Bukefalos 28 år!

Hoppkurs dag 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista dagen på hoppkursen blev avklarad idag och det var banhoppning på schemat. Vid uppvärmningen fick jag åter samma problem som första dagen d.v.s. bromsen funkade inte jämt.

Men sen började vi hoppa hinder. Först blev det ett rättuppstående och sedan en oxer. Det sista hindret var en kombination av föregående hindertyper.

Det första språnget vi tog för dagen kan jag nog leva länge på. Då infann sig det där fina flytet som jag letat efter, en bra fin galopp, bra avsprångspunkt och fin följsamhet över hindret :laugh: Synd bara att det inte kom upp riktigt i den nivån i de efterföljande sprången, men jag tänker som så att har det blivit riktigt bra en gång så kommer det säkert fler gånger så småningom.

Några gånger passade hästen på att smita förbi, om jag var slarvig med styrningen, men för det mesta funkade det. Hon var annars rätt tacksam att hoppa. Några hade problem med sina hästar och en stackare höll på att förlora självförtroendet totalt. Hon lyckades dock tillslut och var skitduktig! :bump:

Sista halvtimmen hoppade vi den kompletta banan. Det blev en felfri runda trots att jag inte riktigt lyckades rida den väg jag tänkt mig (för snävt ibland) och så blev det ett avbrott till trav. Jag tappade orken lite inför en skarpare kurva så där blev det lite "hur-som-haver-byxan-skaver".

Efter den här kursen känner jag mig ännu mer taggad inför att hoppa mer. Jag suger åt mig av det som gick bra och känner mig revanschsugen på det som inte gick så bra. Jag får fundera på hur det ska kunna bli verklighet med mer hoppträning då jag f.n. inte riktigt har råd att delta i en hoppspecial-grupp.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 801
Senast: MML
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Sensommaren har inte riktigt varit som jag hoppats. Ingenting har blivit riktigt bra, men var väl inte så många grejer som hänt än...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: Bison
·
L
  • Artikel
Dagbok Förlåt om dethär blir dåligt skrivet men det är bara tankar som jag vill få ut om vän skap och sånt. Men ja jag blev ju mobbad i skolan...
Svar
16
· Visningar
1 368
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp