Hoppsadel till något överbyggd, kort rygg

Aureola

Trådstartare
Hej!
Jag har läst igenom Sadellistan 2.0 och en hel del andra trådar och har skaffat mig ett något sånär hum om vad som skulle kunna passa min häst. Jag kommer att ta ut sadelprovare när det blir dags, men vill ändå ha hyfsad koll på vad som skulle passa, så att jag förstår hur sadelprovaren tänker eller kan göra en egen första bedömning.
Jag letar alltså efter en begagnad hoppsadel för att användas ett par gånger i månaden bara - jag är och förblir dressyrryttare men tänkte ta ett par skutt för gymnastikens skull lite då och då, kanske också för uteritterna.

Hästen har idag en Frank Baines Reflex dressyrsadel som ligger riktigt bra på hans vad jag uppfattar som ganska korta, svagt svängda, överbyggda och platta rygg; ungefär såhär ser han ut än idag, även om han möjligen har gått upp något kilo :o
20131229131424-81.230.12.170.JPG

FB:n är också riktigt bekväm för min korta kropp och då den har singelkåpa och smalare midja(?) så verkar det vara en fullträff för mig som har ett relativt litet bäcken. Jag älskar också att den har en mjuk sits så det vill jag gärna ha i hoppsadeln också.

Så, sadelkunniga! vilka hoppsadlar finns det därute som kan passa oss? Jag vet ju att FB Reflex finns som hoppsadel också men vet inte alls om den passar samma rygg? (Sen så är denna sadel lite för dyr för mig med tanke på hur lite den ska användas - även de begagnade; jag satsade på en dyr dressyrsadel så jag kan inte motivera att lägga lika mycket på en ibland-sadel, om det finns andra, äldre men väl fungerande modeller att testa).

Jag utgår ifrån att min häst har en kort, överbyggd rygg; rak- svagt svängd vilket betyder close contact och runda bossor, och korta sadlar. Jag kan inte bedöma hur hans manke är beskaffad, om den är lång eller kort, hög eller ej? :crazy:
Efter att ha läst på lite så är det dessa modeller som kan vara värda att prova (Som ligger inom min tänkta budget; Prestige och Amerigo således inte aktuellt): Lippo, Stubben Edelweiss NT, äldre Albion och Morris&Nolan. Bedömer ni att det är rätt tänkt? Har jag missat något, finns det fler bedömningspunkter att ta in än de jag nämnt? Är tacksam för all hjälp och synpunkter.
 
Sv: Hoppsadel till något överbyggd, kort rygg

Även Crown/Ideal och Kentaur passar hästar med rygg åt det rakare, överbyggda hållet - tipsar utifrån det urval sadlar du har valt och ryggen som sådan. Ryggens beskaffenhet med den mindre manken ger sken av bredd... beroende på hur bred så finns det risk att lippo och stubben faller bort. Engelsmännen är dock duktiga på just BREEDA hästar, så fortsätt kika på de märkena.

Snygg häst. Spansk?
 
Sv: Hoppsadel till något överbyggd, kort rygg

Hej och tack för ditt svar! :)
Just ja, han hade ju en Crown förut, det tänkte jag inte på! Japp han är spanjor. Så engelska märken alltså, återstår bara att ta reda på vilka det är då :P
Tack igen för hjälpen!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
833
Utrustning Bästa Buke! Ni brukar ju kunna era sadelmodeller. Jag har en arabhäst med superkort, platt o bred rygg med medelhög bred manke, rätt...
Svar
3
· Visningar
717
Utrustning Nu vänder jag mig till er som har dessa dressyrsadlar . Globus crincle, passier corona , equiline contest. Dessa tre dressyrsadlar...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Time Lord
·
Utrustning Har nyligen fått en Lippo Jessica Pro utprovad och den ligger faktiskt helt perfekt på min lilla pålle. Rider mest dressyr men tänker...
Svar
0
· Visningar
577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp