BlueHollows

Trådstartare
Hejsan!
Jag är ny här på bukefalos, så vet inte riktigt om jag gör det här rätt, men det återstår väl att se...:)

Ok, så jag brukar hoppa runt 70-90 cm med min medryttarhäst och även på ridlektioner, och jag har märkt på sistone att jag faller framåt över hästens manke och hals väldigt mycket efter språnget, vilket såklart är ganska dumt för att jag/vi då hamnar i obalans inför nästa hinder. Vid småhinder och stockar i skogen brukar det inte bli så, om vi inte kommer på hindret konstigt och det blir ett stort språng.:angel:

Har ni några tips eller idéer på hur jag kan träna bort det?

Tacksam för svar!!
Mvh, Blue
 
Hejsan!
Jag är ny här på bukefalos, så vet inte riktigt om jag gör det här rätt, men det återstår väl att se...:)

Ok, så jag brukar hoppa runt 70-90 cm med min medryttarhäst och även på ridlektioner, och jag har märkt på sistone att jag faller framåt över hästens manke och hals väldigt mycket efter språnget, vilket såklart är ganska dumt för att jag/vi då hamnar i obalans inför nästa hinder. Vid småhinder och stockar i skogen brukar det inte bli så, om vi inte kommer på hindret konstigt och det blir ett stort språng.:angel:

Har ni några tips eller idéer på hur jag kan träna bort det?

Tacksam för svar!!
Mvh, Blue
Hjälper det om du tänker på det när du hoppar? Känner du att du inte orkar hålla dig uppe, eller är det bara tekniken?

För mig hjälper det väldigt att jag tänker när jag hoppar/ strax innan att jag ska fortsätta rida, då glömmer jag inte vilka muskler som ska användas heller. Nu hoppar jag inte ofta, men tänker att det kanske kan hjälpa :)
 
Hjälper det om du tänker på det när du hoppar? Känner du att du inte orkar hålla dig uppe, eller är det bara tekniken?

För mig hjälper det väldigt att jag tänker när jag hoppar/ strax innan att jag ska fortsätta rida, då glömmer jag inte vilka muskler som ska användas heller. Nu hoppar jag inte ofta, men tänker att det kanske kan hjälpa :)
Hejsan! Tack för ditt svar!
Jag har faktiskt inte riktigt hunnit testa att tänka på det än, började lägga märke till det för några dar sedan när jag kollade på videos från när jag hoppade... Det liksom bara blir så. Jag ska försöka tänka på det nästa gång jag får chansen att hoppa och se om det blir bättre då!:)
 
Bålstyrka och en medvetenhet om när, i vilket läge du faller fram behövs så att du kan komma tillbaka lite innan. Oftast handlar det om att man kommer för långt fram och därmed följer med hästens huvud ner istället för att komma tillbaka själv innan om du förstår hur jag menar. Ibland beror det på att bålstyrkan inte är så stark som den behöver vara för att man ska kunna komma tillbaka i tid och ibland handlar det om ren teknik. Ibland handlar det om en så enkel sak som att blicken är på fel ställe. Istället för att ha blicken på nästa hinder tittar man ner på det hinder man hoppar. Det här med positionen och blicken är något en bra tränare kan hjälpa dig med och, du är inte ensam. Det här är ett jättevanligt problem och det är toppenbra att du blivit medveten om det! Då kan du också rätta till det :)
 
Jag skulle gissa att TinyWiny identifierat huvudorsaken ovan, du tittar förmodligen ner på hindret i språnget snarare än att ha ett buret huvud som blickar framåt efter fortsatt ridväg eller nästa hinder.
Kontrollera även att dina stigläder har lämplig längd med din tränare, med för långa läder är det lätt att tappa balansen.
 
Bålstyrka och en medvetenhet om när, i vilket läge du faller fram behövs så att du kan komma tillbaka lite innan. Oftast handlar det om att man kommer för långt fram och därmed följer med hästens huvud ner istället för att komma tillbaka själv innan om du förstår hur jag menar. Ibland beror det på att bålstyrkan inte är så stark som den behöver vara för att man ska kunna komma tillbaka i tid och ibland handlar det om ren teknik. Ibland handlar det om en så enkel sak som att blicken är på fel ställe. Istället för att ha blicken på nästa hinder tittar man ner på det hinder man hoppar. Det här med positionen och blicken är något en bra tränare kan hjälpa dig med och, du är inte ensam. Det här är ett jättevanligt problem och det är toppenbra att du blivit medveten om det! Då kan du också rätta till det :)
Hej! Jo, nästa gång jag hoppar ska jag försöka identifiera vad det är jag gör fel! Tack för ditt svar, det har gett mig en bra ide till vad jag ska kolla efter!:)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
997
Senast: cassiopeja
·
K
Träning Hejsan hoppsan alla kloka bukefalos människor! Jag skull vilja ha hjälp med en sak här. jo det är så att när jag hoppar min...
Svar
13
· Visningar
2 971
Senast: Mabuse
·
M
Hoppning Hejsan! Ja, nu är det så att jag har gått och blivit intresserad av hoppning, jag som älskar dressyr och uteritter. Men när man rider ut...
Svar
9
· Visningar
2 756
Senast: Raider_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp