Hoppning med bomlöst!?

Gullan86

Trådstartare
hejsan hejsan ni som har bomlösa hur har ni löst det här med hoppningen? har ni en allround/hoppsadel som ni använder när ni hoppar eller?

hur högt hoppar ni och hur högt och mkt anser ni att man kan hoppa med en bomlöst? beror de på hur mkt man väger och sånt eller?

fram med alla synpunkter.

kom på detta p.g.a att jag tänkt o börja hoppa lite med min islandshäst och med hoppning menar jag fjutthinder i skogen typ de högst är 50cm max och detta kommer ske 1dag i veckan max 2 i sällsynta fall. sen i framtiden typ när jag byggt hinder och sånt seriöst kommer vi kanske hoppa i paddocken och testa lite högre hinder på kanske 70 upp till 1meter om vi vågar men det är inte alls säkert eftersom min lilleman älskar att hoppa och ja lovar han förvandlas till en riktigt busig hoppponny såfort han ser hindren. och jag e då inte värdens hoppfän. hihi.

jag har lärt min pålle att hoppa så en hoppponny ska han aldrig bli seriöst eftersom det inte är det vi sattsar på.

största anledning till att ja funderar på en allround sadel är att när han flyger över hindren i alla möjliga språng så sitter jag inte sådär superstadigt i min bomlösa torsion island utan benstöd.
men det är kanske en vane sak.

men vad anser ni i mitt fall tror ni det är skadligt att ja gör detta med min pålle med min bomlösa sadel(har en padd avsedd för 80 kilo fast jag väger runt 50-55kilo) min häst är 126 i mkh och jag är 163cm lång hihi exakt lista fick ni nu.
http://www.pixbox.se/arkivet/synligt_4/03090000-03099999/640x480/3093841.jpgVi:love:

så säg gärna vad ni anser. och berätta om era sadlar och hästar och er och hur i gör....MASSA KOMMENTARER NU.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Jag har provat skutta låga hinder i min FreeForm och beslöt efter det att INTE hoppa i bomlöst. Så jag har en bomsadel och hoppar i.

Hoppat småskutt (50 - 60) i en SportsSaddle med, den har en annan stigbygelupphängning, och det kändes okej ur hästsynpunkt (det gjorde inte FF:en!), men den är verkligen inte ryttarvänlig att hoppa i :angel:

Så, hoppar i bomsadel.

Tycker inte du ska hoppa din ponny alls om jag ska vara ärlig, jag tycker du är för lång.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

man bör inte hoppa i bomlös sadel...det är inte lika skonsamt för hästens rygg att hoppa med en bomlös som det är med en bomsadel.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

okej vad är skillnaden i stigbygelupphängning mellan ff och ss då?

vet du om någon av dom har samma byggnad som min Torsion då?.

hihi du kanske inte läste det men min pålle e en islandshäst och ja tror nog jag är rätt så ovanligt propotionerlig med min häst om man gärmför med de flesta som rider islandshästar (som även hoppar).

grejen är det att jag har så svårt att hitta en bomsadel till min häst överhuvudtaget lixom därför jag från första början valde en bomlös...så dettta verkar ju som att ja får skita i att hoppa(pga svårt att hitta bomsadel) eller hoppa lite med den ja har men de verkar ju inte sådär jättebra direkt.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

jojo det har jag lixom hört innan därför jag ställde denna frågan om andra gör det endå eftersom jag oxå läst att det är helt okej att ta småskutt iaf med min torsion de har ju t.o.m bilder på hemsidan där de hoppar med stora shire och adennrar med de sadlarna så. och det är kanske 50-60 upp till 70cm.

frågan är bara vilket som är skonsammast för hästen rygg en mindre fördelad tygt(i en bomlös) men en mjuk och passande sadel eller en bomsadel som trycker helt fel och inte alls passar(har så svårt att hitta passande sadel eftersom han e jättekort i ryggen + överbyggd) och som inte alls är bra...vad väljer man då lixom....=(
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Problemet med de bomlösa, vilken goja Torsion än pratar, är att stigbyglarna fäster i ett band över ryggen, och du inte har någon bom som håller upp dem över ryggraden. Vid landningen ffa kan du då få ett REJÄLT punkttryck rakt över hästens tornutskott. Vilket absolut inte är bra.

Det är anledning jag absolut inte skulle hoppa i en Torsion, eller en FreeForm eller en [alla sadlar med samma system, dvs 99% av alla bomlösa). Visst finns det folk som gör det, på höga häjder dessutom, men det finns folk till allt.. och det innebär inte att det är bra.

Ska det hoppas ska det hoppas i en VÄLPASSANDE bomsadel, inte en ickepassande. Hittar man inte en passande så får man strunta i att hoppa helt sonika. *brutalAlex, somd essutom vidhåller att du inte bör hoppa ponnyn alls, oavsett sadel*
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

okej vad är skillnaden i stigbygelupphängning mellan ff och ss då?

vet du om någon av dom har samma byggnad som min Torsion då?.

Torsion är byggd som FF. FF:en har ett band över ryggen som stiglädren fäster i (detsamma gäller Torsion). SS:en har en V-formad infästning, där det går band till fram- resp bakpommel, dvs trycket distribueras mer och det blir inte samma punkttryck.

hihi du kanske inte läste det men min pålle e en islandshäst och ja tror nog jag är rätt så ovanligt propotionerlig med min häst om man gärmför med de flesta som rider islandshästar (som även hoppar).

Jag vet att den är islandshäst, men jag vidhåller fortfarande att över 160 på B-ponny är för långt ur alla kategorier, och definitivt för att hoppa.


grejen är det att jag har så svårt att hitta en bomsadel till min häst överhuvudtaget lixom därför jag från första början valde en bomlös...så dettta verkar ju som att ja får skita i att hoppa(pga svårt att hitta bomsadel) eller hoppa lite med den ja har men de verkar ju inte sådär jättebra direkt.

Om du inte hittar en passande bomsadel är det bäst att avstå ja. Jag har ju varit i exakt samma sits. Men mitt råd är att du åker till en duktig sadelutprovare/sadelmakare.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Det har faktiskt börjat komma fler bomlösa hoppsadlar men vet inget om dom.

Här är bla en från Ansur (fast blir inte klok på hur den är byggd när man läser hemsidan):
konklusion_new.jpg
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

okej men men vi får se hur det blir jag gör iaf inget som jag anser skadar min häst dessutom sadlar jag som rider islandshäst mkt längre bak än på vanliga hästar så trycket hamnar i så fall på den starkaste delen av ryggen.

så då menar du att man inte får hoppa barbacka oxå då eller?

jag förstår att man inte ska hoppa med tex en ridgjord för då kommer trycket rakt över en smal rem men med en bomlösa fördelas trycker med jämt och över en större yta p.g.a padden ju annars är det ju ingen anledning att man har en padd den bildar ju en kanal med.

haha va? de töntigaste jag hört så bara för att jag är 3cm längre än vad "ditt" godkännande säger så ger du mej dåligt samvete för att hoppa med min islandshäst jag är alldeles lagom för *arg*
hacka på dom som verkligen E för långa för sin "ponnys" som du kallar dom. islandshästar är inte alls lika klena som vanliga ponnyer eller uppbyggda på samma sätt.

okej jag ska kolla upp en utprovare annars så får jag helt enkelt gå på mina kunskaper och hitta en bomsadel(hatar dom helt enkelt men hästen älskar att hoppa så ja får väl göra mig besväret).

Alexandra_W skrev:
Torsion är byggd som FF. FF:en har ett band över ryggen som stiglädren fäster i (detsamma gäller Torsion). SS:en har en V-formad infästning, där det går band till fram- resp bakpommel, dvs trycket distribueras mer och det blir inte samma punkttryck.



Jag vet att den är islandshäst, men jag vidhåller fortfarande att över 160 på B-ponny är för långt ur alla kategorier, och definitivt för att hoppa.




Om du inte hittar en passande bomsadel är det bäst att avstå ja. Jag har ju varit i exakt samma sits. Men mitt råd är att du åker till en duktig sadelutprovare/sadelmakare.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Gullan86 skrev:
okej men men vi får se hur det blir jag gör iaf inget som jag anser skadar min häst dessutom sadlar jag som rider islandshäst mkt längre bak än på vanliga hästar så trycket hamnar i så fall på den starkaste delen av ryggen.

så då menar du att man inte får hoppa barbacka oxå då eller?

jag förstår att man inte ska hoppa med tex en ridgjord för då kommer trycket rakt över en smal rem men med en bomlösa fördelas trycker med jämt och över en större yta p.g.a padden ju annars är det ju ingen anledning att man har en padd den bildar ju en kanal med.

haha va? de töntigaste jag hört så bara för att jag är 3cm längre än vad "ditt" godkännande säger så ger du mej dåligt samvete för att hoppa med min islandshäst jag är alldeles lagom för *arg*
hacka på dom som verkligen E för långa för sin "ponnys" som du kallar dom. islandshästar är inte alls lika klena som vanliga ponnyer eller uppbyggda på samma sätt.

okej jag ska kolla upp en utprovare annars så får jag helt enkelt gå på mina kunskaper och hitta en bomsadel(hatar dom helt enkelt men hästen älskar att hoppa så ja får väl göra mig besväret).

Härligt ödmjuk och trevlig attityd du har!!!:angel: :smirk:
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Du vet att ryggen är KLENARE längre bak? Starkaste punkten ligger mig veterligen precis bakom manken. Långt bak = länden = otroligt klen del av ryggen.

Däremot skulle jag inte klaga på din längd. Tycker betydligt mera illa om dessa 90-120 kilos ryttare som sitter på islänningar! Är det ok bara för att de är under 1.60?

Islänningar är tåliga och din längd påverkar inte automatiskt din vikt - så att så länge du rider balanserat och i en bra sadel så ser jag inget som helst problem.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

okej men men vi får se hur det blir jag gör iaf inget som jag anser skadar min häst dessutom sadlar jag som rider islandshäst mkt längre bak än på vanliga hästar så trycket hamnar i så fall på den starkaste delen av ryggen.

Får du tryck bakom sista revbenet är du ute på hal is oavsett. Det är ingen skillnad på var man ska sadla på en islandshäst och en häst av annan ras, utan mellan bogbladens bakre kant när det är i sitt bakersta läge och sista revbenet.

så då menar du att man inte får hoppa barbacka oxå då eller?

Man får hoppa i både bomlöst och barbacka. Men man bör inte hoppa barbacka heller, nej, av samma anledning som vid bomlöst. Något litet skutt ibland dör de inte av, men mer regelrätt hoppning och du har problemet med att hålla tornutskotten fria.

jag förstår att man inte ska hoppa med tex en ridgjord för då kommer trycket rakt över en smal rem men med en bomlösa fördelas trycker med jämt och över en större yta p.g.a padden ju annars är det ju ingen anledning att man har en padd den bildar ju en kanal med.

Padden sjunker ihop/riskerar att sjunka ihop av punkttrycket som blir. Det blir högt tryck på liten yta, och vikten som blir i stigbyglarna vid landningen efter ett hinder t ex är flera gånger mer än ryttarens vikt.

haha va? de töntigaste jag hört så bara för att jag är 3cm längre än vad "ditt" godkännande säger så ger du mej dåligt samvete för att hoppa med min islandshäst jag är alldeles lagom för *arg*
hacka på dom som verkligen E för långa för sin "ponnys" som du kallar dom. islandshästar är inte alls lika klena som vanliga ponnyer eller uppbyggda på samma sätt.

Nu missförstod du. Jag menade inte att det var okej om man var 160, utan jag skrev 'över 160' eftersom jag inte orkade gå tillbaka och titta exakt hur lång du var. Personligen har jag svårt att se charmen med B-ponny när man är över ca 1.50. Och jag tycker inte för långa ryttare ska hoppa för små hästar oavsett ras. Det kräver en otroligt välbalanserad ryttare.

okej jag ska kolla upp en utprovare annars så får jag helt enkelt gå på mina kunskaper och hitta en bomsadel(hatar dom helt enkelt men hästen älskar att hoppa så ja får väl göra mig besväret).

Snälla - ta hjälp av utprovare istället för att prova själv! No offence men det var du som tyckte att en Zaldi Atlanta var alldeles utmärkt lagom längd för din B-ponnys rygg.. :crazy:
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Jag hoppar i en bomsadelm, flatback-modell. Hästen trivs inte lika bra i den som i den bomlösa men det får funka eftersom han hoppar stort så vågar jag inte hoppa i den bomlösa. Tror att den är stadig nog men jag vill ha hoppsadel för att ens sitta kvar...
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

jag hoppar och markarbetar i en appaloosa green star som ligger som en smäck! hästen älskar den och jag likaså. annars rider jag i en knights bareback som jag tycker duger bra, men inget mer
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Hej. Vi har en Knights och i den har dottern och pålle skuttat över något enstaka småhinder ibland. Men absolut ingen regelrätt träning och hinderna har kanske varit max 40-50 cm.

Men eftersom dottern vill hoppträna "på riktigt" så letar vi hoppsadel eller ev en bra allroundsadel. Har funderat på Wintec allround.

Har också kikat på någon hemsida som har bomlös hoppsadel men de är ju så ofantligt dyra och jag fattar inte riktigt hur de är gjorda.

Förrutom att jag inte tror det är så lämpligt för hästen att bli hoppad i en vanlig bomlös så är ju "pommeln" rätt så mycket i vägen också för ryttaren.
Speciellt om man vill hoppa högre.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Bomlösa hoppsadlar? Kan du PM:a hemsidan :D
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

apocalypsze skrev:
Bomlösa hoppsadlar? Kan du PM:a hemsidan :D

Hej. Nä de vill jag inte!

:rofl: Bara skoja! Nä men det behöver jag inte för det är samma sida som "diny" tipsar om! :) Bara rulla upp listen lite.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Finns ett antal bomlösa hoppsadlar nu.

Vi har Phoenix, Ansür Konklüsion, Mondial Industries Holistic Supreme och är man nättare och får tag på en av de bättre, tidiga Equicomfort-sadlarna så skulle jag vilja påstå att de fungerar till hoppning. Jag skulle nästan tippa på att även ST's engelskmodell går att använda till viss hoppning - som jag förstår det så är ST'ns bossor rätt stela och viktfördelande. Och så har vi sadlarna från Equisoft som jag också misstänker skulle uppfylla mina krav på en "bomlös man kan hoppa några skutt i".

Nu har jag snart räknat upp alla bomlösa sadlar utom torsion med kopior. Det viktigaste när det gäller hoppning på låga höjder är att du som ryttare är bekväm i sadeln, att sadeln har kanal för ryggraden och att sadeln är gjord i ett lite stadigare material så att vikten fördelas ut över lite större yta. Det finns numera många bomlösa som uppfyller detta, och fler lär det bli.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har ju diskuterat detta ämne lite då och då men då ingen faktiskt hoppar i sin bomlösa så har vi haft lite brist på faktaunderlag men...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Camilla_H
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på...
2
Svar
20
· Visningar
1 787
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp