Hopphingstar som lämnar stora avkommor?

FADressage

Trådstartare
Hej,

Jag har ett litet hoppsto 162cm , men som själv gått upp till 140 och systrarna går idag 145/155.

Jag behöver tips om fina hopphingstar som lämnar storlek och bra teknik. Mamman själv har väldigt bra fram och bakbensteknik.
Favoriter är Diamant de Semilly och hans avkommor som t.ex. Emerald.

Tacksam för era tips!
 
Kannan ger storlek men kanske inte fabulös teknik - däremot både mod och scope.
Emerald är ju mycket atletisk, vet ej om han ger storlek. Däremot ger väl Favorit Ask storlek
 
Hej,

Jag har ett litet hoppsto 162cm , men som själv gått upp till 140 och systrarna går idag 145/155.

Jag behöver tips om fina hopphingstar som lämnar storlek och bra teknik. Mamman själv har väldigt bra fram och bakbensteknik.
Favoriter är Diamant de Semilly och hans avkommor som t.ex. Emerald.

Tacksam för era tips!

Finns många fina söner till Diamant. Gillar Elvis ter Putte som även är helbror med Favorit Ask.
Diarado men vad jag har förstått ger han lite blandad strl.
Don Vhp Z är ju själv stor men lite osäker på vad han ger men gillar honom också.
Har bara sett fina avkommor till Emerald men han är inte min personliga favorit själv.
 
Hej,

Jag har ett litet hoppsto 162cm , men som själv gått upp till 140 och systrarna går idag 145/155.

Jag behöver tips om fina hopphingstar som lämnar storlek och bra teknik. Mamman själv har väldigt bra fram och bakbensteknik.
Favoriter är Diamant de Semilly och hans avkommor som t.ex. Emerald.

Tacksam för era tips!
Contant Q ger större enligt blup. Jag har själv erfarenhet av ett par avkommor efter honom, och de har varit runt 168-170. Han är ju också rätt ädel och typar sina avkommor bra, iaf har avkommorna blivit smäckrare än sina mammor. :) Du har ju även I’m Special de Muze som är efter Emerald, han ligger snäppet ännu högre än Contant Q och jag tror han finns på TAI.
 
Contant Q ger större enligt blup. Jag har själv erfarenhet av ett par avkommor efter honom, och de har varit runt 168-170. Han är ju också rätt ädel och typar sina avkommor bra, iaf har avkommorna blivit smäckrare än sina mammor. :) Du har ju även I’m Special de Muze som är efter Emerald, han ligger snäppet ännu högre än Contant Q och jag tror han finns på TAI.

Alla Contant Q jag har sett är ganska stora och lite långsamma, inte jätteädla men moderna i type, dom har ju en mamma med 🙂
Hoppar bra men som sagt lite långsamma men vill man bara ha upp strl och inte har ngt emot att avkomman ev ärver det långsamma är Contant Q fin.
 
Alla Contant Q jag har sett är ganska stora och lite långsamma, inte jätteädla men moderna i type, dom har ju en mamma med 🙂
Hoppar bra men som sagt lite långsamma men vill man bara ha upp strl och inte har ngt emot att avkomman ev ärver det långsamma är Contant Q fin.
Ja tänk att man kan ha helt olika bild om det :D Dom som varit här har varit smäckra och kvicka iaf :) visst den ena är ju en stor typ av häst, mamman är en stor häst trots sina 164-165, det går ju inte bara att titta på mankhöjden för att bestämma om det är en stor eller liten häst på det sättet.. brukar säga om henna att hon är smäckert rejäl ;) dvs väldig trevlig och fin modell och typ men en stor häst. :)
 
Ja tänk att man kan ha helt olika bild om det :D Dom som varit här har varit smäckra och kvicka iaf :) visst den ena är ju en stor typ av häst, mamman är en stor häst trots sina 164-165, det går ju inte bara att titta på mankhöjden för att bestämma om det är en stor eller liten häst på det sättet.. brukar säga om henna att hon är smäckert rejäl ;) dvs väldig trevlig och fin modell och typ men en stor häst. :)

Mm, dom jag har sett har haft ”rejäla” men långa ben, ganska korta ryggar och högresta men skulle nog inte beskriva dessa som ädla ändå. Man gillar ju olika typer av häst och tur är väl det för annars hade väl alla sett likadana ut med samma typ av stam ;-)
 
Mm, dom jag har sett har haft ”rejäla” men långa ben, ganska korta ryggar och högresta men skulle nog inte beskriva dessa som ädla ändå. Man gillar ju olika typer av häst och tur är väl det för annars hade väl alla sett likadana ut med samma typ av stam ;-)
Ja det är bara att konstatera att mkt beror nog på mamman med. 😃 Avkommorna som varit här speciellt en hade väldigt lång rygg och lång hals, väldigt snygg!. ☺️
 
Mitt sto fick ett för e: Cabachon förra året men den vart alldeles för liten och kommer nog tom bli mindre än mamman själv! På mammans sida så är hennes mor 160 och mormor 158 så den låga höjden följde med till detta föl. Mitt stos systrar är båda större över 165 och deras avkommor vart stora...

Tipsa gärna om mer hingstar!
 
Mitt sto fick ett för e: Cabachon förra året men den vart alldeles för liten och kommer nog tom bli mindre än mamman själv! På mammans sida så är hennes mor 160 och mormor 158 så den låga höjden följde med till detta föl. Mitt stos systrar är båda större över 165 och deras avkommor vart stora...

Tipsa gärna om mer hingstar!
Min erfarenhet är att Cabachon avkommor utvecklas sent. Kanske din också utvecklas sent? 😊
Tycker det finns fler som lämnar stort än tvärtom. 😅
Vad tycker du om Emmerton?
 

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 919
Senast: moonstruck
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 436
Senast: Görel
·
S
Avel Hej! Funderar på att betäcka med den fina hingsten Heartbeat DVH. Skulle gärna vilja veta lite mer om hur hans avkommor blir som...
Svar
2
· Visningar
1 575
Senast: Emsan
·
W
Avel Mitt sto e.Quite Easy behöver en hopphingst som ger storlek och bra temperament i första hand, jag tror jag blir galen snart efter allt...
2 3
Svar
47
· Visningar
5 841
Senast: Witzippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp