Bukefalos 28 år!

Hoppig puls...

ghost

Trådstartare
Jag har ju bara haft pulsloggning på pållarna sen i somras och då har jag två väldigt lugna och stabila kusar att träna.

Nu är jag ju igång igen med min lilla valack och börjar så klart fundera direkt eftersom han är VÄLDIGT hoppig i pulsen om det är något fel på hjärtat på honom.

Eller är det så att hästar med mer stress i kroppen är ojämnare? Vi var aldrig uppe i intervall-tempo utan joggade i ca. 2.10-tempo där han är lugnast och mest avspänd.

Så fram med erfarenheterna, är det normalt eller ska jag kolla hjärtat på skrutten?
 
Sv: Hoppig puls...

Jag har ju bara haft pulsloggning på pållarna sen i somras och då har jag två väldigt lugna och stabila kusar att träna.

Nu är jag ju igång igen med min lilla valack och börjar så klart fundera direkt eftersom han är VÄLDIGT hoppig i pulsen om det är något fel på hjärtat på honom.

Eller är det så att hästar med mer stress i kroppen är ojämnare? Vi var aldrig uppe i intervall-tempo utan joggade i ca. 2.10-tempo där han är lugnast och mest avspänd.

Så fram med erfarenheterna, är det normalt eller ska jag kolla hjärtat på skrutten?

Hur mycket hoppig? :confused: Jag kör ju tyvärr sällan med pulsmätare så jag är nog inte rätt person att svara.... men tidigare när jag hade en rätt stressad häst så hoppade pulsen rejält. Körde man till rakbanan kunde pulsen tvärt hoppa upp över 200 INNAN man började med intervallen. Eller om han såg en annan häst eller om han hörde något eller trodde att han märkkte av något.....Pulsen kunde hoppa mellan 80-210 helt utan orsak (som jag såg det).
Förmodligen är du mer hemma på hur pulsarna ska se ut men det var en ide iaf.
 
Sv: Hoppig puls...

Jag har ju bara haft pulsloggning på pållarna sen i somras och då har jag två väldigt lugna och stabila kusar att träna.

Nu är jag ju igång igen med min lilla valack och börjar så klart fundera direkt eftersom han är VÄLDIGT hoppig i pulsen om det är något fel på hjärtat på honom.

Eller är det så att hästar med mer stress i kroppen är ojämnare? Vi var aldrig uppe i intervall-tempo utan joggade i ca. 2.10-tempo där han är lugnast och mest avspänd.

Så fram med erfarenheterna, är det normalt eller ska jag kolla hjärtat på skrutten?

Har tagit puls på hästar efter lopp under MÅNGA år.
Har bara stött på några enstaka med lite annorlunda puls.
Den ena var Shan Rags som då hade brusten kroppspulsåder.
Den andra var en valack som direkt gick till klinik där man konstaterade förmaksflimmer.
Den tredje hittade man inget konstigt på vid EKG.

Så svårt att säga, men visst borde väl hästarnas puls kunna bete sig lite annorlunda utan att det är ngt jättefel också!!?? :confused:
Men som sagt att vara uppmärksam skadar aldrig!
Har du ngn bra och vettig veterinär att tala med?
 
Sv: Hoppig puls...

Efter jobbet var han normal, men lika hoppig då. Pendlade mellan 205 och 56 under 2,45 minuter under stillastående ca. 10-12 min. efter att vi saktade av till skritt.

Men det hände en hel del i stallet iofs. Nu är det ju första gången jag kör honom med pulsmätaren. Den är ju inte lika enkel att rida med, jag har testat ett pass en gång i somras och då glappade den rätt bra.

Hästen har lite fel "form" för att det ska bli riktigt bra.

Han ska in på "service" om mindre än tre veckor så då kan jag prata med vet. som ska böja honom.
 
Sv: Hoppig puls...

Efter jobbet var han normal, men lika hoppig då. Pendlade mellan 205 och 56 under 2,45 minuter under stillastående ca. 10-12 min. efter att vi saktade av till skritt.

Men det hände en hel del i stallet iofs. Nu är det ju första gången jag kör honom med pulsmätaren. Den är ju inte lika enkel att rida med, jag har testat ett pass en gång i somras och då glappade den rätt bra.

Hästen har lite fel "form" för att det ska bli riktigt bra.

Han ska in på "service" om mindre än tre veckor så då kan jag prata med vet. som ska böja honom.

Har du provat pulsmätaren på någon annan häst?
Jag tänkte så att det inte är fel på den.:smirk:
 
Sv: Hoppig puls...

Har du provat pulsmätaren på någon annan häst?
Jag tänkte så att det inte är fel på den.:smirk:

Ja, det var det jag menade med de första två raderna om de coola hästarna.

Efter att ha funderat lite så kom jag på att jag kört 5- och 15-min. puls hela våren på honom utan att ha noterat dessa puls-svängningar.

Förhoppningsvis är det hans sälform och kroppsbehåring som är den största boven. ;)
 
Sv: Hoppig puls...

Vi kör sällan eller aldrig med pulsmätare,jag tycker att man stirrar sig
blind på den.:crazy:
Med i ditt fall var det ju bra.Hur känns hästen annars,jag menar är han pigg o glad?Är han flåsig när ni kommer in efter träning,fast du kört långsamt. :confused:
 
Sv: Hoppig puls...

Jag tycker inte det är helt ovanligt att pulsen flyger upp om man står och pulsar en lättstressad/ljudkänslig häst med stetoskop och något händer. Dock har jag ju då bara noterat att pulsen blev klart högre men vet ju inte den momentana pulsen exakt.
 
Sv: Hoppig puls...

Nej, han är inte flåsig efter jobbet, men jag är ju en hippokondriker... :p

Hästen i fråga har ju rätt att vara lite "på" efter att ha varit ifrån i ett halvår tycker jag. :o Eftersom han varit en stresspropp mest hela tiden...
 
Sv: Hoppig puls...

Jag tycker inte det är helt ovanligt att pulsen flyger upp om man står och pulsar en lättstressad/ljudkänslig häst med stetoskop och något händer. Dock har jag ju då bara noterat att pulsen blev klart högre men vet ju inte den momentana pulsen exakt.

:D jamen Ja :D

Igår när jag stöllt fram märren för att sela så skulle dom försöka ta pulsen ( 10 minuter efter jobb) på en ung hingst som stod på kättingarna bakom....217 visade den :rofl::rofl: ...o vägrade gå ner...stackarn :angel:
 
Sv: Hoppig puls...

o för vilken man går pulsen ner för när en kvinnas bakdel står framför....inte min iaf :o
 
Sv: Hoppig puls...

Är du MAN!!!! :eek::rofl::rofl:

Förresten hade jag pulsmätaren på lill-råttan i dag, när hon skrittade betedde sig pulsen exakt likadant som valackens sedan när hon travade planade den ut. Men hon har inte kommit längre än att det är fullt upp med att hålla ordning på benen. ;)

Hon är dock inte lika "tunnformad" så jag hr inget glappande på henne.

Tilläggas kan kanske att hon fick följa med till banan och jogga pga underlaget hemma.
 
Sv: Hoppig puls...

Det kan tyda på en febertopp som inte riktigt är över ännu. Febern kan vara på väg ner och kör man för tidigt kan det bli ojämn puls. Rhinovirus kan vara en anna orsak och stress påverkar givetvis också.
 
Sv: Hoppig puls...

*kl*

Jag har kört ett andra jogging-jobb med honom och ser att pulsen är lite stabilare, framför allt är han lugnare i stallet. Men när han joggar och laddar lite så drar pulsen iväg för att gå ner snabbt igen.
 
Sv: Hoppig puls...

Så var det med min Svarta... och han var juh rätt speedig och kunde lägga fler än en speed. Så jag tror du har en bra egenskap där.
Hans hjärta kunde även slå "dubbelslag" ibland som lurade pulsmätaren. Kunde bli helt vansinninga siffror ibland:D
 
Sv: Hoppig puls...

Då får jag hoppas att jag kommer till rätta med knasbollen då... :D

Han har några månader på sig.... :angel:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 076
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 252
Senast: Migo
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 325
Kropp & Själ Nu behöver jag Dr. Bukes hjälp, jag tror jag har lyckats göra någon form av kraschlandning. Denna vecka har jag varit förkyld och...
Svar
19
· Visningar
1 801
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp