Hopphäst utan känsla för bommar

mimma

Trådstartare
Jag är relativt ny med att ha egen häst och valde därför en häst på 18 år som i sina yngre dagar tävlade i hoppning. Själv har jag aldrig hoppat men har haft bekanta som hoppat honom lite ibland eftersom han fortfarande tycker det är roligt.

I mars månad var där en som hoppade honom och pressade honom alldeles för hårt, han kastade av henne två gånger och det var sista gången hon hoppade honom. Sedan dess har han inte hoppat och det är knappt att han ens vill gå över bommar nu. Igår gick han hyfsat fint över bommarna men ibland lyfte han inte benen tillräckligt och istället toucha han bommarna. Vi testade höja upp en bom ca 10 cm för att se om han lyfte då, det gjorde han inte utan vanligt så den åkte ner.

Han är pensionerad från tävlingslivet men för inte många månader sedan älskade han att hoppa ibland, man såg hur hela han taggade när han såg hinder. Det är stor skillnad. Eftersom jag aldrig hoppat innan utan hade tänkt lära mig med denna läromästare så undrar jag nu om någon har lite träningsknep för att få honom att faktiskt kliva över bommarna igen.
 
Vad gör han om du gör ett litet kryss av bommarna så det faktiskt ser ut som ett hinder.
Travar du över eller galopperar du?

Jag har haft några hästar som tycker att lyfta på benen för bommar är strunt samma men ser det ut som ett hinder då lyfter man. Speciellt om det är trav.

Har du någon tränare alt någon som kan komma ut och hoppa honom sen instruera dig.

Hoppas du hittar rätt hjälp!
 
Jag vet att hästen i min profilbild här på buke, tycker det är lite onödigt att lyfta på benen ordentligt om det är låga hinder, alternativt bommar på marken. Däremot hoppar han jättefint när det blir lite höjd.

Hästen jag hade innan var likadan "varför ska jag lyfta mer på benen än jag behöver". De är inte dumma. :p

Jag minns att det var någon som sa att det bästa är att rida ut i skogen på någon ridstig där det är mycket rötter/stenar m.m. så hästarna blir tvingade att lyfta på fötterna annars snubblar de.
 
Jag har provat både trav och galopp, men han går ner till skritt oavsett hur mycket jag driver honom.

Tack för svaren! Ska testa sätta det som ett kryss senare idag och fråga om stallägaren kan testa hoppa honom och se vad han gör. När han hoppades innan mars, då han kastade av en tjej, då hoppade han till och med över bommar som låg på marken.
 
Jag har provat både trav och galopp, men han går ner till skritt oavsett hur mycket jag driver honom.

Tack för svaren! Ska testa sätta det som ett kryss senare idag och fråga om stallägaren kan testa hoppa honom och se vad han gör. När han hoppades innan mars, då han kastade av en tjej, då hoppade han till och med över bommar som låg på marken.
Är stallägare en person du kan lita på? Jag är väldigt restriktiv med att ngn annan sitter upp på min häst, jag hade blivit helt vansinnig om ngn betett sig som du beskriver.

Varför är det viktigt att få hästen att hoppa nu, när du inte ens skall hoppa den själv? Rider du för någon bra tränare i dressyr? Grunden för all hoppning är ju att ni först blir samspelta i dressyren.
 
Kom på att samma häst som jag skrev om tidigare var helt olika beroende på om det var jag eller min syster som satt på, med mig kunde han bjuda på allt som kan tänkas vara ett hinder och tar ett skutt när vi ska över nedfallna träd eller över diken medan om min syster sitter på som spänner sig vid minsta lilla ansats hästen visar att ta ett skutt för att komma över får hästen att inte ta ett skutt utan lyfter bara lite mer på benen för att ta sig över.

Tänkte om du inte känner dig säker på att rida över bommar och hästen anpassar sig efter det och därför inte hoppar över bommar som han gjort innan.
 
Är stallägare en person du kan lita på? Jag är väldigt restriktiv med att ngn annan sitter upp på min häst, jag hade blivit helt vansinnig om ngn betett sig som du beskriver.

Varför är det viktigt att få hästen att hoppa nu, när du inte ens skall hoppa den själv? Rider du för någon bra tränare i dressyr? Grunden för all hoppning är ju att ni först blir samspelta i dressyren.
Ja stallägaren är en jag kan lita på, hon har tränat mig mycket. Anledningen till att jag vill att han ska hoppa är dels för att han alltid älskat det men också för att jag är redo att börja lära mig.
Eftersom han gått från att hoppa utan någon tvekan till att vägra bommar så vill jag ta reda på vad som ligger bakom det.
 
Om det ska arrangeras någon form av löshoppning i närheten (med erfarna arrangörer) så skulle jag testa om du kan vara med på det med din häst. Då ser ni om hans attityd mot hinder beror på ryttaren eller inte.

Ifall han inte ens vill hoppa utan ryttare, så skulle jag kolla upp så han verkligen är fräsch. Det är ganska vanligt att hästar får belastningsskador inom de första 6-12 månadene hos en ny ägare, pga. ändringar i ridning, utrustning, underlag etc.
 
Var du med under passet när han hoppades och ryttaren flög av? Menar om du såg hur ryttaren pressade hästen, på vilket sätt? Hästen låter lite knäckt om den verkligen älskade att hoppa tidigare förutsatt att den inte har tex pålagringar eller annat som gör att den får ont. Hade en häst jag lånade av en vän som tidigare tävlat mkt hoppning och som började snubbla just på bommar. Visade sig vara ringkota.

Finns ananrs inga snabba sätt att skynda på för att du ska kunna hoppa nu när du är redo utan det får nog bli när hästen är redo. Har du provat att ha honom lös och leka över bommar med godis som belöning?
 
Var du med under passet när han hoppades och ryttaren flög av? Menar om du såg hur ryttaren pressade hästen, på vilket sätt? Hästen låter lite knäckt om den verkligen älskade att hoppa tidigare förutsatt att den inte har tex pålagringar eller annat som gör att den får ont. Hade en häst jag lånade av en vän som tidigare tävlat mkt hoppning och som började snubbla just på bommar. Visade sig vara ringkota.

Finns ananrs inga snabba sätt att skynda på för att du ska kunna hoppa nu när du är redo utan det får nog bli när hästen är redo. Har du provat att ha honom lös och leka över bommar med godis som belöning?
Absolut, kommer inte pressa honom utan det blir när han är redo. Vet bara inte hur jag ska göra för att han ska komma dit igen.
Jag hade honom lös igår och lekte över bommar, men även då gick han bara ner de som var upphöjda.

Ja jag var där, han tog första hindret bra men han saktade inte av utan tvärnit precis innan väggen så ryttaren flög av. Andra gången svängde han av precis innan hindret så hob flög in i det. Jag sänkte då hindret, lät dem göra ett hopp till och sedan avsluta. Så att det blev ett bra avslut. Efter han slängde av henne andra gången så backar han när han ser henne.
 
Absolut, kommer inte pressa honom utan det blir när han är redo. Vet bara inte hur jag ska göra för att han ska komma dit igen.
Jag hade honom lös igår och lekte över bommar, men även då gick han bara ner de som var upphöjda.

Ja jag var där, han tog första hindret bra men han saktade inte av utan tvärnit precis innan väggen så ryttaren flög av. Andra gången svängde han av precis innan hindret så hob flög in i det. Jag sänkte då hindret, lät dem göra ett hopp till och sedan avsluta. Så att det blev ett bra avslut. Efter han slängde av henne andra gången så backar han när han ser henne.

Låter bra att du inte vill pressa honom.
Ok, då förstår jag inte hur ryttaren pressade hästen? Hästen verkar ju inte vilja hoppa så det uttjatade kommer här, har han kanske ont i ngt ben/rygg?
 
Låter bra att du inte vill pressa honom.
Ok, då förstår jag inte hur ryttaren pressade hästen? Hästen verkar ju inte vilja hoppa så det uttjatade kommer här, har han kanske ont i ngt ben/rygg?
Hon drog honom ganska bra i munnen och använde sporrar rätt våldsamt. Det är därför jag inte låter henne komma nära honom längre. Så min tanke har varit att han kopplar bommar/hinder med den dagen.
Han har inte visat något som tyder på att han ska ha ont, han reagerar inte när man känner igenom honom.
 
Hon drog honom ganska bra i munnen och använde sporrar rätt våldsamt. Det är därför jag inte låter henne komma nära honom längre. Så min tanke har varit att han kopplar bommar/hinder med den dagen.
Han har inte visat något som tyder på att han ska ha ont, han reagerar inte när man känner igenom honom.
Ok, jag förstår ang hur ryttaren betedde sig.
Det betyder egentligen ingenting att hästen inte reagerar när man känner igenom den. Har ganska många hästar och de låter mig känna över hela deras kroppar för att jag är deras matte och har förtroende för mig medan de kan reagera starkt om ngn annan gör likadant. Tex på hästen med ringkota som jag skrev om, det varken syntes eller kändes.
 
Kan ni testa att skutta över en liten stock ute? Ev md någon annan på ryggen då om du känner dig osäker.
 
Ok, jag förstår ang hur ryttaren betedde sig.
Det betyder egentligen ingenting att hästen inte reagerar när man känner igenom den. Har ganska många hästar och de låter mig känna över hela deras kroppar för att jag är deras matte och har förtroende för mig medan de kan reagera starkt om ngn annan gör likadant. Tex på hästen med ringkota som jag skrev om, det varken syntes eller kändes.
Ah! Tack, då ska jag faktiskt boka in någon som kan kolla igenom honom.
 
Låter bra att du inte vill pressa honom.
Ok, då förstår jag inte hur ryttaren pressade hästen? Hästen verkar ju inte vilja hoppa så det uttjatade kommer här, har han kanske ont i ngt ben/rygg?
Är hästen genomkollad och böjd av en duktig veterinär som kan rörelsestörningar? Ev med arbetsprov. Det låter märkligt att en 18 årig häst som älskat hoppning hela livet och tävlat hoppning tvärt skulle ändra inställning efter ett enstaka ridtillfälle. Det skulle i så fall vara en extremt känslig individ, men då tänker jag att detta troligtvis borde inträffat tidigare i hästens liv, det är inte helt ovanligt med mindre bra ryttare eller att hästen kraschar in i ett hinder.

Börja med att utreda ev smärta. Sedan kan du börja mixtra med hoppning och bommar igen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 377
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 105
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 346
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp