Hoppträning

B

**BORTTAGEN**

Jag har en dotter som tränar för en välkänd elit-ryttare som är A-tränare som anses vara en av de bättre i landet.

Under flera år har de hoppat gymnastikhoppning, relaterade avstånd mm som är väldigt bra men problemet är att ibland känner man att de behöver träna högre banor. Visst är teknik mm väldigt viktigt, men det är inte så kul att debutera tex MSV och aldrig fått träna en bana i denna höjd. Tränaren säger att höjderna är ju inget problem det är lydnaden som är det viktiga. Detta stämmer för hästarna, men för eleverna tycker jag det kan vara en nackdel.När man konstant ligger tex i MSV och har rutin på de höjderna stämmer det. Men dessa elever är alla på väg upp i klasserna. Visst finns det ofta ett högt hinder med på träning och även något högre i tex en studs.

Ofta ser man Hästar som säljes som tränar MSv men tävlar LA. Vi i vår träning har det tvärtom. De tävlar LA men tränar på LC-LB hinderhöjd Det finns flera som är kvalade till MSV men jag märker att det tar emot för en del att debutera trots att både de och hästarna har kapacitet

Har jag fel när jag tycker att ungdomar i lägre ålder bör få träna lite på tex 3 kombination i LA-MSV höjd innan de ger sig ut på tävlingsbanan. Det är stor skillnad på att ta något enstaka språng högt än att hoppa en hel bana.

Hur har ni andra det på era träningar?
 
Håller med dig !
Visst är det väldigt nyttigt med låga hinder, serier mm.
Men en ung ryttare som inte har tävlat mkt tidigare behöver självförtroende !
Om man rider in på sin första Msv, och vet "detta har vi hoppat flera gånger på träning, och det gick bra " så är chansen större att det går bra !
Under min ponny tid varierade vi mycket på träningarna, vissa träningar bestod av låga hinder, studs, o dyl.
Men ibland hoppade vi hela banor med bla 3-kombinationer, oftast lite högre än den klassen vi hoppade på tävling.
Jag tycker att du skall prata med din tränare, säg att din dotter är nervös på tävlingsplatsen eftersom hon inte är säker på om hon klarar höjderna.
De flesta tränare lyssnar på ens önskemål om man bara förklarar varför man vill ha det så på ett lugnt och sansat sätt.
Räkna bara inte med att hoppa högt varje gång, det blir mkt för ponnyn under tävlings säsongen i så fall.

bibban
 
Jag håller med om att man bör ha hoppat på "nya" höjden några gånger innan man ger sig ut. Vi brukar köra rejäl bana med höjd typ var 4:e träning ungefär. Plus vid önskemål inför speciella tävlingar.
 
Tränaren har rätt i att det är inte hinderhöjden man behöver träna, utan allt det andra, stämmer det så är det inga problem att hoppa högt.
MEN man måste få öva på den hinderhöjd man tävlar för att känna sig trygg på höjden.
Min tränare brukar höja upp ordentligt i mellan åt, bara för att vi inte ska bli osäkra för att hinderna bli högre!
 
JO, visst vill man hoppa bana på det man ska tävla.
Jag hoppar LB på D-ponny. Har en väldigt lydig ponny som ä'r välriden och lyssnar på mej. Vi tävlar inte så jätte mycket och vi brukar hoppa 1m- 1,10m på träning. Ibland blir det ännu större om allt stämmer.
Jag skulle aldrig ge mej ut och tävla högre än vad jag har tränat på, det skulle jag inte ha självförtroende till! :smirk:
 
Visst ska hindren hojas!

Att hoppa handlar till mycket om balans och kontroll, for bade ryttare och hast. Det ar inte sa svart att hoppa en bana med sma hinder.....kommer man in lite nara ar det ok.

Man ska givetvis trana hogre hojder hemma an vad man tavlar.
Be tranaren om att fa trana hoga hojder, sager han/hon att det inte har med hojden att gora...svara tillbaka att det har med hojden att gora. Om det var sa latt att hoppa stora banor hade val vem som helst gjort det?!
 
Haha nu skall jag berätta motsatsen..
Jag har precis bytt tränare för att jag tyckte att jag behöver mer teknikövning. Vi har hoppat bana stort sätt varje träningstillfälle (en gång i veckan) nu de senaste året. Nu när vi i gruppen är så erfarna på banhoppning så blir banorna svårare och svårare. Den banträningen man får av den träninaren tror jag inte går att få någon annanstans men det är inte de ända som behövs.
Så drömmen är väl en tränare som kan variera sig.
 
Jag har själv haft samma problem. Jag red för en a-tränare (elit) och vi hoppade hjöder på LC/LB och jag skulle ut och tävla min första MSV. Då sa ja till tränaren; hur ska ja kunna ta mej runt en msv bana utan att vi fått hoppa så högt nångång...Sen eter det gav han med sej och jag gick framåt jättemkt. Nu tävlar jag på MSV-a nivå med bra placeringar.

Jag tycker du ska prata med tränaren och säga precis som du tycker, det hjälper nog ganska mkt.
 
Helst ska man ju träna på att hoppa en bana som är något högre än den nivå man tävlar.
Innan jag ger mig ut och tävlar 1,10 vill jag kunna känna mig säker på 1,20 hemma.
De bästa tränarna enligt mig är de där man tränar teknik först för att sedan sätta ihop det till en bana på slutet.
Då kan man dessutom blanda 90-ekipage med 1,30-ekipage. När det gäller träning av hoppekipage som tävlar så tycker jag att man i princip alltid bör avsluta träningen för tränare med att hoppa bana.
Det är ju när flera olika moment kommer i följd som problem uppstår, och det är det man måste träna på.
Dessutom är det ju inte bara hästen som tränar, utan också ryttaren. Min erfarenhet är att oftast är det ryttaren som behöver träna på högre höjder för att få självförtroende och kunna rida bra.
 

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
3 842
Senast: Ullmerkott
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 980
Senast: IngelaH
·
Ridning Utöver smärt- eller skadeproblematik eller illasittande utrustning, vad kan det finnas för orsaker till följande scenario då...
Svar
11
· Visningar
1 291
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp