Hopplös ryttare

Fridae

Trådstartare
Hej! Jag hoppas att någon kan hjälpa till med goda råd! Jag har ridit lektion ikväll på ridskolan och känner mig så deppig att jag nästan vill sluta rida. Jag är 30 år och har ridit i över 20 år, med några uppehåll. Men jag måste vara ett hopplöst fall. Jag blir aldrig duktig! Tycker att jag är precis likadan som jag var efter att ha ridit i 3 år. Jag älskar hästar och har alltid gjort det, men jag får liksom aldrig till ridningen. Det funkar på en riktig snäll häst, men annars är det svårt. Jag är inte särskilt rädd, men tror ändå att jag spänner mig och ger hästen fel signaler. Jag har verkligen kört fast och vet inte hur jag ska lyckas bli en sån trygg och avslappnad ryttare som jag önskar.
 
Hej! Jag hoppas att någon kan hjälpa till med goda råd! Jag har ridit lektion ikväll på ridskolan och känner mig så deppig att jag nästan vill sluta rida. Jag är 30 år och har ridit i över 20 år, med några uppehåll. Men jag måste vara ett hopplöst fall. Jag blir aldrig duktig! Tycker att jag är precis likadan som jag var efter att ha ridit i 3 år. Jag älskar hästar och har alltid gjort det, men jag får liksom aldrig till ridningen. Det funkar på en riktig snäll häst, men annars är det svårt. Jag är inte särskilt rädd, men tror ändå att jag spänner mig och ger hästen fel signaler. Jag har verkligen kört fast och vet inte hur jag ska lyckas bli en sån trygg och avslappnad ryttare som jag önskar.

Kan du prova rida några privatlektioner?
Hur ofta rider du?
 
Kan du prova rida några privatlektioner?
Hur ofta rider du?

Jag rider 1gång i veckan regelbundet, ibland mer samt åker på ridläger någon gång per år. Visst hade jag kunnat ta privatlektioner, men vi är bara två när jag rider lektion så jag tror inte att det skulle göra så mycket skillnad att rida ensam
 
Fler timmar i sadeln är nog svaret, gärna på olika typer av hästar. Inte för att jag är en speciellt trygg och avslappnad ryttare av naturen (jag är till skillnad från dig skiträdd av mig, så det är en daglig kamp!) men jag märker stor skillnad på när jag bara rider några gånger i veckan och tider då jag ibland ridit fler pass om dagen. :)
 
Hej! Jag hoppas att någon kan hjälpa till med goda råd! Jag har ridit lektion ikväll på ridskolan och känner mig så deppig att jag nästan vill sluta rida. Jag är 30 år och har ridit i över 20 år, med några uppehåll. Men jag måste vara ett hopplöst fall. Jag blir aldrig duktig! Tycker att jag är precis likadan som jag var efter att ha ridit i 3 år. Jag älskar hästar och har alltid gjort det, men jag får liksom aldrig till ridningen. Det funkar på en riktig snäll häst, men annars är det svårt. Jag är inte särskilt rädd, men tror ändå att jag spänner mig och ger hästen fel signaler. Jag har verkligen kört fast och vet inte hur jag ska lyckas bli en sån trygg och avslappnad ryttare som jag önskar.
Jag är lite i samma läge som du, men det som fick mej att komma igång lite mer med ridningen var att byta tränare och hitta ett system som funkar. Privatlektioner är suveränt om du har möjlighet till det. Hitta en eller flera hästar du känner dig trygg med så du kan slappna av och koncentrera dig på ridningen. Sen går man framåt i perioder, ibland är det som en pusselbit faller på plats och sen kan man stampa på stället igen ett tag. Lycka till :)
 
Hej! Jag hoppas att någon kan hjälpa till med goda råd! Jag har ridit lektion ikväll på ridskolan och känner mig så deppig att jag nästan vill sluta rida. Jag är 30 år och har ridit i över 20 år, med några uppehåll. Men jag måste vara ett hopplöst fall. Jag blir aldrig duktig! Tycker att jag är precis likadan som jag var efter att ha ridit i 3 år. Jag älskar hästar och har alltid gjort det, men jag får liksom aldrig till ridningen. Det funkar på en riktig snäll häst, men annars är det svårt. Jag är inte särskilt rädd, men tror ändå att jag spänner mig och ger hästen fel signaler. Jag har verkligen kört fast och vet inte hur jag ska lyckas bli en sån trygg och avslappnad ryttare som jag önskar.

Kanske medryttare på en och samma häst är bättre, i kombination med privattränare?

Obs, mitt svar grundar sig på fördomen att man på ridskolan byter häst ganska ofta.
 
Att rida i grupp bara en gång i veckan är nog inte riktigt tillräckligt för att komma vidare. Man kan utvecklas så till en viss nivå, men sedan tar det nog stopp. Jag kan t ex se på vår ridskola där vi har lektionsryttare som tävlar väldigt framgångsrikt upp till MsvB, att de som blir riktigt duktiga är de som rider MYCKET. De som sitter och rider lektion en gång i veckan år efter år kommer aldrig riktigt vidare och då har de ändå samma tränare och samma lektionsupplägg som de som blir riktigt, riktigt bra. Skillnaden är att de som blir duktiga är de som rider fler gånger i veckan. De flesta av dem rider bara på sina ordinarie lektioner - de har inga medryttarhästar el dyl, så visst kan lektioner i grupp ge tillräckligt mycket, MEN mer frekvent än en gång i veckan.
 
Tror inte heller du kan utvecklas speciellt mycket på bara en gång i veckan regelbundet.
Jag är inte heller direkt rädd för ridning men precis som du upplever jag lite stelhet och spänningar på ny häst eller någon jag bara ridit ett par gånger, ju mer jag lär känna hästen ju mer avslappnad blir jag ju. Tror det är så de flesta fungerar ;)

Jag tycker verkligen du ska leta efter en bra tränare, en del tränare lånar ut sina privat hästar till lektioner vilket jag tyckte var underbart. Då kände hon ju redan hästen utan och innan :D

Känner du dig redo skulle du kuna leta medryttare men det krävs ju otroligt mycket mer än ridning då. Ridningen är ju bara en liiiiiten del av det hela:)

Då gånger som jag ridit varje dag, och ibland flera pass på samma dag har det faktiskt kännt som stora framsteg i min egna ridning.
 
Jag är likadan, men jag tror mer (dessvärre) att det är medfött vilken talang man har.

Jag har ridit i nästan 30 år, haft egen häst i typ 15 år, ridit för tränare plus vanlig lektion sen jag var liten, med olika tränare och ridlärare. Alltså tusentals timmar i sadeln på massa olika hästar.

Jag blir aldrig bättre liksom. Misslyckades med ridprovet till hippologen och skulle säga att jag är på samma nivå som någon med talang som ridit kanske 3-4 år.
(Däremot ser jag precis hur andra rider, och har lätt för att instruera andra. Det är bara när jag själv ska utföra det som det inte funkar lika bra som det gör i mitt huvud...)

Tror allt handlar om kroppskontroll, motorik, balans och så vidare, och där har vi alla fått olika förutsättningar. Jag är bättre på fotboll.. :idea:

Men man får ha kul ändå, det är det viktigaste! Och försök hitta det där lilla som ändå går framåt, för något finns det alltid! :up:

(Sen, att byta tränare kan faktiskt öppna ögonen lite, så testa om du har möjlighet!)
 
Håller med om att testa en annan ridskola! Nu har jag inte ridit så många år som du har, men efter ett längre uppehåll började jag rida igen och red några år på en ridskola, kände samma sak som du, jag kom ingen vart. När jag slutade där red jag fortfarande bra mycket sämre än när jag under gymnasiet red på annan ridskola under kortare tid.


Så jag bytte ridskola (och inrikting med iofs, men hästarna och instruktören gick/undervisade mestadels engelskt) och det blev kul igen, hästarna var ridna på ett sånt sätt som jag ville rida, och instruktören var bättre för mig.
Sånt som innan varit svårt förklarade han så att det blev självklart. Han krånglade inte till det, det var mer finlir i ridningen, mindre hjälper men det hände mer. Ångrar bara att jag inte bytte tidigare!
 
Du måste nog tänka lite så här.....

Om du rider en gång i veckan. Med sommaruppehåll (borträknat läger) så blir det någonstans mellan 20-40 ggr på ett år. Rider du hela året runt, en gång i veckan hinner det bara bli 52 ggr, eller hur?

För dem som har egen häst eller en bra medryttarhäst så är det runt (borträknat ca 4 veckor vila på sommaren) 92-240 ggr på ett år. Då har jag räknat mellan 2-5 dagar ridning i veckan. Några rider hela 6 dagar i veckan.

Det är väldigt stor skillnad. Mellan lektionerna kan man fila på det man lärt sig och det kan man göra både på ridbanan och ute. Det ger jättemycket övningstillfällen du liksom aldrig hinner få till.

Det behöver alltså inte vara din talang som är faktorn i sammanhanget. Det är troligare att det är, som alla här skrivit, antal timmar i sadeln som är ”problemet”.

Att byta stall/ridskola/häst/tränare är kanske något som måste in i beräkningarna också.
 
Oh det kan ju bero på tusen olika saker. Hästarna just på den ridskolan, instruktören, sadeln.

Jag har ridit på olika ridskolor och min upplevelse av hur duktig jag känt mig har absolut varierat däremellan. Den största ryttarföreningen här har fantastiska hästar som jag nästan alltid fick till det med. Men känslan och resultatet kunde ändå skilja beroende på instruktör. En del är väldigt lyhörda och vet hur dom ska ge feedback så att man förstår. Det handlar nog om personkemi. Och vad man får för beröm är också viktigt!

En av de mindre föreningarna här har inte alls lika fina hästar. Inte lika skolade och inte i samma form, kände mig definitivt sämre med dessa hästar trots en väldigt duktig och positiv instruktör.

Jag har också insett att formen och storleken på sadel har stor betydelse. Är sadeln för hög fram så får jag ont och sår ”där nere” vilket ju påverkar min sits och all min inverkan. En del sadlar är för stora och då glider jag bara runt. Nackdelen med att rida andras hästar, man kan ju inte påverka allt sånt.

För mig vore det ultimata att själv välja en häst som tar mig som ryttare likväl som ekipage framåt. Man lär sig mycket av att rida olika hästar men jag tror att man lär sig mer av att fokusera på en häst. Annars måste man ju ägna första halvan av varje ridpass åt att lära känna hästen, eller påminna sig om ”hur var den här hästen nu igen”...
 
Hej! Jag hoppas att någon kan hjälpa till med goda råd! Jag har ridit lektion ikväll på ridskolan och känner mig så deppig att jag nästan vill sluta rida. Jag är 30 år och har ridit i över 20 år, med några uppehåll. Men jag måste vara ett hopplöst fall. Jag blir aldrig duktig! Tycker att jag är precis likadan som jag var efter att ha ridit i 3 år. Jag älskar hästar och har alltid gjort det, men jag får liksom aldrig till ridningen. Det funkar på en riktig snäll häst, men annars är det svårt. Jag är inte särskilt rädd, men tror ändå att jag spänner mig och ger hästen fel signaler. Jag har verkligen kört fast och vet inte hur jag ska lyckas bli en sån trygg och avslappnad ryttare som jag önskar.
Rid de snälla hästarna då och släpp de andra. Det räcker väl?
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 836
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 783
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 982
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 825
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp