Hoppsadel med mkt stöd

ghostofashark

Trådstartare
Vill bara inleda med att skriva att jag självklart kommer konsultera sadelutprövare vid köp av sadel, letar bara tips på sadelmodeller att leta efter än så länge.

Har en hoppsadel som passar min häst bra men är i flatbackmodell, dvs den erbjuder relativt lite stöd till ryttaren. Har börjat fundera på att byta ut den mot en hoppsadel som erbjuder mer stöd, men har svårt att veta var jag ens ska börja leta. Har ni några tips på märken/modeller av hoppsadlar med mer stöd som skulle kunna tänkas passa en häst med rak och bred rygg och relativt stor manke? Tittar på sadlar runt 10 000/15 000kr-spannet, så inget alltför dyrt.
Då jag aldrig förut letat hoppsadel med djupare sits så känner jag mig lite lost över var jag ens ska börja.
 
Inte expert på hoppsadlar men jag tror inte bara det är sitsen som avgör hur mycket stöd man får, mer hur knästöd och sånt är placerade och utformade?
 
Inte expert på hoppsadlar men jag tror inte bara det är sitsen som avgör hur mycket stöd man får, mer hur knästöd och sånt är placerade och utformade?

Ja, det stämmer nog, letar nog en sadel med både lite djupare sits och lite större knästöd etc. Den jag har just nu har ingetdera.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Time Lord
·
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
718
Utrustning Efter ett mycket långt uppehåll från hoppningen vill jag börja om och hoppa lite småhinder. Jag hoppade i dressyrsadeln häromdagen och...
Svar
17
· Visningar
1 713
Senast: Sar
·
Utrustning Hej, Vet att det finns en miljard sånahär trådar, har läst de flesta gamla men är fortfarande lite villrådig. Har kontakt med en...
Svar
6
· Visningar
2 333

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp