Hoppsadel till lång ryttare

Linnea94

Trådstartare
Hejsan! Jag letar ny hoppsadel till lång ryttare (188). Eftersom att jag har väldigt långa överben och inte speciellt stor rumpa har jag svårt att hitta en sadel som jag inte halkar runt i. Någon här som har erfarenhet av detta eller tips på sadel? :confused:
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Du behöver nog snarare en sadel med normal sitsstorlek utifrån baken (17-17,5?) men som tillåter extra långa ben, dvs med extra långa, eller framskurna kåpor. Då slipper du halka runt, men slipper ha knäna hängandes utanför sadeln.
Passier är rymliga på det sättet.
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Låter som mig. Jag passade väldigt bra i en Passier hoppsadel 17" eller 17,5". Där fick mina långa överben plats utan att sticka utanför kåpan och den var inte så stor i sitsen.
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Precis fast sen vill man ju inte ha enorma kåpor heller som hindrar hästens rörelse, vilse i sadeldjungeln!
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Den var inte extra framskjuten då? Jag är extremt tveksam till att jag får plats i en sadel som inte är det :(
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Ideal/Crown gimli har jag. Jag har långa överben och trivs väldigt bra i den, även med korta läder.
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Jag är 1,80 med långa överben
Provade en Santa Cruz Scintilla för något år sedan och i den kändes det som om jag inte fick något stöd, om jag inte hade jättekorta läder.
Kändes som om jag fick sitta med jockyläder, för att nå fram till stöden.
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Inte säkert att den behöver vara extra framskjuten, Passiers modeller är förlåtande ändå på så sätt, och inte så himla nätta som "modernare" tillverkare, utan sadlar som är framtagna för fullvuxna karlar till kavalleriet initialt får man tänka på.
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

passiers sadlar är också skurna så att hästens bog går fri helt trots att de är framskurna,
har några bilder på min gamla psl.


och en bild på min andra passier som jag sålde :( var ca 40 år gammal men otroligt mjuk och fin i lädret ^_^.
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Har du någon erfarenhet av hur en passier fungerar på hästar med höga mankar? :)
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Bifogar en bild så ni får se hur min megahäst ser ut i ryggen
969663_617390744945687_236147893_n.jpg
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Har idag en Morris & Nolan som funkar bra för mina långa ben. Har inte heller gått upp en storlek i sittsen, utan har 17 tum
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Ingen här som har koll på hur Antarès- och Butetsadlarna är? :)
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Den var inte extra framskjuten då? Jag är extremt tveksam till att jag får plats i en sadel som inte är det :(

Det var ingen specialbeställd sadel så det tror jag inte. Den jag hade har ägaren för övrigt till salu nu, men problemet är att det är smal bom på den så det är inte många hästar som kan ha den. Synd för det är en grymt skön sadel. :)
 
Sv: Hoppsadel till lång ryttare

Jo jag hade samma problem och hittade både en Butet och en Antares som funkade. Valde Antares.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
979
Senast: Fibusen
·
Utrustning Hej! Letar hjälm och funderar på att prova Casco Champ. Har en Casco Mistrall 2019 hemma på prov just nu. Den sitter väl okej men det...
Svar
1
· Visningar
365
Senast: Blossom
·
Utrustning Hej! Är det någon som vet vart man kan få tag i en sån här vojlock med fluff runt? Har letat runt massor men hittar varken begagnat...
Svar
3
· Visningar
701
Senast: skiesabove
·
Utrustning Hej! Jag är på jakt efter säkerhetsvästar till mina barn, och har letat igenom gamla trådar på ämnet men förstått av dessa att utbudet...
Svar
6
· Visningar
836
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp