Hopplösa värden i hösilaget

Tillis

Trådstartare
Jahopp, nu har man fått analyssvar på årets hösilage. Ingen upplyftande läsning precis...
Går det överhuvudtaget att fodra med detta? Eller är det bara att kassera?
De som ska ha fodret är hästar i flera kategorier - tävlande ponnyer och hästar, unghästar och gamla hästar. Spontant känns det som att det inte passar någon av dem.

TS: 71% /kg
Smrp: 19 g/kg
Omsättbar energi: 7,9 MJ/kg

Även om man fodrar upp med en massa lusern eller annat protein, så blir nog kvoten nästan omöjlig att få till.
Eller vad tror ni - går det att trolla upp till ngt skapligt?
 
Det går. Men du kommer inte klara dig på lucern etc. Du behöver protein koncentrat.

Enklast och antagligen billigast är att köpa annat silage med bättre värden. Men går gör det absolut. Hade 18 gr protein i silage förra året. Kostade 600 kr i månaden i kraftfoder för en häst att rätta till och lättfödd stoet som normalt fick en näve krubbskrammel fick ett kilo kraftfoder (protein koncentrat).

Med enbart en häst och ett stall där grovfoder ingick kändes det okej köpa kraftfoder för 600 kr i månaden. Hade jag haft flera hästar och eget hade jag
Bytt ut grovfodret istället
 
Jag räknade avigt och rätt och hittade till slut en skaplig lösning med potatisprotein och lusern. Lagom tills jag bestämt mig meddelade stallägaren att de fått tag i bättre hö, så nu känns allt lättare. En kvot på 5,8 är ju lite roligare än 2,5. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 191
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 572
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp