hopplöst plommonträd?

tanten

Trådstartare
När jag flytade till stugan 2012 fanns det knappt något ätbart här. Inga större mängder perenner heller.
Så jag köpe mig ett plommon. En Czar.

Den blommar troget varje vår men hittills har jag inte fått ett enda plommon! Den här våren var den fullständigt översållad av blommor. Bin och humlor surrade ivrigt i omgivande träd men vid Czar var det tyst. Det vekade som om de inte var så glada i trädet.

Czar ska vara självfertil men jag har tänkt att det kan vara så att det inte riktigt funkar. Nu har jag ett rödplommon nära men inte ens i år blir det några plommon.

Vad säger ni - ska jag ta bort det? Eller finns det några knep man kan ta till?
 
Jag skulle säga av empiri att de ger frukt i cykler. Massor år 1, sen inget och så sakta mer och mer för varje år. Typ 5-6 års cykel. Men jag har inga belägg för det :D
 
Jag skulle säga av empiri att de ger frukt i cykler. Massor år 1, sen inget och så sakta mer och mer för varje år. Typ 5-6 års cykel. Men jag har inga belägg för det :D
Då vore det kul om den gav en (1) enda frukt nån gång!
Jag vet ju inte ens hur de smakar eller ser ut. :meh:

Och eftersom den stått -och vuxit helt normalt - i 7 år så är den cykeln redan förbisprungen.

Ge upp?
 
Den vill ha näringsrik jord. Har du gödslat?
Japp, de senare åren. Inte i början, för jag ville att den skulle göra rejäla rötter först.

Men kan gödslingen påverka polineringen? Är blommorna mindre lockande om den har det för magert? För som sagt - den blommade överdådigt.

Kanske skadar det inte om jag gödslar rejälare nästa vår. Chocka den lite :)
 
Japp, de senare åren. Inte i början, för jag ville att den skulle göra rejäla rötter först.

Men kan gödslingen påverka polineringen? Är blommorna mindre lockande om den har det för magert? För som sagt - den blommade överdådigt.

Kanske skadar det inte om jag gödslar rejälare nästa vår. Chocka den lite :)

Jag kan ju typ inget om plommon/fruktträd men blommar den samtidigt som rödplommonet? Många sorter som ska vara självfertila är inte det riktigt och ger mer om de blir pollinerade av ett annat träd. Blommar de inte samtidigt get det ju ingen effekt.

Varför humlorna inte var så förtjusta har jag ingen aning om :D
 
När jag flytade till stugan 2012 fanns det knappt något ätbart här. Inga större mängder perenner heller.
Så jag köpe mig ett plommon. En Czar.

Den blommar troget varje vår men hittills har jag inte fått ett enda plommon! Den här våren var den fullständigt översållad av blommor. Bin och humlor surrade ivrigt i omgivande träd men vid Czar var det tyst. Det vekade som om de inte var så glada i trädet.

Czar ska vara självfertil men jag har tänkt att det kan vara så att det inte riktigt funkar. Nu har jag ett rödplommon nära men inte ens i år blir det några plommon.

Vad säger ni - ska jag ta bort det? Eller finns det några knep man kan ta till?
Du kan prova att pollinera för hand med pensel nästa år kanske? Sen behöver en del plommonsorter många år på sig innan de börjar sätta frukt.
 
Du kan prova att pollinera för hand med pensel nästa år kanske? Sen behöver en del plommonsorter många år på sig innan de börjar sätta frukt.
Tanken har slagit mig.
Men, jag har ingen lust att härbärgera ett träd som behöver min hjälp för att pippa. Befruktning ska den klara på egen hand. :meh:

Nästa år får den generösare med gödning. Fler spetthål med gödning.
Hjälper inte det så blir det yxan nästa.
 
Jag kan ju typ inget om plommon/fruktträd men blommar den samtidigt som rödplommonet? Många sorter som ska vara självfertila är inte det riktigt och ger mer om de blir pollinerade av ett annat träd. Blommar de inte samtidigt get det ju ingen effekt.

Varför humlorna inte var så förtjusta har jag ingen aning om :D
Den blommade lite tidigare. Men det fanns lite blommor kvar när rödplommonet började blomma.

Rödplommonet har ganska gott om kart fast det planterades i höstas.
 
Tanken har slagit mig.
Men, jag har ingen lust att härbärgera ett träd som behöver min hjälp för att pippa. Befruktning ska den klara på egen hand. :meh:

Nästa år får den generösare med gödning. Fler spetthål med gödning.
Hjälper inte det så blir det yxan nästa.
Då är det bättre att gräva upp och ge till någon annan än att hugga ned. Jag kommer inte ihåg vilken typ av jord du har men är det sandjord kanske kaliumbrist kan vara en faktor eller något mikronäringsämne men näringsbrist brukar synas även i övrigt på blad och sådär.
 
När jag flytade till stugan 2012 fanns det knappt något ätbart här. Inga större mängder perenner heller.
Så jag köpe mig ett plommon. En Czar.

Den blommar troget varje vår men hittills har jag inte fått ett enda plommon! Den här våren var den fullständigt översållad av blommor. Bin och humlor surrade ivrigt i omgivande träd men vid Czar var det tyst. Det vekade som om de inte var så glada i trädet.

Czar ska vara självfertil men jag har tänkt att det kan vara så att det inte riktigt funkar. Nu har jag ett rödplommon nära men inte ens i år blir det några plommon.

Vad säger ni - ska jag ta bort det? Eller finns det några knep man kan ta till?
Är det blå czar?
 
Då är det bättre att gräva upp och ge till någon annan än att hugga ned. Jag kommer inte ihåg vilken typ av jord du har men är det sandjord kanske kaliumbrist kan vara en faktor eller något mikronäringsämne men näringsbrist brukar synas även i övrigt på blad och sådär.
Aha, ja det är sandjord.
Fast den ser frisk ut. jag har dessutom pjåskat och vattnat extra ifall den skulle lida av torka. Sandjord är inte så bra på att hålla fukt.

Som sagt - den får ett år till.

Eftersom den stått ett bra tag tror jag inte att jag rår med att gräva upp den. För stor för att frakta vettigt heller. I så fall får den döden dö.
 
När jag flytade till stugan 2012 fanns det knappt något ätbart här. Inga större mängder perenner heller.
Så jag köpe mig ett plommon. En Czar.

Den blommar troget varje vår men hittills har jag inte fått ett enda plommon! Den här våren var den fullständigt översållad av blommor. Bin och humlor surrade ivrigt i omgivande träd men vid Czar var det tyst. Det vekade som om de inte var så glada i trädet.

Czar ska vara självfertil men jag har tänkt att det kan vara så att det inte riktigt funkar. Nu har jag ett rödplommon nära men inte ens i år blir det några plommon.

Vad säger ni - ska jag ta bort det? Eller finns det några knep man kan ta till?
De senaste åren har ju varit katastrof för plommonen då blommorna frusit i varje fall här i småland. Så inga plommon för oss på två år. Czar är förvisso självfertil men pollineringen brukar må bra av att ha en mirabelle eller annan cerasifera i närheten att korsa sig med.
 
De senaste åren har ju varit katastrof för plommonen då blommorna frusit i varje fall här i småland. Så inga plommon för oss på två år. Czar är förvisso självfertil men pollineringen brukar må bra av att ha en mirabelle eller annan cerasifera i närheten att korsa sig med.
Hoppas den blir gladare nästa år av att bo granne med ett rödplommon. Kanske lyckas de samordna blomningen då.
 
Lyckos dig som får plommonträden att överleva på din sandjord, det går inte alls hos mig :( Hoppas det ger frukt snart!
Har provat både Czar och Victoria (som jag vet är kinkig, men har godaste plommonen enligt mig), men nej... efter två-tre år så skickar dom ner rötterna i vårt grundvatten = tvärdöda!

Hur lång tid har det tagit innan du fått frukt på andra träd vid nyplantering?
Hos mig tog det 10 år innan gråpäronen började ge frukt t.ex.
 
Jag har en bekant som tycker att allt hon har blommar över innan bina kommer. Hon springer runt med en dammvippa och hjälper till med pollineringen.
Wow!
Dammvippa har jag inte ens tänkt på. Vilken absolut strålande idé!:bow:

Jag har en pollineringspensel som jag köpte det åt jag odlade meloner i ett lånat växthus. Men det är en liten make-up pensel. Skulle ta en hel evighet att pollinera någa få blommor
 
Lyckos dig som får plommonträden att överleva på din sandjord, det går inte alls hos mig :( Hoppas det ger frukt snart!
Har provat både Czar och Victoria (som jag vet är kinkig, men har godaste plommonen enligt mig), men nej... efter två-tre år så skickar dom ner rötterna i vårt grundvatten = tvärdöda!

Hur lång tid har det tagit innan du fått frukt på andra träd vid nyplantering?
Hos mig tog det 10 år innan gråpäronen började ge frukt t.ex.

Har du kollar på sorterna som börjat komma från öst? De är ju duktiga på fruktträd för lite kargare förhållanden. Jag vet att Mobackes hade en massa.
 
Ja jag har en idé om att prova om plommon trivs i stugan istället och då något tåligare.
P.s Krikonet har överlevt flytten från skogsbacken i höstas, ner till sjöbacken istället ;) :up:

Krikon överlever nästan allt... men några av särbons blev massakrerade av deras rådjur (det var väl något nytt att äta för här låter de bli dem... :cautious:) så de är inte så pigga. Han ska få fler, det är ju inte så att det är någon brist på dem här :meh:

Mobackes hade gulkrikon så jag blev lite sugen på att skaffa ett sådant också.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Trött och arg
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp