Hoppsadel - hjälp en återvändande numer dressyrryttare

Mirabilis

Trådstartare
Hej!

Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och tävlade vi hoppning regelbundet upp till 110-nivå, och har efter det med vår egen uppfödning (som senare togs bort...) och en annan tidigare häst bara hoppat spontant och aldrig riktigt fått till regelbunden träning.

Vår senaste häst som vi köpte i höstas (Briar-Amiral) ska bli vår nya dressyrstjärna vilket han är väldigt lovande till, men han har fram till vi köpte honom bara gått som hopphäst (och gjort det riktigt bra, beridaren/försäljaren hade som plan att ta upp honom i 130 under 2019 om han inte blivit såld) så självklart ska han få hoppa hos oss med, om även på en kanske lägre nivå beroende på hur vi utvecklar oss (jag har nu 30 år gammal blivit lite feg helt ärligt...).

Vi hade en hoppsadel kvar sen vår gamla häst som jag tyckte var helt okej, men den låg inte bra på honom alls utan tryckte på bogbladen rätt tydligt (B2 är en kille av den lite äldre, grövre modellen) så till hösten får vi ju lov att skaffa honom en ny hoppsadel. Men här har jag då noll och ingen koll längre.

Efter att ha varit så gott som enbart dressyrryttare nu i x antal år är jag obviouslyvan vid långa läder, och tycker det är skitsvårt och känns konstigt rent ut sagt att rida i "hoppläder" (som för hoppryttaren säkert ser ut som dressyrläder). Till saken hör att jag har tämligen långa ben och framför allt långa överskänklar/lår, så jag tycker det är väldigt svårt att få en bra position i hoppsadel och hamnar lätt i stolsits då (vilket givetvis är en balans- och träningsfråga också, såklart).

Med andra ord - jag behöver så mycket stöd och hjälp av en sadel jag kan få! Vad för typer av modeller och märken bör jag kanske kika efter? Kan extra framskurna kåpor t.ex hjälpa mig med sitsen i och med mina långa ben? Om vår häst räknas som rak eller svängd i ryggen har jag ärligt inte så bra koll på, men jag tror inte han är något extremfall på något vis, men troligtvis behöver han en sadel som är rätt bred i bommen misstänker jag.

Vi ska självklart ta hjälp av sadelutprovare men jag är nyfiken och vill gärna ha ett hum om vad jag borde kolla efter, vill gärna läsa in mig på olika sadlar och märken innan.

Kan även tillägga att i dressyren har han en Prestige Helen som passar honom jättebra.
 
Minns inte om det är en Albion legend eller style jag har, men den är kraftigt framskuren och passar mig som har så långa lårben att jag "nog aldrig kommer hitta en standardsadel som funkar fullt ut"

Men smaken är ju som baken. Jag tycker man behöver provrida sina sadlar på rätt häst, båda mina sadlar var "som att komma hem" att sitta i.
 
Minns inte om det är en Albion legend eller style jag har, men den är kraftigt framskuren och passar mig som har så långa lårben att jag "nog aldrig kommer hitta en standardsadel som funkar fullt ut"

Men smaken är ju som baken. Jag tycker man behöver provrida sina sadlar på rätt häst, båda mina sadlar var "som att komma hem" att sitta i.

Alltså mer framskjutna kåpor överlag jag bör kika efter då med långa lår?
 
Nu är inte jag lång så det här tipset kanske blir tokfel men jag tyckte också att alla hoppsadlar var hemska och gav noll stöd, köpte sen en County Conquest hoppsadel och den är underbar 😍
Ger mig jättebra stöd och är riktigt skön att rida i! Inte alls sådär platt och hård som en del hoppsadlar kan vara.
Den är rak i bommen dock, kanske inte passar er häst. Är inte Prestige något svängda?

Min hoppsadel har mest legat i förrådet sen jag sålde min häst för nästan 10 år sen men nu har jag den på min nya unghäst. Den som spar han har 😆
 
Alltså mer framskjutna kåpor överlag jag bör kika efter då med långa lår?
Jag hade gjort det, men det kanske blir helfel för dig. Prestige har s-m-l-kåpor och dessutom +2-+4 har jag för mig. Small, medium och large indikerar hur "stora" kåpor och plus indikerar hur mycket extra framskuren den är. Det jobbigaste med att vara långbent i hoppsadlar är ju när knäet hamnar utanför kåpan och stödet blir helfel. Typ santa Cruz får jag nästan aldrig plats i. Prestige med L-kåpor funkar bra. Wintec och Bates brukar också funka ok i standardstorlekar. Och så Albion.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 992
Senast: Mabuse
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 725
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 751
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp