Hoppbråket?

Jeps

Trådstartare
Är det bara jag som tycker att det sk hoppbråket är ett lyxbråk eftersom de som bråkar är de som får största delen av våra pengar?
Av pengarna från elithoppkommiten går 70% till 5-6 sex ryttare och deras ledare. Det är de här ryttarna som bråkar om Tolling. Är de rädda att tappa pengarna? Tolling har vänt ekonomin i ridsportförbundet från minus till en liten vinst. Det glöms snabbt bort i sammanhanget. Speciellt aftonbladet är VÄLDIGT ensidiga i sin rapportering. Ibland undrar jag vad aftonbladet har för förhållande till dessa ryttare. Objektivitet finns inte.
Våra licenspengar går till att sponsra dessa få elitryttare som har egna personliga sponsorkontrakt. Självklart ska de ha ersättningar i samband med lag och mästerskap men annars måste pengarna räcka till fler ryttare och hjälpa dem ut i europa. Kom gärna med synpunkter.
 
Sv: Hoppbråket?

Anledningen till bråket är inte att de vill ha kvar pengarna utan att de ville ha kvar Sylve som grenledare tillsammans med Nooren som tränare. Detta efter att Sylve sagt nej till att vara anställd av förbundet. (hur detta sedan har behandlats av båda parter får vara osagt) Jag ser det inte som att de tar pengar från oss andra eftersom dessa pengar sprids över alla grenar. Om du går in på denna sida så kan du se vad pengarna går till. Detta är tävlingssektionens ordförande som har räknat fram. http://www.tidningenridsport.se/sok/Idx_hopp8.html Jag anser att hela bråket skadar inte bara hoppsporten utan hela ridsporten. Detta kan leda till att det blir svårare att få sponsorer till idrottarna.

Sedan säger du att det borde vara fler som skulle få chansen att komma ut på tävlingar i Europa. Det går att anmäla sitt intresse till tävlingar i Europa. Det brukar finnas i tidningen ridsport. (Nu när förbundet gör en egen tidning vet jag inte hur det blir). Fram till OS var det endast ett fåtal som fick speciellt stöd för att kunna åka på vissa tävlingar som förberedelse för denna tävling. (SOK väntar med fortsatt stöd till OS 2008) Om de inte hade fått detta stöd så hade de förmodligen inte tagit brons (silver). Det är tack vare elitkommiten som hoppsportens framgångar har kommit. Jag anser att det är många "nya" som fått komma ut i Europa och tävla. Det är faktiskt det man kallar b-laget som har ridit nationstävlingarna under 2004. Sedan är det även så att på vissa stora tävlingar så får länderna endast ha ett x antal ryttare med. Då får de mindre rutinerade ryttarna åka till tävlingar med lägre status. Så är det med alla idrotter.
 
Sv: Hoppbråket?

Jag håller med dig om att detta skadar hela ridsporten. Kvar står faktum att Sylve var inte intresserad av en anställning av ridsportförbundet utan ville vara kvar på konsultbasis (mer betalt?). Efter vad jag har hört av människor som jag känner som är nära i den här frågan så finns det mycket mer bakom än vi kan läsa i tidningarna. Jag tycker också att framgångarna som kommit under den tidigare ledningen har varit fantastiskt bra.
Sen undrar jag att tex Jana som slåss med näbbar och klor för att få sitta kvar på sin post, vad är det som är så otroligt viktigt att få sitta i FEI? Royne som bråkar mest har kanske en del personliga intressen i saken, Jana äger en del av Richmond Park.

Till sist, jag vill bara få fram till hela ridsport sverige att man ska vara lite eftertänksam och inte köpa tex aftonbladets storys rakt av utan tänka på att det finns två sidor av alla historier även om pressen bara koncentrerar sig på en.

Ha en trevlig helg allihopa och rid väl! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp