså om man inte har den mentala styrkan över hunden.
 
Sv: Hoppar och biter

Svar till alla.

Ja jag har också tänkt tanken, att jag är för snäll mot honom, även om jag har försökt visa att det är jag som bestämmer, men jag kanske inte är nog bestämd, vid rätt tidpunkt... Eller gosar för mycket med honom eller nåt....
Jag har anmält mig till en allmänlydnadskurs som ska börja om en månad ungefär..
Det är en flatcoated retriever. Har haft en sån förut, och jag vet att dom är valpiga och flamsiga.

Jag har försökt kasta iväg godis en gång, men det såg han inte ens för han var så upptagen med min arm. Provade en gång för nån dag sen och då gick det lite bättre. Har också provat ge honom en liten dummy som mamma gjort, men han var mer intresserad av min arm den gången.
Jag har väl provat nån gång att bara försöka gå, men jag vill ju inte att han ska bita sönder min jacka eller bita mig ännu mer. Men jag får väl prova att bara ignorera honom. Ibland när han börjar med det där när jag tränar honom, men då är det väl för att han blir ltie ivrig och vill ha godiset eller nåt sånt, så räcker det oftast med nåt lättare ryck i kopplet så slutar han.

Idag när jag gick morgonpromenaden så la han sig och rullade på smågrus. Jag satte honom, gav honom en liten godisbit och så skulle vi gå. Men jag sopade av det värsta med handen och då började han hoppa och bita, ganska hårt. Drog upp kopplet och gick. Fick bråka lite med honom, men efter en liten stund slutade han. Var samma sak för ett litet tag sen när jag plockade bort ett löv efter att han rullat sig..

Oftast tror jag nog att det är biter för att "jag är busig". Ibland, men det var förut, så kunde han nafsa och bita lite i kläderna när han försökte få igång en och leka. Men ibland när han biter är det nog mer "jag är arg" eller "jag är irriterad". Som igår då när han bet på händerna när jag skulle sätta på kopplet för att det kom en och sprang. Då var det inte för att leka.
 
Sv: Hoppar och biter

Svårt.
Vår hund är väldigt förtjust i att brottas, hoppa och bita. Men det är lite annorlunda för vi har gjort buset till vår egen sak. Vi startar buset och vi avslutar buset. Hon vet precis när det är okej att leka lite "våldsamt" och när hon ska sluta. Det här är en stor tillgång för oss eftersom att vi kan använda det lätt som belöning. Det är också bra för att utveckla relationen oss emellan, vi är ju så himla roliga!
Men vår hund biter inte för att skada, brukar inte ens få märken. Hon är ändå rätt så försiktig.

I början försökte hon själv starta sånt här, men med träning så har det blivit helt kontrollerbart.
 
Sv: Hoppar och biter

Hur har ni tränat?

Vi hade inte det här problemet med den andra hunden. Visst kunde han bita lite när man lekte, och han bet säkert en del när han var valp. Kommer inte ihåg då jag var så pass liten när vi skaffade honom. Men sen visste han om han bet för hårt när man lekte och det syntes på honom.
 
Sv: Hoppar och biter

Vi har ignorerat/sagt "nej, inte nu" om hon startat buset själv. Sen startar vi själva igång buset andra gånger när hon är lugn. När vi tycker att det är nog säger vi "nu räcker det".
Biter hon hårt är det genast slut på buset. Man får bara busa om man är försiktig.

Hon fattade snabbt. De är ju inte dumma :laugh:
 
Sv: Hoppar och biter

Jag har sagt nej på skarpen när han hoppat och bitit och ryckt lite i kopplet, men det är inte alltid det funkar. Slutar oftast med att jag tar ihop honom eller "biter" i nacken med honom sittande för att försöka få honom att förstå att han inte får göra så där....
När han gjort så på pappa tog han ihop honom och sen har det varit bra. Jag har väl antagligen inte varit tillräckligt bestämd när jag tagit ihop honom... Men jag blir så arg på honom och det borde han väl märka....
 
Sv: Hoppar och biter

Min tanke, ffa i och med att det är en flatte, är att hunden är glad, busig och kontaktsökande. Flamsig och glad i att använda tänder, helt enkelt såsom många retrivrar är.

Att då banna och bli oerhört dominant med fysiska maktutövningar (eller vad du nu menar med att "ta ihop" hunden) leder bara till en osäker hund som kanske till och med trappar upp det oönskade beteendet ju mer desperat den blir efter positiv bekräftelse.

Det hunden behöver lära sig är att ta det lugnt och slappna av. När hunden flamsar: stå stilla, var lugn inombords, håll den i kort koppel/halsbandet om nödvändigt (bara som en gräns, inte som bestraffning) och vänta tills hunden är lugn och har slappnat av. Först då fortsätter du med det du skulle göra, vilket i sig blir belöningen för det önskade beteendet (lugn).

Som sagt, banna inte och försök inte att vara "mer bestämd" eller "dominant". Då trissar du bara upp både hunden och situationen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hoppar och biter

Jag håller med Trani.
Du vinner nog ingenting på att försöka vara dominant och hård.
Vi har ALDRIG använt hårdhänta metoder mot vår hund, och hon förstår det här med leken ändå.

Säg bara "nu räcker det" och sen ignorerar du hunden. Man kan vända sig bort från hunden så den inte kan hoppa och bita på samma sätt. En fördel är om man kanske är ute på promenad för då kan man själv bara fortsätta gå så kan hunden fortsätta med andra saker. (Om du nu kan ha den lös)
 
Sv: Hoppar och biter

Jag vet att flat är flamsig, men det här problemet hade vi aldrig med den andra hunden. Nu är ju alla hundar individer, och det här hunden är inte likadan som den förra, vilket jag är glad för.
Jag har gosat väldigt mycket med min hund, suttit mycket på golvet med honom i knät. Han är en riktig knähund.
Jag får väl prova då att bara stå still och hålla kort koppel, hoppas att han inte biter så hårt och ger mig fler blåmärken eller biter sönder fler kläder....
Det har funkat hyfsat när jag har tagit lite i kopplet och bara gått, jag hoppas att han slutar så småningom, för det är väldigt jobbigt. Sen vill jag heller inte sätta mig ner överallt och bara stryka honom. Inne går det ju bra, men jag vill helst inte sätta mig ner på en öerig väg...
Jag brukar ha honom lös på morgonpromenaden och då får han springa lite som han vill och så blir det några inkallningar. Men börjar han hoppa och nita så får jag väl försöka att bara fortsätta gå...
 
Sv: Hoppar och biter

Hmm..... Om hunden hoppar och biter så hårt att du får blåmärken och kläder går sönder --- då är det nog dags att tala om för honom att det där är inte OK ALLS! Det handlar inte om att utöva grovt våld eller trycka ner hunden i backen, men reagerar den inte på ett bestämt NEJ! skulle jag nog ge den en smäll på nosen med koppeländen. Nu får jag väl på moppe, men det är vad jag känner just nu. Använd inte händerna, eftersom han tydligen gärna tuggar på dina händer och du vill ju dessutom inte få honom handskygg.
Men ett kort, snärtigt litet rapp på nosen med koppeländen samtidigt som ett bestämt NEJ! (inte ett skrik, men ett bestämt Nej) tror jag skulle få honom att komma av sig. Nu gör han ju precis som han vill!
 
Sv: Hoppar och biter

Jag har två tröjor som han bitit hål på. Förut bet han ju lite när han ville få igång en att leka, men det har han slutat med. Men i alla fall den ena tröjan dör han bitit flera hål på har det inte varit under lek. Han har också gjort nån reva i en jacka.
Jag har dessutom haft stora blåmärken på armarna, och flera på vänstra armen. Har också fått nåt rivmärke efter tänderna. Och då kan jag väl inte riktigt tycka att det är kontaktsökande....
Jag får kanske prova med ett litet rapp när han är som värst, om inte annat bara för att få han att tappa fokus...
 
Sv: Hoppar och biter

Hur motionerar ni? Hur mycket alltså. Och vad gör ni hemma? Det är nog, som någon sa, viktigt att sätta tydliga gränser på lek och allvar, det är du som både ska starta och avsluta leken
 
Sv: Hoppar och biter

Han får ungefär 1,5 - 2 timmar promenad per dag. Har börjat ha honom lös på morgonpromenaden, ibland också på eftermiddagen. När han är lös blir det några inkallningar, ibland även lite annan träning. Tränar ibland lite under promenaden,annars är det mest hemma.
Apport tycker han är jätteroligt, men blir lite för ivrig ibland eftersom han tycker det är så roligt. Sök gillar han också. Har börjat med lte rallylydnad, även om jag inte följer nåt speciellt program. Gör det både inne och ute, och det vanliga, sitt, ligg, stanna, lite slalom och 8:or ibland.
Skulle väl kanske i och för sig behöva träna lite mer. Sen blir det ju så klart både gos och lek.
Har en klövjeväska som han fick ha på sig på lite kortare promenader ett tag, och det blir väl att börja använda den lite igen...
 
Jag köpte en 9 månader Amstaff/Schäfer förra veckan och för det mesta så är han lugn, men några gånger så har han blivit aggressiv och eftersom vi bara känt varandra i en vecka så blir jag smånojig när blir så. Jag visar det inte utan är bestämd och ignorerar. Ikväll så vet han tag i kopplet och slet. Jag sa Nej och fortsatte att gå. Då började han att hoppa och försöka att bita i mina händer där jag hade kopplet virat. Inte lekfullt, utan på allvar. Jag blev arg och sa ett högt Nej och vände ryggen mot honom, men han slutade inte. Jag fortsatte sen att gå och inte bry mig. Väl hemma så var han helvild och började slita i köksgardinen. Det går inte att få honom att sluta när han är sådär så jag virade upp gardinen och gick lungt och satte mig i soffan. Då kom han och började slita i soffkuddarna så han fick gå ut i hallen och skämmas. Nu är han lugn, men vad ska jag göra när inget hjälper? Han har ju kraftiga käkar så vid misstag så kan han ju bita igenom hela min arm.
 
Jag köpte en 9 månader Amstaff/Schäfer förra veckan och för det mesta så är han lugn, men några gånger så har han blivit aggressiv och eftersom vi bara känt varandra i en vecka så blir jag smånojig när blir så. Jag visar det inte utan är bestämd och ignorerar. Ikväll så vet han tag i kopplet och slet. Jag sa Nej och fortsatte att gå. Då började han att hoppa och försöka att bita i mina händer där jag hade kopplet virat. Inte lekfullt, utan på allvar. Jag blev arg och sa ett högt Nej och vände ryggen mot honom, men han slutade inte. Jag fortsatte sen att gå och inte bry mig. Väl hemma så var han helvild och började slita i köksgardinen. Det går inte att få honom att sluta när han är sådär så jag virade upp gardinen och gick lungt och satte mig i soffan. Då kom han och började slita i soffkuddarna så han fick gå ut i hallen och skämmas. Nu är han lugn, men vad ska jag göra när inget hjälper? Han har ju kraftiga käkar så vid misstag så kan han ju bita igenom hela min arm.
TS har inte varit inloggad de senaste 3 åren, o trådstarten skrevs 2010.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 272
Senast: Acto
·
Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 147
Senast: lilstar
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 598
Senast: Lisen82
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 195
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp