Hopphäst utan känsla för bommar

Låter bra att du inte vill pressa honom.
Ok, då förstår jag inte hur ryttaren pressade hästen? Hästen verkar ju inte vilja hoppa så det uttjatade kommer här, har han kanske ont i ngt ben/rygg?

Tänker exakt samma, och inte från nuvarande uppförande utan från det som hände när ryttaren flög av.

Inte sällan kommer ju ledinflammationer med ryttarbyte, och det här skriker för mig kotledsinfalmmation. Jag hade ABSOLUT bokat in en seniorcheck på klinik och gått igenom hästen, det kan ju ändå vara dax att boka tandgenomgång tänker jag.
 
@mimma hur har det gått?
Här kommer ett sent svar, men bättre sent än aldrig.
Det går framåt. Jag tog hjälp av en som tävlat i hoppning, jag började rida honom över hinder på 30-40 cm vilket inte var några problem alls. Han blev väldigt pigg och visade tydligt att han älskade det.
Han är dock fortfarande inte super intresserad av bommar när jag är på marken, vid t.ex longering.

Han har blivit genomsökt för smärta, skador osv. Där är inga problem där. Kan det vara så att han helt enkelt tycker det är tråkigt med bommar/hinder när man inte rider honom?
 
Senast ändrad:
Jag har provat både trav och galopp, men han går ner till skritt oavsett hur mycket jag driver honom.

Tack för svaren! Ska testa sätta det som ett kryss senare idag och fråga om stallägaren kan testa hoppa honom och se vad han gör. När han hoppades innan mars, då han kastade av en tjej, då hoppade han till och med över bommar som låg på marken.
Det är bra om någon med självförtroende och lättsamhet hoppar honom, så det är smart att be någon annan, nu när du känner dig tveksam och är lite oerfaren.

Jag skulle kunna tänka mig att hästen dels har en otrevlig minnesbild från hoppträning som blev för hård och dessutom känner av dig, om du är lite försiktig.

Vad ledsamt det låter att det blev så fel. 😥

För att få tillbaka glädjen krävs nu tålamod och mycket positiv känsla.

Jag såg ett klipp från systrarna Elfstrand där de berättade hur de får tillbaka hoppglädjen hos hästen Focus. Han hade tappat gnistan men kom tillbaka!

Så det går!

Bra att du kollade hans hälsa och roligt att det går framåt.

Vad gäller bommar på marken så gillar inte alla hästar det. Det är ju inte heller "hoppning", utan mer dressyr...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 548
Senast: Sirap
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 110
Senast: __sofia__
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 347
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp