hoppar upp vid trav (skaklarna)

snigelfarmor

Trådstartare
Har kört hästen en gång bara, trevlig häst men vagnen verkar inte riktigt passa..eller?

det är en Mustang typ travsulky, sälj nog i ridaffärer. en sulky..när jag drog fram den så kändes den väldigt tung fram och överhuvudtaget..selade på, och den satt bra tyckte jag och vi gav oss iväg. Vikten i skaklarna när jag sat i visste jag inte men såg att de lyfte lite i skritt..

började trava, då brakade skaklarna loss och "vobblade?" upp o ner så att det störde hästen väldigt mycket, även mig.
lutade mig fram o bak men inget hjälpte...

vad är fel. ska det vara än mer vikt fram?? skulle jag sänka hela bröstgjorden, satte den så högt det gick både bröstan och skakelremmarna..

någon som vet??

/jenny
 
Lite svårt att se framför sig men jag förutsätter att sulkyns storlek är anpassad till den häst du har?

Jag tror att du tvärtom skall sänka sulkyn något, bröstanet ska sitta strax ovanför "bogknölarna" och inte glida upp mot halsen. Skakelöglorna skall sitta ungefär där man annars normalt spänner sadelgjorden om du förstår vad jag menar. Sedan vet jag inte om jag har missförstått men du har väl även virat om skakelremmarna och spänt dem ordentligt? Har du gjort det och skaklarna inte är för korta och breda för din häst så borde vagnen inte "skvalpa runt" :)
 
Är det verkligen en sulky och inte en speedcart? Vilken typ av sele har du, om jag inte kommer ihåg helt fel så hade du väl en modesele? De används endast med sulky och inget tyngre, inte ens speedcart, eftersom det sas är så lite att sela fast vagnen med.

Låna en standardsele och prova och se om det blir nån skillnad. Har du speedcart och inte rockard så ska skalmarna fästas ganska högt.
 
bytt adress till Umeå nu, ingen egen häst längre o mode selen är hemma i skåne..
vagnen är en speedcart fast med "skål? som på en hudik. den jag har hemma i skåne..http://hastutrustning.hastnet.se/sok/prodinfo.asp?prid=2193
typ denna.

kan det vara att vikten blir helt fel med bröstsele?
har hästen en otrevlig trav?? går bra rakt och rytmiskt...
är den för lång/kort?

svårt..och ingen att fråga förutom er runt om i sverige?
 
Vagnen på bilden är ju en rockard, den ser ut att vara anpassad för ganska hög infästning på selen. Det kan vara där skon klämmer om du kör med en vanlig bröstsele och inte travsele. På de flesta bröstselar går det ju att korta upp remmen från däckeln där ringen som skalremmarna/seltungorna sitter fast i sitter, det blev lite krångligt. Kommer inte ihåg vad den ringen heter.
 
så summan blir att de har fel sele till en bra vagn?

ok...de hade en travsele innan men den sålde hon (ägaren) knäppt ju. Får väl skicka upp min sele..o sätta på standard.
tack för svaren..
Är det någon som har nåt tips om hur det kan fås at fungera?? mera vikt? mindre vikt?

/jenny
 
Hej!

Mer vikt på skaklarna. Ev. sänk hela skakelfästet på selen. Sätt på vikter längst bak på skaklarna. T.ex. 4 kg på ena skakeln och 4 kg på den andra. Hitta på nått i den vägen så kanske det fungerar!

M. v. h. Lisa
 
Kan oxå tänka mig att mer vikt i skalmarna får dem att ligga mer still. Med en standardsele så sitter de ju fast så att de inte kan hoppa runt och med en bröstsele så sitter de ju inte fast på samma sätt.

Fel sele till bra vagn stämmer bra. För att prova så kanske du kan låna en standard sele nånstans så slipper du besvär med att skicka om det ändå inte skulle funka.

Vad har hänt med din egen häst förresten?
 
hon blev betäckt och är nu på ständigt bete tills fölning. halvblodet alltså. henne lånade jag bara tills jag skulle flytta till umeå.
min fd travardam Wildflower avlivades ju...sakna*
 
:( Det visste jag inte, vad hände med henne?

Men det är ju kul att du hittat nån att pyssla med i Umeå oxå, pluggar du där?
 
jepp pluggar. Ska bli djurskyddsinspektör om 5 år.

min älskade blomman, se bild, skadade sin sena i en hage på sommarbetet och efter tre månaders vila gick senan upp igen på en annan del av benet så vi beslöt att avliva henne...
hon mådde skitdåligt, blev aggressiv, slutade lyssna på mig när vi var ute o gick, åt inte osv.. och hon var 18 år.
Blomman älskade att jobba häcken av sig :-) och att inte göra annat än att skritta framför vagnen i 5 månader pasar inte den damen...
Det var den bästa häst jag någonsin kommer att träffa, och jag har ju träffat en del. Hedrar även mina hoppeponnyer genom åren men denna madame...gjorde intryck.
 
Ska du gå hela utbildningen i Umeå? Själv pluggar jag vid nästa universitet sas, men jag ska bli lärare.

Man får helt enkelt tänka på den tid man fick tillsammans med hästen. Du tog rätt beslut, trivs inte hästen så är det bättre att avliva. Ska du köpa ny häst el räcker det med sköthäst?
 
till cilva

jasså, vad för utbildning går du?? var?

ang min blomma: det drljer nog till jag letar häst igen, lär säkert köpa en krake när man jobbar som djurskyddare :-)

då hjälper man den iallafall. Blomman ville jag ju inte ha egentligen men ingen annan ville heller så jag fick behålla henne och det ångrar jag inte..
Letar nog efter nåt speciellt om jag ska leta häst igen, en andalusier, en frieser en bortglömd travarhingst eller nåt annat crazy..

har faktiskt en liten dröm om att få klpa en häst som heter La Parete. En helt galen travare som tror hon e hingst, och nu har hon fått sitt första hingstföl oxå..
hon är grann att se på, vilket jag faktiskt har som ett litet krav, och sen är hon så lyhörd för röst vilket är ett annat krav...utöver det så är hon ohanterbar för andra människor, alla i stallet är livrädda för henne och hon har nog fått en del stryk pga rädsla...tyvärr är hon aldrig till salu...men nåt sånt kan jag tänka mig iallafall. så vet du nåt liknande så..

/jenny
 
Re: till cilva

Jag ska bli "lärare för äldre år i grundskolan" som det så fint heter. Pluggar i Luleå men spenderar inte så mycket mer tid där än jag behöver.

Du låter som en sån som snubblar över hästar och aldrig riktigt planerar hästköp. Båda gångerna jag har köpt häst har det varit av en tillfällighet. :)
 
Re: till cilva

var spenderar du tiden då? Ligger inte precis nån närliggande andra stad hihi*

Känner att man är helt fast här i Umeå. När man sett allt som finns (tog 4 veckor) så insåg man att detta är vad jag kommer att få se fem år framåt...snyft* det är 4 timmar till närmsta stad, och den ser väl likadan ut,..har planer på Luleå faktiskt. Verkar vara en fräck stad! tar väl en weekendtour..

ang hästköp..så är det og så. Hoppas man träffar på rätt häst första gången man förbarmar sig öven nån..man kan ju inte ha tur jämt.
Tänk om jag köper ut en stackare som jag sen avskyr? och vems ka sen köpa den? jag kommer att samla på mig hästar som ingen vill ha..ska gifta mig rikt hör jag..
 
Re: till cilva

Spenderar tiden hemma hos mina föräldrar där hästarna och stallet finns. 12 mil nordöst om Luleå. År du på väg upp så kan du pm:a mig om du vill.

Du ska inte gnälla på Umeå, det är ju en stor stad. Bara det att det ligger så ocentralt :D

Du får bygga stort stall så du har plats för alla hästar. Att gifta sig rikt är nog inte så dumt :)
 

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 126
Senast: Mezcal
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag skulle få rida min hoppkompanjon Dunja - fina fröken långöra - på clearrounden som jag anmält mig till på ridskolan. Det kändes bra...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
284
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp