Hopphingsttips

DressageNerd

Trådstartare
Tanken har väckts att kanske lägga en hopphingst på ena stoet något år för att få fram en multitalang mot hoppning. Stoet hoppar själv bra och har en avkomma med ren dressyrstam med hoppdiplom. Stofamiljen har producerat en del hopp -och fälttävlanshästar.

Söker tips på hopphingstar (jag kan bara dressyr) som helst är beprövad, men som i alla fall har avkommor som ser lovande ut. Fin front och en riktigt bra galopp är önskemål, samt att den skall röra sig helt okej i de övriga gångarterna. Stor, gärna över 170 cm och den skall inte ha smått i stammen då stolinjen ger mindre hästar i regel.

Stalypso är en favorit, men lite väl liten. Diarado är en annan intressant hingst, med reservation för storleken. Cascadello är en stark kandidat, likaså Cristallo II. Jag kan tillräckligt om hopphästar för att gilla Contender och Stakkato-blod men där tar min kunskap slut.

Hilfe bitte, ge mig tips på hingstar jag kan titta på som stämmer in på önskemålen! :)
 
Har för övrigt sett en jättefin unghingst med stammen Cascadello I x De Niro, och sett väldigt fina föl så han är en het kandidat :)
 
Kanske inte alls vad du är ute efter, beroende på hur högt du vill lägga ribban med gångarterna, men Bravour? +3 på mankhöjden i Blup och jag har nog inte sett en enda riktigt "dålig" poängrad på 3-års efter honom. Gångarterna kanske inte är topp som på en dressyrhingst men tycker ofta jag ser att galoppen efter honom belönas med 8:or. Även förhållandevis höga typpoäng.

Jag valde ju Cristallo till min ena i år, tror det kan bli bra men Bravour är nog mer beprövad här hemmavid.
Contant kan också vara ett alternativ men de hästarna blir ofta riktiga bjässar som jag har förstått det.

En annan personlig favorit är Fetcher. Kanske inte lämnar tillräckligt stort för din smak men han är också en sån hingst som jag inte tror lämnar dåligt ihop med något sto.
 
Cascadello passar in på dina önskemål, har själv betäckt med honom och tycker det är en väldigt komplett hingst.

Annars som redan nämnts Cristallo ll
 
har en valack efter Contatn q som är 179 cm i manken,men guda snäll och trevlig i temperamentet :)
 
Har du tittat på Calido/Cantus-blodet? Det brukar ge bra gång och typ utöver bra hoppförmåga.

Jag gillar annars Stakkato och Contender precis som du, men Stakkato ger tyvärr oftast små hästar och vad jag sett så rör dom sig inte jättebra i skritt och trav.
 
Diarado är en annan intressant hingst, med reservation för storleken.

Vi har två avkommor i stallet där jag är inackorderad. Ett 8-årigt sto ue Levisto som är precis strax över 160 men spänstig som få och har inget problem alls att hoppa högt. Går just nu 1,30 och ska göra sin första 1,35 start nästa helg.
Den andra är ett 2-årigt sto ue Feliciano och hon är precis under 160 nu så den lär det ju bli lite mer höjd på.

Bravour-bebis är på gång också men lite senare under sommaren. Det kan nog bli lite vad som känns det som. Mamman är e Robin Z och har inte gjort speciellt mycket och hon är inte speciellt stor heller, runt 160.

Vi har tydligen bara minihästar i stallet för min är störst med sina 163 cm. :D
 
Jag skulle kolla in Ike om jag vore som du. Rörlig hopphingst som visserligen "bara" är 1,66 men tittar man vad som finns bakom honom så kan jag inte tänka mig att han kommer lämna smått:)
 
Jag är själv väldigt förtjust i Capitol I blodet. Dock vet jag inte om det är ngt som kan passa på ditt sto men det kanske kan vara ngt att kolla på? :)
Click and cash, Ci ci Senior Ask, Cartier och Algot var några av dem jag kollade på detta året men valde ngt helt annat till slut.:)
 
@tabac @Dressyrtjejen_97 @Fritidsryttare Jag tittade på Contant Q och emedan han är en väldigt fin hopphingst hade jag velat ha en annan typ av galopp på hingsten. Som Jan Ove Olsson sade "En bra dressyrgalopp funkar för det mesta för hoppbning, men en bra hoppgalopp kan vara en dålig dressyrgalopp.".
Bravour kan dock vara en kandidat, min fundering är dock på ifall han är "het" på marknaden?

@Emsan Cascadello är ju nästan magiskt fin. Fick en förhanstitt på en av de som gick elitautionen förra året och uppfödaren sa direkt att "Den här är riktigt bra". De avkommor jag sett har också varit begåvade inom hopp, men även rört sig väl, och jag gillar hans galopp.
Cristallo I och II har jag inte sett lika mycket av, men gillar dem på film.

@sorbifolia Emedan jag vet att Cascadello har Calido på mödernet är jag lite för dåligt insatt för att spontant komma på hingstar med de bloden i sig. Hittade hingsten Catch som även han har Calido på mödernet och den var fin! Rätt ung, men dessa hopp-planer ligger ju ett par år framåt i tiden också.

@dobbis Colman var fin, och jag hittade en del fina avkommor också. Han kunde vara något!

@Grynet12 Ike är väldigt fin, har sett honom live flera gånger. Saknar lite på mödernet där, men bevisar han sig under de kommande åren får han gärna vara med på listan!

@Freazer Hade en väldigt fin Algot i länet förra året, men just till detta stoet vill jag inte ha Cardento. Cartier är en kanske dock, även om han inte känns så spännande (vet ej varför, där har vi ju Contender också).

Någon som sett/känner till/har en åsikt om Comme Prévu? Den såg jag på Sosath's visning och gillade.
 
@tabac @Dressyrtjejen_97 @Fritidsryttare Jag tittade på Contant Q och emedan han är en väldigt fin hopphingst hade jag velat ha en annan typ av galopp på hingsten. Som Jan Ove Olsson sade "En bra dressyrgalopp funkar för det mesta för hoppbning, men en bra hoppgalopp kan vara en dålig dressyrgalopp.".
Bravour kan dock vara en kandidat, min fundering är dock på ifall han är "het" på marknaden?

@Emsan Cascadello är ju nästan magiskt fin. Fick en förhanstitt på en av de som gick elitautionen förra året och uppfödaren sa direkt att "Den här är riktigt bra". De avkommor jag sett har också varit begåvade inom hopp, men även rört sig väl, och jag gillar hans galopp.
Cristallo I och II har jag inte sett lika mycket av, men gillar dem på film.

@sorbifolia Emedan jag vet att Cascadello har Calido på mödernet är jag lite för dåligt insatt för att spontant komma på hingstar med de bloden i sig. Hittade hingsten Catch som även han har Calido på mödernet och den var fin! Rätt ung, men dessa hopp-planer ligger ju ett par år framåt i tiden också.

@dobbis Colman var fin, och jag hittade en del fina avkommor också. Han kunde vara något!

@Grynet12 Ike är väldigt fin, har sett honom live flera gånger. Saknar lite på mödernet där, men bevisar han sig under de kommande åren får han gärna vara med på listan!

@Freazer Hade en väldigt fin Algot i länet förra året, men just till detta stoet vill jag inte ha Cardento. Cartier är en kanske dock, även om han inte känns så spännande (vet ej varför, där har vi ju Contender också).

Någon som sett/känner till/har en åsikt om Comme Prévu? Den såg jag på Sosath's visning och gillade.
Min erfarenhet av Bravour är att det är mycket lättsålt! Sen beror det så klart som alltid på vad du har för möderne, det spelar liksom ingen roll vilken flashig hingst du tar om du "sminkar en gris", men med ett någorlunda bra sto så är han absolut lättsåld i mina ögon.
 
Tittade precis på Comme Prévu och Comilfo Plus z, båda mycket tilltalande hingstar.

Att nämnas också är att stoets äldsta syster har man avlat hopp på och får fram ett antal hästar i MSV hoppning som även rör sig väl.
 
De Quidam var också fin :nailbiting: Börjar misstänka att jag dras till de yngre förmågorna, men vill ändå se en del föl minst innan ett beslut kan tas i framtiden.
 
@DressageNerd Comme Prëvus 50-dagars test hade bra siffror , minst 8 på alla punkter förutom skritt som fick 7,5. Han första föl föds i år. Han var på sin första hopptävling förra veckan i en klass med 10 startande som han vann.med poängen 8,6.
Kanske bättre med en äldre hingst på ett 3 årssto ?
Gillade du några mina förslag jag skickade via PM ?
 
@DressageNerd Comme Prëvus 50-dagars test hade bra siffror , minst 8 på alla punkter förutom skritt som fick 7,5. Han första föl föds i år. Han var på sin första hopptävling förra veckan i en klass med 10 startande som han vann.med poängen 8,6.
Kanske bättre med en äldre hingst på ett 3 årssto ?
Gillade du några mina förslag jag skickade via PM ?

Jag höll på att kolla igenom de jag inte kände igen då jag blev distraherad :) Chicos Boy var ett väldigt bra tips! Rock Forever är redan på listan för stoet, och Cascadello samt Cristallo har jag ett gott öga till.

Stoet är 13 i år med meriter i MSVA dressyr och den 4:e avkomman föds i år :) Ev. hopphäst skulle tillverkas 2019 så dessa unga jag tittat på hinner ju få lite avkommor innan dess.

Den senaste jag råkade klicka på, Diacontinus var fin. De godkända avkommorna var också fina :up:
 

Liknande trådar

Avel Är det någon som vet vad denna hingst nedärver? Ska betäcka ett av mina ston nu( henne första föl), som är efter en dressyrhingst som...
Svar
3
· Visningar
1 639
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Lite spin-off på den mest kompletta hingsten-tråden som jag smygläst ett tag, men att blanda hopp- och dressyrblod känns närmast tabu...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 718
Senast: Karoliten
·
Avel Vi har beslutat att betäcka ganska hastigt även om det varit på tal länge om att betäcka henne så var det inte planerat just nu. Men så...
Svar
6
· Visningar
1 662
Senast: RebeccaJoli
·
B
Avel Jag undrar om någon har några hingsttips att dela med sig av? Jag värderar ett gott temperament så jag vill helst ha en hingst med...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 983
Senast: Spen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp