Hoppgalopp?

Stalltjej111

Trådstartare
Hej!
Jag undrar om någon har något tips på hur man känner att man har en bra ”hoppgalopp”? Jag tycker att det känns som att jag rider i ett bra tempo och i en bra galopp.. tills jag kollar på film efteråt.😒 Då ser det ut som att vi ”smyger” fram i galopp, framförallt mot första hindret. Jag märker också att jag sätter upp en något bättre galopp när jag hoppar högre, men är dessvärre lite höjdrädd och vill kunna hitta en bra galopp såväl i markarbetet som på småhinder. Någon som har något bra tips vad man kan tänka på för att få in en bra hoppgalopp? Målet är att tävla högre än i dagsläget (80-90cm), men mycket hänger ju på galoppen. Hur ska jag tänka? Hur ska det kännas? Kan även tillägga att det är en häst som inte har problem med framåtbjudningen, utan det är endast ryttarens ”framåtbjudning” det är fel på😒
 
Jag har haft det problemet , men det blev bättre när jag tänkte att när jag tror jag har bra galopp ska jag rida med lite tempo och tryck.Sen började jag rida galopphästar och då får man verkligen tempouppfattning 😁
 
Du kan ju mäta upp en viss sträcka och ta tid medan du rider den i banhoppningstempo. Eller vända på det och sätta en timer på en minut och sen räkna ut hur långt du ridit. Sen kan du göra den klassiska med bommar på marken och så ser du hur många/få galoppsprång du kan få in mellan dem.
 
Min lösning när jag hade samma problem var att rida galoppbommar. Då fick jag in känslan i kroppen hur rätt galopp skulle kännas. Lära upp muskelminnet helt enkelt. Jag var lite osäker och red gärna i en lite för kort galopp innan min tränare "tvingade mig" att nöta galoppbommar. 😂
 
Min lösning när jag hade samma problem var att rida galoppbommar. Då fick jag in känslan i kroppen hur rätt galopp skulle kännas. Lära upp muskelminnet helt enkelt. Jag var lite osäker och red gärna i en lite för kort galopp innan min tränare "tvingade mig" att nöta galoppbommar. 😂
Det får jag ta tag i! Menar du typ i rad efter varandra så att varje blir ett galoppsprång, eller typ med ett relaterat avstånd?😃
 
Det får jag ta tag i! Menar du typ i rad efter varandra så att varje blir ett galoppsprång, eller typ med ett relaterat avstånd?😃

Lägg 3 galoppbommar på rad på ett avstånd av 3.20 mellan bommarna så ser du vilken galopp du måste skapa för att nå fram.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla nu behöver jag lite nya ideer, tips och trix. Min unghäst nu 4 men mer som 3 tappar otroligt snabbt orken/energin Vi har...
Svar
3
· Visningar
916
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 258
Senast: TinyWiny
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 843
Senast: Ullmerkott
·
Hästvård Hej alla fina Bukefaloser! Tänkte höra med er om ni har någon idé kring vad som skulle kunna vara på tok med min häst. Innan jag...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp