Hoppning i ridhus

Fiorano

Trådstartare
Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden börjat och någon har byggt upp en ganska ordentlig bana och är igång och hoppar. Din plan är att bara rida över bommar. De som hoppar ber dig vänta att lägga ut bommar i ca 25 minuter tills de hoppat klart.

Hur reagerar du?

A: Ridhuset är för alla och vi måste samsas och kunna ha bommar samtidigt på hopptid, så du vill ha ut dina bommar direkt även om de stör linjerna på den banan som är byggd.

B: Du väntar 25 minuter och rider sen över de bommar du tänkt.

C: Det blir inte ens en fråga för du väntar tills de som var där först hoppat klart.

D: Annat?
 
En blandning av B och C

Det lär ju ändå ta minst 25 min innan jag är redo att börja rida ordentligt. Att värma upp medan den andra hoppar är ju inga problem?

(där jag står nu är det, för tillfället, en ganska trevlig och öppen stämning och den hoppande personen hade, utan tvekan, hjälpt till att lägga ut bommar till mig när hon var färdig iom att jag respekterade hennes hoppning. Alla vinner på att vi hjälper varandra)
 
Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden börjat och någon har byggt upp en ganska ordentlig bana och är igång och hoppar. Din plan är att bara rida över bommar. De som hoppar ber dig vänta att lägga ut bommar i ca 25 minuter tills de hoppat klart.

Hur reagerar du?

A: Ridhuset är för alla och vi måste samsas och kunna ha bommar samtidigt på hopptid, så du vill ha ut dina bommar direkt även om de stör linjerna på den banan som är byggd.

B: Du väntar 25 minuter och rider sen över de bommar du tänkt.

C: Det blir inte ens en fråga för du väntar tills de som var där först hoppat klart.

D: Annat?
C:

Väntar till jag kan lägga ut bommar utan att störa den som hoppar.

(kan jag inte vänta med det så får jag ju också räkna med att det helt plötsligt hoppar en häst rakt igenom min bomövning)
 
Hm beror på många olika faktorer. Hur stort är ridhuset? Hur ofta är det hopptider? Får man rida över cavalettibommar på andra icke hopptider? Hur lång tid är det hopptid?

Är ridhuset rejält stort tycker jag att man kan ha cavallettibommar i en mindre del och hoppning i resten. Får man använda bommar andra tider så kan man rida då istället för att trängas med de som hoppar. Är ridhuset inte rejält stort och det är få hopptider tycker jag det bästa är att man lägger till tider då man får använda cavalletibommar. Det går ju faktiskt att rida dressyr och bommar samtidigt. Men just hoppa är svårt att kombinera med annat.

Men annars så är det väl att vänta på sin tur. Det kan ju även vara så att man vill hoppa men med andra höjder eller avstånd och då får man vänta på sin tur. Sen är det ju frågan om vad som är rimlig tid att vänta.
 
Hm beror på många olika faktorer. Hur stort är ridhuset? Hur ofta är det hopptider? Får man rida över cavalettibommar på andra icke hopptider? Hur lång tid är det hopptid?

Är ridhuset rejält stort tycker jag att man kan ha cavallettibommar i en mindre del och hoppning i resten. Får man använda bommar andra tider så kan man rida då istället för att trängas med de som hoppar. Är ridhuset inte rejält stort och det är få hopptider tycker jag det bästa är att man lägger till tider då man får använda cavalletibommar. Det går ju faktiskt att rida dressyr och bommar samtidigt. Men just hoppa är svårt att kombinera med annat.

Men annars så är det väl att vänta på sin tur. Det kan ju även vara så att man vill hoppa men med andra höjder eller avstånd och då får man vänta på sin tur. Sen är det ju frågan om vad som är rimlig tid att vänta.
20x60, banan byggd i hela ridhuset. Alltid 50/50 med hopp/dressyrtid på helgerna. Skulle säga att det aldrig är problem att lägga ut bommar oavsett.
 
B och sen D för jag skulle ta upp med de som äger ridhuset att det bör vara begränsning på hur många hinder man får ha. Dvs vill man ha hinder i hela ridhuset så får man boka tid. Annars ska det kunna gå att samsas så alla har möjlighet att nyttja hopp/hindertiden även om man bara vill ha bommar
 
De ställen jag stått på har haft regler kring detta dvs att man inte får bygga en hel bana om det är en öppen tid för alla. Vill man ha tillgång till hela ridhuset fick man göra en separat bokning. På öppna tider måste alla kunna samsas och man får inte utestänga folk.
Så jag skulle efterfråga regler från ansvarig.
 
20x60, banan byggd i hela ridhuset. Alltid 50/50 med hopp/dressyrtid på helgerna. Skulle säga att det aldrig är problem att lägga ut bommar oavsett.
Hm, med den storleken går det ju att ha både bana och cavallettidel, men blir lite trångt. Och verkligen gott om tider (alla?) att lägga ut bommar. Då tycker jag att man def väntar på sin tur utan att säga något.
 
Just vid ett tillfälle hade jag väntat 25 min och sen ridit mitt pass med bommar. Om detta däremot är en återkommande diskussion hade jag tagit upp det med den som ansvarar för anläggningen och efterfrågat tydliga regler på vad som gäller åt båda hållen. Jag tycker inte riktigt det känns rimligt att en hopptid som i övrigt är öppen för alla ska innebära att en ryttare får blockera hela ridhuset med sin bana. Hopptid för mig innebär bara att man får acceptera att det sätts upp hinder och hoppas oavsett vad man själv gör. Ockupera hela ridhuset får man göra om man bokat hela ridhuset.
 
Hypotetiskt scenario. Det är hopptid i ridhuset, dvs hinder har företräde. Du kommer in i ridhuset en liten stund efter att hopptiden börjat och någon har byggt upp en ganska ordentlig bana och är igång och hoppar. Din plan är att bara rida över bommar. De som hoppar ber dig vänta att lägga ut bommar i ca 25 minuter tills de hoppat klart.

Hur reagerar du?

A: Ridhuset är för alla och vi måste samsas och kunna ha bommar samtidigt på hopptid, så du vill ha ut dina bommar direkt även om de stör linjerna på den banan som är byggd.

B: Du väntar 25 minuter och rider sen över de bommar du tänkt.

C: Det blir inte ens en fråga för du väntar tills de som var där först hoppat klart.

D: Annat?
D. Ridit ut istället, uppsökt eventuellt ridbana eller tagit en skritt ur medan de hoppade klart (men då ska de väl ta undan hela eller delar av banan också?).

Om återkommande, tagit upp med "ridhusansvarig" att ridhuset kanske borde bokas om man ska hoppa bana som tar upp hela ridhuset.
Om det inte finns andra tider samma dag jag i fortsättningen kan välja att rida på.
 
Mina tankar är D för jag hade inte ens haft som tanke att bara hålla på med bommar på en hopptid.
Det kan man ta fram när som i övrigt utan att det stör någon annan i ett 20x60 ridhus.
Håller helt med. Bommar och markarbete går ju att kombinera utan några problem. Hoppning går inte att kombinera med annat. Så är det bokat för hoppning så är det det som gäller. Att ta fram bommar på hopptider bara för att man är först blir ju samma som att komma först och bestämma att nu ska vi enbart rida dressyr på en hopptid.
 
Skulle ridit ute på ridbanan eller påbörjat där och sen sett över rutinerna. Händer iofs aldrig här så en väldigt hypotetisk fråga för min del :laugh:
 
C.

Hindertid är hindertid och övrig tid är övrig tid. Hos oss får man under hindertid bygga upp hur många hinder man vill och hoppa och det har företräde före de som vill rida annat. Under övrig tid får man max ha 1 eller två hinder har jag för mig och de får inte stå så att de hindrar övriga som tex vill rida dressyr. Bommar på marken räknar jag inte riktigt in i hindertid, så jag skulle ha låtit de hoppa klart.
 
Hade nog kört på C för jag inte orkar tjafsa. Men jag hade eventuellt diskuterat med ridhusägaren regler angående hoppning, tex om dom inte kan boka hela ridhuset om dom tänker bygga en hel bana så man vet. Jag anser dock att det är hopptid så skall det finnas utrymme för mer än en person och det är väl fler folk som inte vill hoppa en bana i den storleken även om dom kanske vill skutta lite små hinder? skall dom då också bara vänta? tycker det blir en konstig situation överlag.

Men har själv blivit överkört i liknande situationer, tex skulle ridhuset vara stängt på kvällen, så fanns endast en lucka att rida, varpå dom innan sätter upp hinder. Jätte kul på en grön unghäst vart alla andra skiter i en. Blev bra "miljöträning", men tyckte faktiskt det va riktigt oschysst mot andra eftersom ridhuset vore stängt därefter, men som tur är blir det flyt snart så jag slipper sån skit.
 

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 660
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 978
Senast: Ullmerkott
·
Anläggning Hej! Vad har ni för regler i erat ridhus? Har ni kommit överens om dessa eller har ”ägaren” av ridhuset bestämt detta? Vi har 2 nya...
2
Svar
20
· Visningar
3 026
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 216
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp