Hopphjälp!

Sv: Hopphjälp!

markarbete massor med markarbete!!

kan ju passa på att lägga in lite övningar också.

börja från marken och lär din häst olika ljud för olika gångarter plus halten.
sen tar du dom från ryggen,beröm och ge ngn godis.

byta ofta gångarter och gör halt-trav trav-halt.

volt innan hindret,eller rid sakta fram i trav mot ett lågt hinder gör halt ngra meter innan och fortsätt sen lugnt i trav mot hindret,gör samma sak efter hindret.

rid mycket dressyr för att få grunderna och kunna kontrollera din häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Hopphjälp!

Gör halvhalt på halv halt på halv halt o.s.v. Försök att inte göra en sån stor grej av det utan jobba med en liten bit i taget för att minska "skeningen".
Använd travbommar (typ 3st) framför ett litet hinder eller markarbeta mycket så du får h*n mjuk och riktigt följsam och lägg måmga vilter. Använd röst mycket.. "whooo" brukar vara rätt effektivt.


(såg föresten att du var från Norrköping, kul. Vad har du för häst å vart står den då? :) ) *nyfiken i en strut*
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hopphjälp!

Nu har ju inte jag minsta lilla koll på vem du är eller hur rutinerad du är, men är du säker på att den "skenar" mot hindret? Skulle du kunna förklara mer ingående hur det går till?
 
Sv: Hopphjälp!

Trav hoppa!! Ställ ut några små hinder (lite här och var), lägg travbom innan och efter. trava runt (lugnt och fint) och skutta över, utan att göra någon stor grej av det. Gör halt och rygga ( mjukt, utan att dra) om hästen ligger på. hoppas du förstår hur jag menar, funkade jättebra på en häst jag red som var väldigt stressad och hoppade mer på fart än styrka.
 
Sv: Hopphjälp!

Träna med hinder på relativt låga höjder och gör halt innan hindret några gånger, låt hästen sedan hoppa hindret en gång och fortsätt sedan med halterna tills hästen slutar dra....
 
Sv: Hopphjälp!

Trist svar, men:

Ta hjälp av en duktig tränare som du litar på. Det är lätt att det kan barka åt skogen om du inte har kontroll på hästen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag gick med en liten ponny. De va lerigt och vi tänkte att vi tar en genväg och de va lite ojämnt så jag bred mitt knä ur led jag skrek...
Svar
1
· Visningar
523
Senast: tara
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
1 929
Senast: mily
·
Kropp & Själ Förmodligen inte men chansar ändå på att någon stött på ett bra alternativ. Jag har aldrig kunnat vänja mig vid bettskena har haft tre...
Svar
5
· Visningar
359

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp