Hoppsadel för sadelidiot!

Fossing

Trådstartare
Min älskade Wintec Cair börjar bli ordentligt sliten och det börjar bli dags att fundera över vem som ska få ta över efter denna trotjänare. Den är säkert tio år gammal och min stora häst har ärvt den från ponnyn. Den är så gammal att jag inte ens vet vad det är för modell ;)

Jag gillar Wintec - har en Isabell Werth luftstoppad dressyrsadel och den är jätteskön och passar mig och min häst perfekt. Har även en Wintec ponnydressyrsadel till ponnyn som är toppen. Så dressyren har jag koll på. Men jag är verkligen ingen hoppryttare så jag vet inte vad jag letar efter. Min häst har en "normal" rygg, har inte haft problem att passa in sadlar på honom. Jag rider ut en del, hoppar och fälttävlar lätta klasser men har inget behov av en "värstingsadel". Det enda jag vill ha är bra grepp eftersom min häst kan göra plötsliga riktningsförändringar och då är det bra att ha lite "klister i knäna" ;) Och den får gärna vara brun.

Så hur vet jag vilken sadel jag vill ha?
 
Om Wintec passar, varför inte byta till en ny Wintec? Eller en Bates om du vill ha lädersadel :) Har för mig att bommarna ska vara samma form och passa liadana hästar eller är jag ute och cyklar? Är de äldre rakare än de nyare?
 
Om Wintec passar, varför inte byta till en ny Wintec? Eller en Bates om du vill ha lädersadel :) Har för mig att bommarna ska vara samma form och passa liadana hästar eller är jag ute och cyklar? Är de äldre rakare än de nyare?

Tvärtom, de nya är rakare. Så om en gammal wintec ligger super tyvärr mest troligt inte en ny det (de som heter "NEW" efter namnet)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 366
Senast: Nevermind
·
Utrustning Vi ska köpa en ponny som hos nuvarande ägare enbart rids i dressyr och de har därför inte satsat på hoppsadel till honom utan köpt en...
Svar
13
· Visningar
3 700
Senast: Harbor
·
Utrustning Är återigen ute på jakt efter en sadel till min travare. Har haft ut sadelutprovare tidigare, köpte då en Albion style dressyrsadel...
Svar
3
· Visningar
892
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 266
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp