Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

drysno

Trådstartare
Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske nån har nåt att komma med.:confused:

Har en islandsvalack som i september åkte in på hältundersökningar första gången då han en tid känts lite ofräsch från och till. Konstaterades lätt hälta 1/5 vf och lätt svullnad i hov- och kotled. Vid bedövning släcks hältan. Vid röntgen syns mycket små förändringar i strålbenet = diagnos strålbenshälta. All koncentration läggs på det här fyndet, hovleden vf sprutas med kortison och hyaluron och vi åker hem.

Efter ett par veckor sätts hästen igång enligt veterinärens ordination och i några veckor går allt bra – han rör sig bättre än någonsin (Har i det här skedet fått rollers + lädersulor fram men inga andra förändringar i skoningen som bedömts vara ok redan tidigare.) Sedan blir han igen diffust oren och när fysioterapeuten kommer på besök är han klart halt.

Han får mestadels vila (rids ett par dagar före klinikbesöket på vet. order) och så åker vi 2 veckor senare tillbaka till kliniken, där han igen visar hälta 1/5på båda fram. Hältan släcks igen vid bedövning i nedre lederna, men då upptäcks lätt hälta på hb. Vid noggrannare palpering märker vet. att höger bakknä är svullet, men hur svullet det är inser ingen förrän all vinterpäls rakas bort… :crazy: Knäet bedövas och sen rör han sig helt rent. MEN när knäet bedövas kommer det blodblandad ledvätska ur alla tre ”avdelningar” i knäet. (Ursäkta min fina vokabulär, är inte så insatt i alla de här grejerna.)

Knäet både ultras och röntgas. Röntgenbilderna ser fina ut och också på ultran ser alla delar hela ut. Finns dock massor med vätska i knäet + stora mängder ”sjögräs” som tyder på att knäet varit inflammerat länge. Veterinären tycker att hästen haltat underligt lite med tanke på hur inflammerat knäet är och nu väcks misstanken att det kanske är bakknäet som är det egentliga problemet och orsakat småhältorna fram. Vad som har orsakat inflammationen förblir oklart eftersom allt ser ok ut, men vi tippar på att han av en eller annan orsak lyckas halka/vrida knäet/fått en spark. Sprutas med kortison + hyaluron bf hovlederna och hb knä. Får enligt vet. ändå gå ut med kompisarna i hagen eftersom hältan är lindrig. Är lite skeptisk eftersom hästen ifråga är mycket lekfull…

En vecka senare är hästen plötsligt blockhalt på hb 4-5/5.:cry: Knäet är svullet och varmt och vi åker in akut eftersom det misstänks septisk inflammation pga sticken en vecka tidigare. Ledvätskan ser dålig ut och vi tillfrågas redan hur mycket vi är beredda att satsa på hästen. Provsvaren tyder sedan ändå inte på nån inflammation och hästen är feberfri så vi besluter att avvakta till nästa dag. Nästa dags gör röntgen och ultra igen. Röntgen ok men nu visar ultran att inre menisken är skadad. (Tror vi…) Hästen ordineras 3 månaders boxvila, 10 min promenad/dag och återbesök på kliniken om en månad. Vi lever nu på 11.12.

Hästen anpassar sig bra till att först stå i boxen (alla andra är ute hela dagarna) och sedan i en nästan ännu mindre liten hage ute bredvid kompisarna. Efter 4 dagar med Metacam går hästen rent och tycker det är trååååkigt att bara promenera lugnt och stilla. Till all tur är han snäll och foglig och FÖRSÖKER vara en till lags fast det spritter i hela kroppen. :love: Knäet är dock hela tiden mer eller mindre svullet.

Så åker vi då tillbaka på kontroll en månad senare (för en vecka sedan). Vi är fullständigt beredda på att göra ett avlivningsbeslut ifall läget ser dåligt ut eftersom hästen i fråga inte trivs med att bara stå och hänga/promenera resten av livet. MEN: hästen travar rent, reagerar inte på palpering el böjprov. Vid ultran står vi alla, inklusive veterinärerna (två stycken), med öppen mun: menisken visar inga tecken på skada! :confused: :confused: Efter lite funderingar kommer veterinärerna fram till att det måste ha varit blödningar i knäet som senast fick menisken att se skadad ut på ultran. Veterinären tycker att det är fritt fram att börja motionera hästen eftersom allt verkar okej. Vi är ju nog inne på en annan linje – om det inte var menisken som var skadad är det ju nåt annat som orsakat problemen, blödningar mm. :confused: Åker ändå hem, hästen får fortsätta stå i sjukhage o vi utökar promenaderna till 15-20 minuter/dag eftersom vi har lite bråttom de dagarna och inte heller vill köra igång för snabbt.

3 dagar senare är hästen igen blockhalt på samma hb. :eek: Beter sig precis likadant som senast. Nu har han inte ens varit ute o lekt med kompisarna utan stått i sin ”låda”. (Ingen kan förstås garantera att han inte gjort nåt olämpligt där…) Ringer kliniken där vi får rådet att ge Metacam och avvakta eftersom det är fredag kväll. Sagt och gjort – hästen får medicin och klarar sig sedan rel. ok men vi börjar främst tycka att det hela liknar ett mycket dåligt skämt! Efter 3 dagar med medicin beslutar vi oss för att testa utan – senast var han okej efter 4 dagar. Nehej, idag morse ringer stallägaren och säger att han inte kan gå.

Nu ska han då in på artroskopi för noggrannare undersökningar av knäet (om försäkringsbolaget går med på det), men vi fick tid först till 31.1, så i över två veckor ska vi dra ut på det här. Känns ju si så där att vänta – i synnerhet om han inte visar nå tecken på att bli bättre. Börjar själv tro att det loppet är kört, men vill ju inte ge upp utan att ha undersökt saken ordentligt.

Tja, det var den novellen (romanen..), hoppas någon orkade läsa.
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Inget ont om den klinik du har varit hos, men jag hade nog testat att åka någon annanstans för en "second opinion". Allt för många tråkiga erfarenheter på sistone med egna och andras hästar och hundar har lärt mig att inte hålla på och "harva" för länge med samma klinik/veterinär om det inte ger något.
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Har varit med om ungefär samma sak med min islänning, fast min häst hann aldrig börja markera nåt fram. Hon sattes försiktigt igång i somras efter en dräktighet och helt plötsligt en dag ville hon inte trava. Hon bara töltade. Hon fick då vila i en vecka, under den veckan hann hon bli initialt halt i trav. Åkte såklart in på klinik med henne då och sedan drog en lång och utdragen hältutredning igång. Hon blev svälld i knät lagom till besök 2, då sprutade det ut vätska. Hon blev sprutad med kortison i knät, vilket inte hjälpt till nästa återbesök så det blev en operation till sist. Hade då passerat försäkringstaket så det var bara att betala själv.

Veterinären såg under op att hon hade en väldigt kraftig inflammation i knät, kroppen hade börjat bilda bindväv runt inflammationen. Vet spolade rent och tog bort slamsor med bindväv. Det var i november, nu har hon fått börja gå i sin vanliga hage igen. Hon är inte initialt halt, är inte öm eller väldigt svälld (viss svullnad efter op kvarstår) så jag hoppas det ska gå vägen. Ska på återbesök i februari är det tänkt.

Håller tummarna för din pålle! Det är inte kul när djuren är sjuka. :-(
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Låter som om din häst varit med om "samma" operation som vår är på väg på.
Vårt största problem för tillfället är hur vi ska klara de här 2 veckorna fram till dess: Metacamen verkar inte den här gången hjälpa tillräckligt eftersom hästen nu inte vill stöda ordentligt på benet trots medicinering :cry: vilket han ändå gjorde tidigare. Dessutom är jag väldigt skeptisk till att hästen inte alls får(=kan) röra på sig och ska stå på medicinering. Rädd för att magen pajar till nästa. (Ger givetvis "magunderhåll" också, men i alla fall...)

Blir läget inte alls bättre (eller sämre...) kan de antagligen ta in honom akut istället för att vänta till utsatt datum, men ännu avvaktar vi. Åtminstone fick vi grönt ljus för operationen från försäkringsbolaget så det behöver vi inte mera bekymra oss över.
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Fy så jobbigt! Du gör nog klokt i att tvinga honom vara stilla ändå, man vill ju inte irritera en redan inflammerad led.

Hällde också i min pålla massor med magstabiliserande. Jag körde på två olika sorter samtidigt, vilt överdoserande. :D Jag var/är jätterädd att magen ska paja och hästen ska få fång. Tyvärr fick hon kolik efter operationen, men det hade väl mer med narkosen att göra än själva medicineringen.

Efter min hästs operation skulle hon stå på boxvila i två veckor med två promenader om dagen på 5 minuter vardera, sedan sjukhage i sex veckor med en promenad om dagen på 15 minuter. Min häst stod på lösdrift hela tiden (instängd i ligghallen under de första två veckorna) och det höll henne hyfsat lugn, dock inte under promenaderna... Men hon höll sig still i hagen.

Skönt att försäkringsbolaget täcker operationen. Nu är den ju inte så dyr i förhållande till många andra operationer, men det är ju ändå mycket pengar.
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Lite uppdatering ifall nån skulle råka vara intresserad :angel:

Hästen blev INTE bättre, snarare sämre :cry: så på måndagen åkte vi in till kliniken på nytt. Pga renoveringsarbeten (orsakade av sjukhusbakterie) kunde de inte tidigarelägga operationen (typisk vår otur...), men de gjorde ett par undersökningar till vilket inte gav nåt nytt.

Efter en del telefonsamtal fick vi dock artroskopitid till en annan klinik en vecka tidigare än den tid vi hade = idag. Nu är hästen opererad och håller på att vakna upp. Det enda veterinären hittade var en liten skada på menisken som nu är putsad - korsband, brosk och ledytor såg alla bra ut. Lite fundersam var nog vet. eftersom skadan verkade ganska liten med tanke på hur svåra symtom hästen haft, så få nu se om det här kommer att fungera eller om det ännu kvarstår något annat problem som inte hittats.

Nåja, det är väl bara att vänta och se...först gäller det för honom att vakna som han ska :crazy:
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Intressant att läsa då knäleds problem inte är helt ovanlig på islandshäst.
Alla skador i knäleden går dock inte se vid artroskopi (har vi i alla fall fått lära oss).
Är veterinären säker att de fick en bra bild vid UL. Vi har varit och även pratat med flera veterinärer i skåne och det är nästan helt omöjlig att få Ul bilder på en islandshäst på vintern. De har för kraftiga hårsäckar.
Fundera på ev skador på Patella ligamenten, vår ena som avlivade vi på grund av den skadan och den ser man på UL, vi fick dock vänta tills han hade börjat fälla för att kunna få en bra bild på UL.
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Intressant det där med hårsäckar och UL, det har ingen kommenterat här hos oss i Finland :confused: Hästen är vid det här laget ultrad av 4 olika veterinärer på 2 olika kliniker och ingen har klagat på att de inte kunnat se ordentligt, fast det iofs var lite skumt med den där menisken som först verkade skadad och sen inte... Hade vid klinikbesöket i början av januari med en annan häst också som ultrades av andra orsaker - där hade vet. först ganska svårt att hitta nåt, men med ännu noggrannare rakning verkade det i alla fall fungera .

Är ju inte själv nån expert inom området, så kan inte uttala mig så värst säkert om kvaliteten på UL fast jag själv stått bredvid och sett bilderna :angel: Min man studerar iofs till veterinär, ska be honom kolla upp saken med vet. på kliniken - skulle ju i vilket fall som helst vara intressant att veta om de ens hört om fenomenet...

Och jo, vi är fullt medvetna om att alla delar inte kan ses ens vid artroskopi. Tyvärr finns det ingen MR-apparat för hästar i Finland, så den undersökningsmetoden är utesluten :( Så för tillfället är allt gjort som låter sig göras här, återstår att se hur hästen repar sig. Tillsvidare verkar han ha lika ont i benet som tidigare, men tar väl en tid innan han repar sig från själva artroskopin? Ska nog kolla upp med vet. idag om det är normalt eller inte, eftersom smärtmedicinering skulle ges bara tre dagar (sista igår) och hästen ännu har klart ont :cry:
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Tyvärr visar hästen inga tecken på att bli bättre - har fortfarande väldigt ont i knäet :cry:
Enligt veterinären torde dagens symtom inte bero på artroskopin utan högst antagligen på att det ursprungliga problemet återstår - någonstans i knäet. Tyckte att vi KAN vänta ännu en vecka och se om det blir bättre, men var inte så hoppfull.

Nu börjar avlivning se allt sannolikare ut - idéerna börjar ta slut. Att problemet sitter i knäet är klart, men tycks inte finnas nå mer att göra åt saken!? Känns ju si så där att avliva en häst utan att veta exakt var problemet ligger, men tycks inte finnas fler sätt att undersöka saken på heller. (Vi har alltså flera olika veterinärer o kliniker involverade.) Nu känns det verkligen inte heller motiverat att låta honom lida mer - det har ju redan gått över två veckor sen han blev så dålig att han inte vill stöda på benet nå mer än nödvändigt. Stora frågan är om vi ska vänta ännu en vecka och hoppas på nåt mirakel (OM det ändå är själva operationen som orsakar problemen nu och det skulle gå om...) eller om vi ska ta bort honom genast :cry:
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Usch vilket svårt val, tyvärr måste du välja själv, men det vet du redan.

Styrkekramar
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Liten (?) avslutning på historien:
Efter att ha testar Metacam och Equioxx utan märkvärda resultat tog vi till Finadyne som gav hästen klar smärtlindring. Så han fick stå kvar i boxvila med litet hopp om att bli bättre. Efter hela 3 veckor på Finadyne (och diverse magpreparat...) visade han fortfarande inga tecken på bättring - varje gång vi försökte minska på medicineringen blev han igen mer el mindre trebent.

Så i förrgår tog vi honom till kliniken där vi gjorde ett sista desperat försök med att röntga också hovbenet i fall av hovbensspricka, men det var ju hur fint som helst. Och i vilket fall som helst var han mycket besvärad av just knäet så vet nu inte om nå nya fynd annanstans skulle ha haft nån inverkan...

Så vi gjorde det enda vi ansåg var vettigt - lät honom gå vidare :cry:

Enligt dagens obduktionsresultat hittades ingenting annat än en ettrig inflammation i knäet :devil: NÅNTING har ju satt igång det hela men vad det egentligen var och i synnerhet varför inflammationen vägrat ge med sig och hästen varit betydligt sjukare än han logiskt sett borde ha varit med de fynden man hittat kan man ju fråga sig - antagligen får vi aldrig nå svar :confused: Knäet ska ännu skickas på noggrannare undersökningar, men tvivlar på att det dyker upp nå förklaringar.

Trots att hästens mage fungerat bra hela tiden visade tarmarna tydliga tecken på irritation, vilket iofs visar att det var dags att ge upp medicineringen INNAN han ännu behövde lida av magproblem.

Nåja, nu behöver han inte lida mer i alla fall, fast själv funderar man ju på OM det kunde ha funnits nå andra utvägar :confused::crazy::cry:
 
Sv: Hopplöst (?) knäproblem LÅÅÅNGT

Så tråkigt, men ändå skönt att kunna gå vidare. Tack för att du uppdaterad. Det är så himla trist när man inte kan göra något och det finns lite att ta på.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
759
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
344
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 814
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Swisha en främling?
  • Dammigt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp