Hoppning med bomlöst!?

Sv: Hoppning med bomlöst!?

Men...om de blir stelare och stelare i bossorna för att bli mer stabila.... Är det då nån mening med bomlöst längre? Då liknar de ju bomsadlarna mer och mer och lär väl bli svårare att prova ut? Jag menar om de mer och mer liknar bomsadlar är det ju snart lika svårt att hitta en passande bomlös som en passande bomsadel? Förlorar det inte lite av vitsen då? För man vill väl ha en mjuk bomlös med fördelning av vikten, som följer hästen rörelser, utan den hårda bommen emellan?
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Till mig har det sagts att man INTE ska hoppa i bomlöst.

Och du borde inte hoppa din häst, även om inte din vikt stör hästen så gör din längd att h*n hamnar i obalans.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

http://www.stallvra.com/Vanligafragor.htm rulla ner till sista frågan.

En anledning till att man inte ska hoppa i bomlöst är att i landningen så blir man mycket mycket tyngre än vanligt och padden kan då tryckas ihop och man i stort sett landar på tornutskotten i ryggraden, vilket inte är bra. Fast kniper man med knäna utan att landa med arslet så fixar det väl sig:smirk: men sen hur enkelt det är är en annan femma. Men jag skulle nog skaffa mig en bomsadel man kan använda vid sidan om, när man just ska hoppa.
 
Sv: Hoppning med bomlöst!?

Julle skrev:
Men...om de blir stelare och stelare i bossorna för att bli mer stabila.... Är det då nån mening med bomlöst längre?

De är "stelare" än paddarna - ja. Men det är ändå stor skillnad på stelheten i en hård bom och panelerna på tex ST-sadlarna! Dock kräver de lite mer utprovning än de mjukare modellerna av bomlösa.
 

Liknande trådar

Utrustning Vi har ju diskuterat detta ämne lite då och då men då ingen faktiskt hoppar i sin bomlösa så har vi haft lite brist på faktaunderlag men...
Svar
8
· Visningar
1 043
Senast: Camilla_H
·
Utrustning behöver hjälp att bestämma vilken vid min pålle troligevis har på sadel:angel: ska dra hela historien då. har en liten islandshäst på...
2
Svar
20
· Visningar
1 781
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp