Hoppsadel med bred kanal

Disabubblan

Trådstartare
Har kört fast totalt när det gäller hoppsadel till min häst. Han har en ganska hög manke och rak rygg. Har testat diverse sadlar det senaste året med varierande resultat, vissa har jag kunnat rida nått varv i bara och andra har fungerat någon/några månader innan kroppen ändrat sig och det är dags för något annat.
Dressyrsadeln som vi har ligger jättebra, det är en Crown Tonishia, normal mot vid. Den har en kanal som är minst 10 cm framme vid manken. Hästen är ett halvblod på 6 år.
Har kommit fram till att han behöver en ganska rak sadel med breeed kanal.
Innan jag insåg detta provade jag Prestige Golden Star. Denna funkade hjälpligt i brist på annat, han fick inte ont i ryggen men den låg inte an riktigt bra, för svängd, samt att den nog var för vid.. föll ner på manken liksom. Provade en Crown Patriot vid ett tillfälle, hästen kändes helt ok i ridningen med dagen efter var ryggen öm.
Köpte då en Santa Cruz Celine, vid, den fungerade också bra på så sätt att han inte fick ont i ryggen, använde den sadeln i några månader utan problem men den låg också ner mot manken och tryckte lite så det kändes inte ok för mig. För vid tyckte jag och skaffade då en annan Celine, normal bomvidd denna gång. Men nu efter 1½ månad tycker jag att den är för trång. Låg bra när jag köpte den och han har kännts fin i ryggen sedan dess fram till idag. Efter gårdagens ridpass hade pållen idag ont i ryggen, bland annat på sidan av manken.. Det verkar även som att den hamnat i bakvikt och tryckt lite baktill. För trång antar jag.
Ska nämnas att jag rider i hoppsadel ungefär 2 ggr i veckan.
Så åter till frågan, jag behöver tips på hoppsadlar som kan tänkas passa min häst. 10 cm bred kanal framtill, plats för en rätt hög manke och ganska rak rygg. Hjälp!
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

Vet inte om manken får plats på höjden om den är väldigt hög, men jag har också hästar med mycket bred manke och rak rygg, där passar Pessoa Legacy som har bred kanal ända fram.
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

Är denna kanal bred nog?

Det är en Crown Grandee. Passade utmärkt till min med hög lång manke och rak rygg

 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

Tack för tipsen!
Har en förkärlek för Crown, så ska definitivt kolla på en Grandee, den såg ju rätt bred ut framtill :)
 
Sv: Hoppsadel med bred kanal

Nu är jag fundersam...
Ikväll la jag på en Prestige Archimedes, 17 tum 35 i bomvidd bara för att testa. Den låg jättebra framtill på hästen (lite att växa i men inte jättemycket). Har haft problem att hitta sadlar som förutom att de är tillräckligt vida framtill även har bossorna så att det inte blir en kant mot ryggraden liksom.. svårt att förklara, men hur som så låg prestigen jättebra där, den är för svängd, det blev ett tryck precis under sitsen, men nu är frågan om någon vet någon sadel som är typ som archimedesen, men lite rakare? :)
 

Liknande trådar

Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 891
Utrustning Jag letar efter en hopp-/allroundsadel till min häst med hög och bred manke, rak rygg. Inte alltför dyr. Han har en Kentaur Medea...
Svar
1
· Visningar
375
Senast: Jeps
·
Utrustning Har häst med rak rygg vid arbete, stora skulderblad och stora bogrörelser och ganska hög manke, kräver riktigt bred kanal. Funderar på...
Svar
7
· Visningar
1 265
Senast: TessanK
·
Utrustning Söker tips på hoppsadel för bred rak rygg, normal manke. Gärna bra greppigt läder och flyttbara knästöd!
Svar
1
· Visningar
275

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp