Bukefalos 28 år!

sassiball

Trådstartare
Jag är lite nyfiken på vad ni har för sadlar till era hästar? jag hoppar än så länge i en gold medal allround som är helt ok. Men jag är lite nyfiken på Genesis pro hopp då jag har en dressyrmodell som jag är väldigt nöjd med.
 
Sv: Hoppsadel

Jag har en Butet P17 (Flat säte)... Löööv it! Har haft stora problem med att hitta sadel till min häst så när denna lades på och han svarar finare än någonsin kändes de helt oroligt fantastiskt =P JAg var hela tiden övertygad om att den inte skulle passa... Men med hjälp av duktig sadelinpassare så fick jag tummen upp och hästen har inte gjort tummen ner...

2012-10-10-15-57-42.jpg

2012-10-10-15-57-53.jpg

2012-10-10-15-58-09.jpg
 
Sv: Hoppsadel

Jag har en Pessoa Legacy som passar på alla mina hästar och för mig så jag är mycket nöjd med den. Väldigt skön med bra läder och som sagt ligger den bra på flera hästar med liknande rygg vilket är en stor fördel.

Foton-0083.jpg


Lite taskig bild tyvärr.
 
Sv: Hoppsadel

Väldigt platt i sätet, har den stora stöd annars för benen? Jag hade nog aldrig suttit kvar i en sån sadel.. jättefin annars!

Mitrolle, vad smidigt med en sadel som passar flera hästar.
 
Sv: Hoppsadel

Nej den har inga överdrivna stöd, men lädret är helt underbart och man sitter som ett smäck!
Har aldrig suttit i en sadel där man får närmre kontakt med hästen!

Bild på stöd
 
Sv: Hoppsadel

Nej det var inte mycket stöd, men det är ju så olika vad man som ryttare behöver, den ser jättefin ut i lädret. Själv tycker jag att min allroundsadel har för lite stöd så det är därför jag funderar på en annan.
 
Sv: Hoppsadel

Jag har en Pessoa till den ena. Väldigt platt o m rätt små stöd, precis som Nooneyouknow's Butet. När jag numera har en stelop fot som lever sitt eget liv ibland, så hade jag velat ha mer stöd, särskilt som hästen är en hoppetossa. Men å andra sidan är hon till åren, och jag är rätt van vid hennes hoppetossefasoner, så det får vara.
Den andra har en prestige. Flat, men inte riktigt lika flat som pessoan, o med mer stöd.
Sen har jag nga som hänger o inte används, en Zaldi som jag gillar ruskigt mkt. Lite djupare säte och ordentligt med stöd. Den får hänga tills jag köpt en häst som passat i sadeln ;) En Thorowgood T6:a med rätt stora stöd, som är flyttbara, vilket alltid är trevligt. Men tyvärr har jag nog för smalt bäcken för sadeln, för jag använder den inte då jag tycker den är obekväm. Sen har jag en äldre Olympic också, som visserligen är en allround mot hopp, men har ändå större stöd än pessoan.
 
Sv: Hoppsadel

Jag har en Prestige Arezzo D, inte den snyggaste sadeln i mina ögon men passar både hästen och mig vilket är det viktigaste.

Är mörkare i verkligheten än bilden visar
img_0491_66567654.jpg


Färgen
pic_50631794e087c3570a3e0d01.jpg
 
Sv: Hoppsadel

Jag har en Prestige till mig och en till Prestige till min medryttare som har begåvats med betydligt längre ben än jag :D
 
Sv: Hoppsadel

Jag har precis köpt en Morris & Nolan hoppsadel till min nya häst.
Sadelmakaren har fått bygga om knästöden så de passar mig och nu älskar jag sadeln som dessutom ligger som en smäck på lillfröken :)

Utöver den har jag en Prestige Arezzo, Appaloosa (Prestige) Red Star och en Wintec hopp som ska säljas eftersom de är överflödiga.
 
Sv: Hoppsadel

Jag har en fälttävlanssadel från Crown. Riktigt trevlig sadel, kalvskinn, enkelkåpa, lagom stöd.
Förstår inte varför inte alla sadlar har enkelkåpa, så mycket enklare o betydligt bättre känsla.

Den är mörkbrun
110330008.jpg


110330003.jpg
 
Sv: Hoppsadel

Just nu har jag ingen sadel då jag inte har någon häst ^^ . Men jag har haft en stubben siegfried CS flatback. Den var uppbyggd trevligt men hård i sitsen samt att jag hade lite för korta ben för den och den låg i bakvikt på min ponny=stolsits. Men den gav mig en mycket bra hoppsits.

Sen började ponnyn ogilla den så då bytte vi till en santa Cruz Merina. Otroligt skön, snygg och prisvärd sadel. Har legat bra på två ponnyer med mer eller mindre tunnor till ryggar en smäckrare KWPN (denna låg bättre än hans egna equipe sadel) och ett grövre halvblod. Kort sagt alla hästar den provats på i min ägo :). Förstår inte hur en "budgetsadel" kan vara så bra. Enda nackdelen var att jag kom lite väl långt fram på framvalvet på den, men annars var den toppen! Så har man inte den största sadelbudgeten, en unghäst som musklad om sig eller en foderhäst (som i mitt fall) så rekommenderar jag verkligen santa Cruz sadlarna.

Santa cruzen:
k2mhlj.jpg
 
Sv: Hoppsadel

Jag är lite kluven till det där med enkelkåpa, jag störs nog mer av att få sadelgjordsspännet mot vaden än att det är ett extra skinnlager under överskänkeln :D
 
Sv: Hoppsadel

jag var tvungen att titta på bilder o spännen är i höjd med min fot, kommer aldrig emot dem.
 
Sv: Hoppsadel

sassiball, Butet är helt annorlunda att sitta i än ngn annan sadel. Du behöver inte stora stöd i den utan sitter faktiskt som ett smäck iaf.

jag har en Jensen Jubileumsmodell och en Amerigo DJ hoppsadlar. Tyvärr är DJ:n för smal för min 4-åring men jag kommer troligen byta bom i den för jag älskar sadeln!:love: Min Jensen är byggd till mig o min gamla häst, den är också helt underbar att rida i men passar inte 100% till 4-åringen.
 
Sv: Hoppsadel

Jag har två hoppsadlar varav en passar på min häst i dagsläget. En Bates Caprilli CC Cair och en Santa Cruz Jean Luc. Båda har relativt bra stöd för över och underskänkel. Man blir inte låst men sitter stadigt. Bates har flyttbara och Jean Luc fasta.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
870
Senast: Linda_A
·
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
979
Senast: Anna-KarinO
·
Utrustning Jag rider WE och fälttävlan, har en mellanpris hoppsadel som ligger ok på hästen men oskön för mig att sitta i samt en äldre...
2
Svar
24
· Visningar
2 020
Senast: AbCdE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
364
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp