Hopphingst till dressyrstammat sto?

mandelblom

Trådstartare
Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu när man pratar med avelsfolk runt om i landet och detta trots attd et finns en rad exempel på framgångsrika sporthästar med just sådana kombinationer bakom sig, dock kanske framförallt på dressyrsidan.

Mitt sto kan kanske inte betecknas som helt dressyrstammad; hennes pappa är bruksprovsvinnare i dressyr men mamman är ett rent fullblod. Hästen i fråga är inte så gammal än men tävlas i lätta klasser i både hoppning, dressyr och fälttävlan. Tanken är att hon ska bli fälttävlanshäst så småningom och hon har absolut förutsättningar för detta. Rör sig trevligt (9-7-9) och hoppar också ganska bra (7-8), fullblodet har slagit igenom i galoppkvalitet och uthållighet och hon gör sig alldeles ypperligt i terrängen. Är också trevligt byggd, givetvis med ett par skavanker som skulle kunna förbättras men absolut inget extremt.

När jag har kikat på hingstar till henne så har jag gått in med inställningen att jag vill hitta en dressyrstammad hingst som också hoppar trevligt, men det finns betydligt fler hopphingstar som också rör sig bra och det är svårt att hitta en dressyrhingst där det faktiskt finns filmer eller möjlighet att se dem hoppa. Har kikat på en rad dressyrhingstar som är hoppstammade, typ Come Back II och Briar, men egentligen känns det som att jag lika gärna kan lägga en ren hopphingst på henne då. På dressyrsidan har jag varit inne på Hampton, JJ RayBan, Shooting Star, Quaterback och en rad andra men kanske framförallt Herzensdieb då jag gillar vad jag sett av hans avkommor. Det spretar alltså en del, men jag vill i det här skedet främst försöka sätta mig in i förärvning och egenskaper etc, så jag tittar på allt som verkar det minsta intressant.

I mitt letande snubblar jag också ofta över hoppstammade hingstar som betecknas som dubbelbegåvade, exempelvis Canterbury, Common Sense, Stalypso och Hip Hop. Jag tror på något vis att Contender-blodet har en del att tillföra mitt sto, men vågar inte riktigt tänka i de banorna fullt ut.

Om jag får drömma så vill jag ha en avkomma som travar bättre än sin mamma men utan att skritt och galopp försämras. Mamman har en taktmässig och utvecklingsbar trav men det saknas lite uttryck i det hela. I hoppningen har hon trevlig benteknik och ryggen kommer med när hindren blir lite högre, men skulle önska lite mer tryck i sprången och kanske också en häst som var snäppet mer rädd som sina ben i vissa lägen. Hur skulle ni tänka? Dressyrstammat eller inte nödvändigtvis dressyrstammat?
 
Tror du kan vara rätt på det med Contender. Eller iaf någon från C-stammen. (Cantus, Calido I)
 
Jag tror också att Contender-blod eller som ovanstående från C-stammen kan vara något. Men å andra sidan har jag totalt kärat ner mig i Hampton, hade jag haft lite mer av ett gångartssto så hade jag valt honom alla gånger (om han hade passat givetvis). Han hoppar även väldigt väl. Och han är snygg :love:

Påäng från 70-dagarstestet
Typ: 9
Temperament: 9
Skritt: 8.5
Trav: 9.0
Galopp: 9,0
Ridbarhet: 9.0
Hoppning: 8.5
Terränghoppning: 8,5
 
Nyfiken fråga, vad menar ni med "C-stammen"?

Cor de la Bryère?

Jag tycker det var en knivig situation, när man vill förbättra hoppningen på en dressyrstammad häst. Till att börja med är ju urvalet hingstar som förbättrar både trav och hoppning litet, just traven är ju kanske sällan hopphingstarnas bästa gångart. Men det finns ju ändå ett litet urval, Common Sense och Niveau, t ex.

Men man kommer ju inte ifrån att det ändå blir lite gambling över det hela. Säg att man tar Common Sense, han ger ju både typ, gång och hoppning vad det verkar. Och stoet hoppade ju ok, så lite anlag för det lär hon ju ha. Men risken finns ju att avkomman råkar få Cardentos trav, och så slår det igenom hoppa-som-en-kratta-gener från nånstans i stoets pappas stam (vet inte vilken stam han har, men är det en bruksprovsvinnare i dressyr är ju risken stor för hästar som inte hoppar vidarevärst ganska nära i stammen, även om hingsten själv hoppar ok). Då får man en häst som travar som en symaskin och hoppar som en kratta - vem ska bli lycklig av den?

Tar man å andra sidan en dressyrhingst, så är ju chansen liten att avkomman hoppar bättre än mamman, och det var ju redan nu så att avkomman helst skulle hoppa bättre än mamman - det lär ju inte hända kanske med en dressyrhingst. Däremot är det såklart ganska troligt att man kan förbättra traven genom en generation dressyrhästar till i stammen.

Så det känns lite som att det beror på hur mycket man vill gambla: tar man en hopphingst, så finns chansen för en avkomma som kan allt, rör sig bra och hoppar bra, men också risken att fel gener slår igenom. Tar man en dressyrhingst så är chansen för en häst som både hoppar och rör sig mindre, men likaså risken för en häst som varken hoppar eller rör sig, för chanserna är ju stora att den åtminstone kan röra sig.
 
Om jag verkligen bestämt mig för att ta en hopphingst så skulle jag ta Stalypso. Den hingsten har jag sett live en gång och den hoppar som tusan och rör sig bättre än många dressyrhingstar. Snygg är den också.
Det svåra med många hopphingstar till ditt sto är att ditt sto's styrkor är skritt och galopp, och de flesta hopphingstar har som bäst medelmåttig skritt och trav, samt bra galopp. Så om det slår fel genetiskt så kan du stå med en häst som hoppar 5-7 och som har skritt och trav som är 5-7 också.
 
Kanske ingen hopphingst även om han står som hopphingst på hingstägarens sida. Sir Oldenburg har Contenderblod och fick en dubbeldiplomare på Flyinge nu.. Mamman till den är e Bernstein.
 
Kanske ingen hopphingst även om han står som hopphingst på hingstägarens sida. Sir Oldenburg har Contenderblod och fick en dubbeldiplomare på Flyinge nu.. Mamman till den är e Bernstein.
Sir oldenburg själv har väl mer hoppblod än dressyrblod? Samma med Quarterback om jag minns rätt..
 
Sir Oldenburg är till mestadels hoppstsammad och resten är multitalang-blod. Skulle kunna vara ett bra alternativ till ovan sto.
 
Jag tänkte på Sir Oldenburg när jag såg tråden. Jag betäckte mitt dressyrsto med honom. Jag är nöjd med resultatet, han är bara två veckor ännu så man får se hur han utvecklas. Det lilla av trav han har visat ser bra ut, annars är det mest fullt rejs i hagen så svårt att se gång redan.
 
Sir Oldenburg hade jag helt glömt, ska fördjupa mig lite i honom igen tror jag bestämt. Har sett honom vid ett tillfälle och minns inte att jag fick någon direkt wow-känsla, men å andra sidan kan han ju vara en lyckad förärvare trots det. Där ligger ju det där Contender-blodet igen. Frågan är då om det är säkrare att välja en hoppstammad hingst som presterar i "fel" gren (t.ex. Come Back II eller Briar) än att välja en ren hopphingst som rör sig bra men tävlas i hoppning, vad gäller ovan nämnda dilemma där avkomman eventuellt hoppar som en kråka och travar som en symaskin.

Det känns ju som att det ofta är hingstens prestationer snarare än härstamning som avgör i vilken typ av avel den till största delen kommer att användas, även om härstamning och prestation givetvis i de allra flesta fall går hand i hand. På dressyrsidan finns det ju många exempel på hoppstammade hästar som går höga klasser, motsatsen verkar betydligt mindre vanlig.

Stalypso är en hingst som tilltalar mig, men min erfarenhet av Stakkato-avkommor är att de generellt sett inte rör sig speciellt bra även om Stalypso verkar vara ett undantag. Tror inte att jag vågar chansa på att han för det vidare till avkomman, men å andra sidan torde det ju gå att hitta siffror på det för där bör ju finnas ett antal avkommor vid det här laget. Men det är knivigt det där med hur individen presterar kontra vilka linjer som ligger bakom och eventuellt slår igenom i en avkomma. Samma dilemma på t.ex. Common Sense som ju har Cardento nära i stammen. Knivig situation, och som @Mabuse skrev så är ju trav sällan hopphingstarnas starkaste gångart samtidigt som det inte är jättemånga dressyrlinjer som hoppar trevligt.

Jag känner mig alldeles villrådig. Pendlar mellan att vara alldeles övertygad om att det kan bli hur bra som helst med rätt hopphingst och att luta åt en dressyrhingst som hoppar bra. Hampton som nämndes ovan är en hingst jag haft ögonen på ett tag, men frågan är hur avkommorna blir? Kan de hoppa lika bra som pappa, och finns det fler filmer på hoppningen än den där han hoppar terräng? Det är svårt att bilda sig en uppfattning om hur dressyrhingstarna hoppar eftersom de sällan gör det mer än på avelsvärderingen. Skulle vilja se hur det ser ut, två hästar som hoppar 8-8 kan ju ha alldeles olika teknik.
 
Då vill jag påstå att du har fel. Det finns två C-linjer, en från Capitol I som grundar sig i Cottage Son xx, och en från Cor de la Bryuere som är e Rantzau xx.
 
Då vill jag påstå att du har fel. Det finns två C-linjer, en från Capitol I som grundar sig i Cottage Son xx, och en från Cor de la Bryuere som är e Rantzau xx.

Det kan mcket väl vara så, men jag har aldrig hört något annat än att CdB med avkommor är det man kallar C-stammen och vad jag kan se av svaren innan i tråden så är jag inte ensam om den uppfattningen.
 
Beror nog på vem du frågar, jag kan tänka mig att många säger tvärtom eftersom Corde inte "ens var en tysk hingst" (C-linjerna är ju Holsteins flaggskepp).
 
@mandelblom I samma film som man ser terrängprovet ser man honom löshoppa ett par minuter senare :) Ser fint ut. Hans morfar Rotspon hade också bra på hoppning och terrängprov under sitt test, och på fädernet finns ju Donnerhall som har en del avkommor som hoppar helt ok.
Svårt att säga om han nerärver hopp, både pga. att man måste ha i åtanke de ston han betäckts med och att de avkommor han har är unga.
 

Liknande trådar

Avel Planerar att betäcka mitt sto till våren och kollar hingstar tills jag blir knäpp, finns ju så många fina! Mitt sto är e. contagio och...
Svar
16
· Visningar
2 398
Senast: L8P8
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 092
Senast: Jate Volim
·
Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 646
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Jag har ett robust och lågställt ardennersto. Hingsten jag kikat på är också av tyngre modell och åt det lågställda hållet. Han har gett...
Svar
1
· Visningar
969
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp