Bukefalos 28 år!

Hoppnissarnas snacktråd

PopcornPlayer

Trådstartare
Varför finns det ingen sådan?
Det är ett jäkla kackel på dressyrtanterna och fullt med intressanta diskussioner.

Jag väntar på hinder, så jag har inte hoppat så mkt mer än småhindrena vi har i skogen.
Har passat på att dressyrtrimmat hästarna.
Dessutom är det inomhussäsong, och det är för tråkigt ;)

Vad gör ni andra fn?
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Ååå äntligen! Det är så mycket mer fart i dressyrforumet, nu tycker jag vi sätter lite fart här på hoppsidan också!

Här går vi in i vintervila från tävlingar, trots påtryckningar från min ständige hästskötare mamma. Jag vill verkligen inte tävla på vintern. Det är kallt, halt, obehagligt och bara jobbigt. Sista riktiga tävlingen för säsongen var i söndags, där vi fick en helt ok runda med ett slarvfel av mig på första hindret i omhoppningen, och en riktigt dålig runda med stopp och rivningar då hästen inte ville mer.
I vinter tänker jag jobba väldigt mycket med dressyren då det är där det brister för oss. Lägga grunden för att kunna komma uppåt i klasserna.
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Ja vad jag längtat efter en seriös hoppsnackis :-) jag läser alltid på dressyr men har ju aldrig tävlat i den sporten...
Inhoppning på G här och nästa år hoppas jag komma ut och tävla. Redan början uppdatera tävlingsgarderoben... Vääääldigt mycket kvar dock till både mig och unghästen som är hälften så stor som förra hästen.
Verkligen saknar att hoppa seriöst och det är två år sedan jag tävlade:o
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Ååå äntligen! Det är så mycket mer fart i dressyrforumet, nu tycker jag vi sätter lite fart här på hoppsidan också!

Här går vi in i vintervila från tävlingar, trots påtryckningar från min ständige hästskötare mamma. Jag vill verkligen inte tävla på vintern. Det är kallt, halt, obehagligt och bara jobbigt. Sista riktiga tävlingen för säsongen var i söndags, där vi fick en helt ok runda med ett slarvfel av mig på första hindret i omhoppningen, och en riktigt dålig runda med stopp och rivningar då hästen inte ville mer.
I vinter tänker jag jobba väldigt mycket med dressyren då det är där det brister för oss. Lägga grunden för att kunna komma uppåt i klasserna.

Jag håller med, jag tävlar för att det är kul. Det är inte kul o tävla på vintern. Nu har jag visserligen gått från att tävla typ varje helg, till ingenting de senaste åren, men det har legat lite på is med småbarn och generationsskifte på hästarna.
Min gammeltant var ute på några småklasser förra året med min stalltjej.
Femåringen skulle kommit ut i år, men hovbölder satte stopp för det hela. Vi kom aldrig igång ordentligt, och hästskrället hoppar mest staket när hon inte sett bommar på ett par dagar. Ska bli intressant när vi snart inte gått över en bom på tre månader (...)
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Ja vad jag längtat efter en seriös hoppsnackis :-) jag läser alltid på dressyr men har ju aldrig tävlat i den sporten...
Inhoppning på G här och nästa år hoppas jag komma ut och tävla. Redan början uppdatera tävlingsgarderoben... Vääääldigt mycket kvar dock till både mig och unghästen som är hälften så stor som förra hästen.
Verkligen saknar att hoppa seriöst och det är två år sedan jag tävlade:o

Samma här. Tror min kavaj hängt i resegarderoben o samlat damm i två-tre år. :o

Är det ngn som har tips på senskydd som är mjuka framtill?
Har en som får stora sår på skenbenen efter typ alla senskydd. O framtill ser ju alla i princip likadana ut. Även de med fårskinn, saknar ju fårskinn framtill.
Måste dessutom finnas i stl cob.
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Jag håller igång för försäljning, skulle tävlat i Lurbo i lördags men fick punka på trailern på ditvägen och orkade faktiskt inte åka upp bara för 120 när det var klart. Urk. Nu finns det inga fler tävlingar jag kan åka till så det var den här säsongen det.

F ö gyttjebadar vi. November suger.
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Min kamel har haft lite rehab efter en inflammation i ryggsträckaren i okt.
Idag var jag iväg och tränade för KG svensson och Jädrar i min låda vad hädten hoppade!!

Känns sjukt bra inför nästa säsong... troligtvis blir det ingen tävling före april då han ska vaq i topptrim innan någon start...

Markarbetet/dressyren är kanoners så där är det bara detaljslipning och en del bomjobb och småhinder för att stärka teknik och ryttaröga...
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Jag tävlar inte heller i dressyr men hänger ändå där...

Jag ska tävla till helgen på första gången på 100 år känns det.. har blivit så av olika anledningar detta året.. Men fy fasen vilken trist period.. jag orkar ingenting och tänker inte anstränga mig mer än nödvändigt :p Vi har flera tävlingar kvar på året egentligen men tror inte jag orkar åka på dom :meh:
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Jag håller igång för försäljning, skulle tävlat i Lurbo i lördags men fick punka på trailern på ditvägen och orkade faktiskt inte åka upp bara för 120 när det var klart. Urk. Nu finns det inga fler tävlingar jag kan åka till så det var den här säsongen det.

F ö gyttjebadar vi. November suger.

Ja men guuuuuuud vad jag hatar november och lera. Om det är något som kan få mig deppig så är det att titta ut varje morgon och konstatera att det regnar... Så himla meningslöst!
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Samma här. Tror min kavaj hängt i resegarderoben o samlat damm i två-tre år. :o

Är det ngn som har tips på senskydd som är mjuka framtill?
Har en som får stora sår på skenbenen efter typ alla senskydd. O framtill ser ju alla i princip likadana ut. Även de med fårskinn, saknar ju fårskinn framtill.
Måste dessutom finnas i stl cob.

När jag tog fram min kavaj ur garderoben insåg jag att det hänt mycket på kavajfronten och att kavaj behöver inte längre vara obekvämt och stelt:D

Ang senskydd så finns det ju typ nåt neopreneskydd man kan sätta framtill på senskydd. Tanken är nog att de ska göra senskydd till benskydd men det kanske hade hjälpt? Finns på hööks!
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Bra med en snackistråd! Även om jag är lika mycket dressyrtant som hoppnisse. ;)

Här har jag precis kommit igång med hoppträningarna igen, min tränare hade ett uppehåll i höst och då rann hoppandet lite ut i sanden även för min del - dressyren kändes roligare just då. Men nu har vi som sagt kommit igång lite igen och det är ju så fruktansvärt roligt! Även om hindren helt plötsligt känns mycket högre än vad de gjorde sist vi hoppade, trots att de egentligen är lika höga (låga). :D

Någon skrev om tävlingsvila, jag hade gärna tävlat lite till nu innan det blir svinkallt och snöigt, men häromkring finns det inga tävlingar alls nu på ett tag. :( Känns ganska tråkigt men å andra sidan, jag får se det som ett bra tillfälle att träna MASSOR och känna mig supertaggad till vårterminen när det drar igång med tävlingar igen! Det är bara det att DÅ kommer det att vara svinkallt, snöigt och isigt... vintern är förskjuten, istället för att börja i nov/dec börjar den oftast i feb/mars här... och nu är det istället leeeera så långt ögat når!
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Vi har tack o lov lyckats slippa gyttjebadningen än sålänge. Det är upptrampat innanför grinden, men i övrigt är det rätt ok. Men så har vi å andra sidan bara en bråkdel av de hästar som kommer gå på samma yta nästa år, så det är bara att njuta sålänge det varar.

Nooneyouknow-> Jag funtar på o åka iväg o rida för KG i vinter lite också. Har inte ridit för honom sedan jag red ponny, o nu har han träningar i närheten. Ska bara få hem mina hinder först, så jag har nga språng i kroppen innan jag åker iväg o gör bort mig :p

fio-> Det är inge roligt när det bara är kallt, blött och grått. :(

Ray-> Lite så ser min ut också :p
Hittar inget på hemsidan, men de kanske bara finns i butik?
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Det är kusligt vad fort man avvänjer sig. Nu är det väl ett par år sedan jag red 130-140, men 110 känns jättehögt idag :o
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Kl på mig själv

Fråga till er alla: rider ni oftast en eller två starter?
Jag brukar rida två starter, men nu funderar jag på att bara köra en start. Ofta blir det så att hästen gör en kanonrunda i första starten, och sedan blir det pannkaka i andra då han inte orkar mentalt. Ibland har det funkat med två starter, men det har varit på tävlingar med typ 100 starter i varje klass och då blir det en rejäl paus mellan starterna. De gånger det är normala startfält (rider 95-1, 05) blir andra rundan kass. Vilket innebär att vi aldrig får en bra runda på den högre höjden. Efter att jag hittade förra ägaren på facebook och hon berättade att han alltid varit ojämn i resultaten och de jobbat mycket med att han inte skulle bli så stressad och spänd, tror jag att det kanske kan vara rätt väg med bara en start. Då åker man ju från tävlingen med en häst som har krafter kvar mentalt.

(Jag upplever honom inte som spänd på tävling, däremot som att han går in i väggen till andra starten)

Är det värt att åka bara för en start?
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Jag har dragit igång med hoppträningar och trimmar inför nästa säsong :) Har dock en tävling kvar på lördag innan vinterns uppehåll från tävlingar (tråkigt, tycker jag) så det blir att hålla igång så vi är redo i februari när nästa tävling är.

Ska iväg på hoppträning i eftermiddag :bump:

Annars så rider jag en oändlig massa dressyr i ridhuset, känns som det är det roligaste just nu när inte alla dagar är som idag (sol, blå himmel) utan regniga och mörka.

Lera har vi än så länge bara vid grinden i ett par hagar, trots att jag grusade en hel del innan. Får nog försöka gräva ur leran i den ena hagen så gruset inte bara försvinner ner i sörjan. De är ändå bara leriga på hovarna, så det är inte så mycket lera om man jämför med hur en del har det.
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Fråga till er alla: rider ni oftast en eller två starter?

Är det värt att åka bara för en start?

Oftast två starter, men på unghästen (som visst inte är en unghäst längre, fyllde 7 i år - hoppsan!) har det ibland fått bli en start då han har varit väldigt spänd och blivit helt slut i huvudet efter att ha varit inne på banan en gång. Först startade jag honom i två klasser, men märkte då att det bara blev pannkaka i den andra klassen. När jag startade en klass åkte vi ju hem med den fina känslan som vi ändå brukade få till i första klassen så självklart är det värt det! :) Nu hoppas jag på att kunna starta två klasser per tävling igen, när tävlingarna drar igång igen till vårterminen.
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Försök rida en tävling som går över 2 dagar och rid en klass per dag till att börja med.

Eller så rider du första klassen.. och i andra klassen så utgå efter halva banan om han inte orkar mer... Eller gör tvärtom.. utgå efter halva banan i första klassen och rid hela banan i andra klassen. Jag brukar typ bara rida fram ytterst kort tid till andra klassen och hoppar inte fram lika mkt som till första. Finns hur mkt saker som helst att variera i just din situation, det är bara att prova sig fram och se vad som funkar bäst.

KL

Jag orkade släpa mig iväg och hoppa en pay and jump i dag iallafall.. känns bra inför helgens tävling :D Det var ju tom sol idag oxå för omväxlingsskull!
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Själv tog jag mig till träning och den lilla hästen fortsätter gå som en klocka. :heart
Önskar bara att nån ville köpa honom också... ;)
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Tråkig tid att sälja häst. Borde bli bättre efter julhetsen?

Hästen glad över runda i skogen idag:) Matte glad över att den trots lite överskottsenergi släppte ner halsen och gick att "snacka med"! Ibland blir jag så trött på att småhästar tvunget ska GLO på allt- verkligen vända på huvudet och teleskopa halsen rätt upp... Min kör svansen rätt upp också och blir härligt u formad:p
I skogen är det lite mer inramat än på fälten så lite fin känsla hann vi få idag ;)
 
Sv: Hoppnisssarnas snacktråd

Jag har bara startat min häst en gång per tävling då jag upplever att han trots ok kondis tappar "gnistan" mot slutet. Redan vid bara en start så blir han avsevärt mycket tröttare de 3-4 sista hinderna i en omhoppning så det blir svårt att få någon fart i honom.

Måste nog jobba upp ännu mer kondition (på mig också så jag orkar rida mot slutet) och hoppa längre banor på träningar men nu har vi en paus i hoppningen ett tag. Vi behöver fila mer på dressyrarbetet som ju ändå lägger grunden för hoppningen. Att ta sig över hinderna är inga problem så länge vägen emellan dem rids i en bra, balanserad och stark galopp.

Sista tävlingen för säsongen var en klubbtävling för 2 veckor sedan, debut 1 meter för oss och vi kom 2:a så det kändes bra. Om än lite oförtjänt då det inte var många starter. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 827
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 753
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 275
Senast: hundtant
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 615
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp