Hopptönt på dressyrbanan

Åk på en dressyrtävling och titta! Det ihop med TR svarar nog på de flesta av dina frågor. Erbjud dig som funktionär så lär du dig ännu mer. Domarsekreterare kan vara lärorikt, men även att stå vid insläppet eller i sekretariatet.

Jag har tänkt göra det :) Men det är inga tävlingar förrän i februari och jag vill ju veta NU :angel:
 
Alltså, ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag :o
På ridsports hemsida där TR finns finns även en länk som heter "Av FEI godkänd utrustning i dressyr, således godkänd i Sverige " Gäller de utrustningsreglerna ALLA dressyrtävlingar i Sverige, eller bara de på hög nivå?
 
@Elo och @Problematisk ni får rida med vanliga hoppgjordar. Varför skulle det inte vara tillåtet?

Hälsningar dressyrdomaraspiranten :angel:

Jag tänkte för det står i TR att magplatta med tryckavlastande funktion är tillåtet. Då undrar jag om man får ha magplatta som INTE har tryckavlastande funktion, eftersom vad jag lärt mig än så länge är att står det inte i TR, så är det inte godkänt :p
 
Alltså, ju mer jag läser desto mer förvirrad blir jag :o
På ridsports hemsida där TR finns finns även en länk som heter "Av FEI godkänd utrustning i dressyr, således godkänd i Sverige " Gäller de utrustningsreglerna ALLA dressyrtävlingar i Sverige, eller bara de på hög nivå?
Jag tror du krånglar till det! Snöa inte in på specialfallen direkt, om du inte råkar vilja ha någon jättekonstig utrustning.
Jag antar att du har grönt kort, eftersom du tävlat hoppning innan. Men du kanske ändå kan kolla om det finns någon grönt kort-kurs, som du kan få gå med motiveringen att du vill lära mer om dressyr? Då finns det ju kursledare du kan fråga om TR också.
 
@Elo och @Problematisk ni får rida med vanliga hoppgjordar. Varför skulle det inte vara tillåtet?

Hälsningar dressyrdomaraspiranten :angel:

Vi pratade med överdomaren och enligt denne så betyder "Sadelgjord med magplatta som har tryckfördelande funktion är tilllåten, " att endast sadelgjord där plattan är tryckfördelande är tillåten. Hopplatta (där plattans funktion är att skydda bröstkorg från islag av skor/brodd) är inte tryckfördelande och därför inte tillåten.
 
Vi pratade med överdomaren och enligt denne så betyder "Sadelgjord med magplatta som har tryckfördelande funktion är tilllåten, " att endast sadelgjord där plattan är tryckfördelande är tillåten. Hopplatta (där plattans funktion är att skydda bröstkorg från islag av skor/brodd) är inte tryckfördelande och därför inte tillåten.

Det var så jag tolkade det också @Amanda_F :)
Vilket känns lite surt med tanke på att pålle är väldigt petig med vilka sadelgjordar som duger, och det är bara de med magplatta :cautious: Förmodligen skulle typ ELT och liknande fungera, men jag känner inte för att lägga så mycket pengar på en sadelgjord bara för att prova dressyr.
 
Det var så jag tolkade det också @Amanda_F :)
Vilket känns lite surt med tanke på att pålle är väldigt petig med vilka sadelgjordar som duger, och det är bara de med magplatta :cautious: Förmodligen skulle typ ELT och liknande fungera, men jag känner inte för att lägga så mycket pengar på en sadelgjord bara för att prova dressyr.
Finns liknande dressyrgjordar på Hööks som är betydligt billigare men väldigt bra!
 
Det var så jag tolkade det också @Amanda_F :)
Vilket känns lite surt med tanke på att pålle är väldigt petig med vilka sadelgjordar som duger, och det är bara de med magplatta :cautious: Förmodligen skulle typ ELT och liknande fungera, men jag känner inte för att lägga så mycket pengar på en sadelgjord bara för att prova dressyr.
Jag har ELT både för hoppning i och dressyr och det är många andra som rider med det också...
 
Vi pratade med överdomaren och enligt denne så betyder "Sadelgjord med magplatta som har tryckfördelande funktion är tilllåten, " att endast sadelgjord där plattan är tryckfördelande är tillåten. Hopplatta (där plattans funktion är att skydda bröstkorg från islag av skor/brodd) är inte tryckfördelande och därför inte tillåten.
Spännande. Det har jag aldrig hört talas om någon som blivit stoppad för. Däremot något som folk har, men som man inte får ha, är namnbrickor på sporrskydden. Det är bara tilltåtet med sporrskydd i läder och gummi och namnbrickorna är i metall och därför inte tillåtna,.
 
Spännande. Det har jag aldrig hört talas om någon som blivit stoppad för. Däremot något som folk har, men som man inte får ha, är namnbrickor på sporrskydden. Det är bara tilltåtet med sporrskydd i läder och gummi och namnbrickorna är i metall och därför inte tillåtna,.

Vi frågade (pga kinkig häst, likt TS) och fick detta svar. Blev också nekade dispans på denna regel. Dock hade en stallkompis en Prestige RP gjord som kunde lånas (och då var godkänd, då plattan är av tryckavlastande karaktär).
 
Jag har ELT både för hoppning i och dressyr och det är många andra som rider med det också...

Ja men ELT är ju tryckavlastande så de förstår jag är godkända :) Men jag vill inte köpa en gjord för över 2000 bara för att prova nån dressyrtävling, där vi har en gjord som fungerar bra annars.
Jag får helt enkelt försöka få pålle att acceptera någon annan gjord än bara magplattan :) Är det ÖD på den tävling man rider på som man kan fråga om hoppgjord är ok?
 
Angående hoppgjord med platta finns det ett gäng överdomare i landet som inte lyssnat på sina repkurser. Den ÄR tillåten och det har gjorts ett utskick till alla överdomare på mail att den är tillåten dessutom. Tyvärr verkar vissa vara en liten aning maktfullkomliga och kollar dessutom sin mail för sällan.

Mvh en annan domaraspirant
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 669
Senast: jemeni
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 251
Senast: Billy
·
Ridning Jag skulle gärna vilja att ni delade med er av era tankar gällande ridning av äldre hästar. Jag är medveten om att man får se till både...
2
Svar
23
· Visningar
11 885
Senast: Skjøldur
·
Dressyr Hade tänkt vara med på en klubbdressyr nu den 13:e maj. Frågan är om jag ska ta LC:1 eller LB:1 (finns bara de att välja på). Han är...
2
Svar
31
· Visningar
4 579
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp