Hopplektion för barn-nybörjare på olika nivå

Diremone

Trådstartare
Hej!
Undrar om någon sitter inne på bra tips eller råd på hur man kan planera en hopplektion för en grupp barn som är väldigt spretig i både ålder och mod 🙈 Jag kan tyvärr inte styra över sammansättningen av gruppen utan får jobba med det jag har fått...

Gruppen består av barn 5år-ca 13år (de flesta 8-10år) som ridit ett par terminer. Vissa hoppar glatt 30-40cm i både trav och galopp och vill gärna hoppa högre, andra är mer ängsliga och någon vågar inte ens trava över bommar utan ledare.
Som sagt, minst sagt spretigt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna utmana de lite mer osäkra på en för dem lagom nivå utan att för den sakens skull tråka ut de som är modigare. Vore tacksam för alla tips och all input och även konkreta övningar som är väldigt anpassningsbara.
Hur gör ni andra som håller lektioner?
 
Fullt så spretig lektion har jag aldrig haft...
Jag hade tagit det i två grupper. En för de minsta och en för de äldre.
Annars får man ju göra "en och en övningar och höja och sänka för varje ryttare. En gemensam framridning med bara bommar möjligen.
 
Hej!
Undrar om någon sitter inne på bra tips eller råd på hur man kan planera en hopplektion för en grupp barn som är väldigt spretig i både ålder och mod 🙈 Jag kan tyvärr inte styra över sammansättningen av gruppen utan får jobba med det jag har fått...

Gruppen består av barn 5år-ca 13år (de flesta 8-10år) som ridit ett par terminer. Vissa hoppar glatt 30-40cm i både trav och galopp och vill gärna hoppa högre, andra är mer ängsliga och någon vågar inte ens trava över bommar utan ledare.
Som sagt, minst sagt spretigt.
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna utmana de lite mer osäkra på en för dem lagom nivå utan att för den sakens skull tråka ut de som är modigare. Vore tacksam för alla tips och all input och även konkreta övningar som är väldigt anpassningsbara.
Hur gör ni andra som håller lektioner?

Kan man ställa upp vanliga hinder på ena långsidan och sockerbitar med kryss på andra sidan? Räcker ju med 2-3 på varje långsida. Så får barnen välja om de vill hoppa bara sockerbitskryss eller de vanliga hindren också?På det sätter får de mer erfarna barnen en liten bana att hoppa med 4-6 språng och de andra bara kryss som kan tas i trav förmoförmodligen Bommar på marken till uppvärmning kan man ju lägga ner mellan sockerbitar och hinderstöd och sen höja upp.
 
Jag hade nog satt upp bommar och hinder med viss variation, som ovannämnt med bommar/kryss på ena långsidan, två små 30-40 cm hinder på andra långsidan, plus tex ett lite högre hopp på diagonalen som bara dom lite sturskare får prova på mot slutet med alla hinder inkluderade som en liten bana. Så kan ridvägen anpassas och dom mer osäkra stannar på fyrkantspåret förbi småhindrena och endast ta bommar/kryss.
 
Gäller det ett enstaka tillfälle eller återkommande så att du ska ha en långsiktig plan för deras ridutbildning?

Både huset och cocktailglaset är övningar där man inte bara kan ha olika höjd utan också rida olika vägar, men man kan ju utöver det också ställa olika höga krav på tekniken. Någon kan fokusera bara på att få vägen rätt, de lite mer erfarna kan ju dessutom rida noggrannare väg, forma hästarna i hörn och bågar, lite fler krav på korrekt sits osv.
 
Svårt med en så spretig grupp.
Dottern tränade med endel storhästekipage ett tag. Hon rider lätt C på sin ponny och ett par av storhästarna gick 120cm klasser. Där gjorde alla samma övningar men vi fick höja och sänka hindren under hela lektionen, så det fungerade ju bra ändå. Men där var ingen rädd.
Vågar man bara trava över bommar så är det kanske inte helt optimalt att vara med på en lektion med barn som vill träna hoppning. Nu vet jag inte nivån på de andra men jag hade varit ganska besviken om vi kommit till en hoppträning och det bara står lite hinder på ena långsidan.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nu är jag osäker på att jag lägger den här tråden rätt, men chansade på att den kunde passa här :angel: Jag har tagit på mig att hoppa...
Svar
7
· Visningar
2 656
Senast: snurran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp