Hoppsadel; Pariani eller Equipe?

M

md5krist

Eller något annat?
Nu måste min femåring verkligen få en ny sadel. Hennes gamla Appaloosa Paris är för trång. Då är frågan vad det ska bli för märke. Hittills är jag mest inne på Equipe eller Pariani. Några erfarenheter av dessa märken? Equipe ser jättefina ut, men Pariani är ju ett välkänt kvalitetsmärke.... Svårt att veta vad som blir bäst för oss båda. :confused:

Har även funderat på County, fast jag har inte haft möjlighet att provsitta den.

Ni med erfarenhet av Parianisadlar, vilken modell har ni? Jag har tittat på Aurelia, men tror egentligen att jag skulle gilla USA bättre, utifrån de bilder jag sett. Någon som sett den "live"?
 
har ridit i parianis dressyrsadel, väldigt skönt!
Men när du ändå är uppe i de prisklasserna, varför inte titta på jaguar och cobra :d där kan du ställa om bomvidden.
Hästarna har ju tendens att ändra form då och då..
 
jo det klart, så långt tänkte jag inte ens :o fast han brukar "turnera runt lite" vet att han har varit i falsterbo och så.. inte omöjligt att det finns fler återförsäljare heller.
 
Equiphoppsadeln är den skönaste sadeln jag någonsin suttit i, men jag var för feg för att beställa den från italien så jag köpte en Appaloosa Paris D istället.. Inte lika skön men den går ju att värma om om hästen skulle förändras.
 
Jag glömde skriva att Parianin jag provade var just Aurelia......
 
Jag är helt frälst på Prestige sadlar, en Paris D ska det va.... :love: Mkt mjuka, snygga och ligger bra på en rad olika hästar....
 
Det låter ju bra.

Jag pratade med en försäljare av Equipe som sa att det var en vidareutveckling av Prestiges sadlar (fd anställda hos Prestige hade startat eget). Enligt samma människa ligger kanske Equipe bra på fler hästar än Prestigen, som har en tendens att resa sig bak ibland. Jag gillar ju min Prestige Paris, men den har rest sig bak och ligger inte bra längre. Kanske kan avhjälpas med en annan bomvidd i och för sig.
 
Aha, så det är vanligt att dom reser sig bak?? :confused:
Jag har ju en Prestige till min gammla kompis, jättenöjd med den, men när jag provade en med bomvidd 34 på unghästen så låg den inte an bakerst.....
 
Läste din sadeltråd. Vi verkar ha samma problem. Våra appaloosasadlar glappar baktill... Jag har hört mig lite för och många menar att Appaloosan är ganska böjd i bommen. Kanske har våra hästar för raka ryggar för en sådan sadel? Jag väntar på att få prova en Equipe, men de fanns inte hemma när jag ville komma dit och prova :(
 
Jaa, för gammla hästen är ju mkt mer svängd i ryggen (lite svankig är han nog ;)) än vad unghästen är, han är väldigt rak i jämförelse...
 

Liknande trådar

Utrustning Ska börja min sadeljakt nu! Och frågan är vart man ska börja? Sadelmakare finns det inte speciellt många av här uppe, den enda jag vet...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: russet
·
  • Låst
Utrustning Nu är den här, Sadellistan version 2.0! :D Då den förra blev för lång har jag nu gjort en sammanställning av den gamla med dom...
188 189 190
Svar
3 788
· Visningar
645 810
Senast: caballus
·
Hoppning Har nu tagit ett gäng bilder på min unghäst (blir 3 år den 19 april) och förhoppningsvis kan man se ngt på dem :crazy: Har för...
Svar
12
· Visningar
1 147
G
Utrustning ... som inte kostar skjortan, ska det vara så svårt att hitta?! Sadelmakaren kände och klämde på stoet häromsistens och sa att hon...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Gisburne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp