Hopputrustning (Sadel etc.)

R

Real_Life

Jag vet att det är jättesvårt att säga men ändå
Vad finns det för hoppsadlar (pris spelar ingen större roll) som kan passa en ganska grov islandshäst?
Har ingen aning om storleken på sadel :o men man kanske kan säga lite "ungefär"?
Men självklart provar man ju innan man köper :p
Vad för benskydd "ska" man ha?
Räcker det med benlindor i början, typ bommar och låga (max 50 cm) hinder?
Lite dumma frågor kanske men ändå :o
 
Lindor tycker jag defenitivt att du inte ska använda. De skyddar nämligen inte mot slag alls.
Använd hellre någon typ av benskydd isåfall. Senskydd är ju helt outstanding, när det gäller hoppning, och visst, ska man ha bra senskydd får man ju lägga ut rätt mycker pengar (typ Eskadron), men jag hade mina EquiGuard i drygt 2 år, och dom var verkligen JÄTTEBRA (kostade kanske 200kr nya :smirk:). Dessvärre slarvades de bort efter en dressyrträning :(

Men nog pratat om mina benskydd, men jag tycker du skall satsa på ett par senskydd på frambenen.
 
jag har en zaldi royal super - allround mot hopp som ligger bra på min mara som är ganska *host host* rund
 
Jag har alltid lärt mig att man iinte ska hoppa med lindor eftersom hästen då inte känner när den river. Lindorna skyddar heller inte speciellt bra om man får en bom på senan.
 
Duger det med lite billigare senskydd också?
Eller är det bara dom dyra som skyddar?
 
Nej nej...asså dom billiga skyddar nog minst lika bra som typ Eskadron å så, men Eskadron håller säkert mycket längre. Men mina EquiGuard (som jag berättade om) hade jag i drygt två år och använde i princip dagligen och visst, det syntes ju att de var använda men långt ifrån slitna så...
 
Ok :)
För dom kommer ju inte användas så överdrivet mycket så det känns lite onödigt att köpa svindyra som håller dubbelt så länge som hästen hoppar ;)
 
Prestige Appaloosa är bra! Golden Star modellen då. Senskydd måste man ha, låga bakskydd, kanske boots. Förbygel/martingal kan man också behöva.
 
Nej, märket på senskydd spelar ingen större roll, det viktigaste är att de har bra passform, sitter bra och skyddar senan. Men detta brukar faktiskt alla senskydd på marknaden göra.

Hoppsadel till Isis... :o ...den var svår!
Blir nog till att prova i affären skulle jag tro.
 
Inte på samma sätt som framskydden, om hästen inte slår sig på benen så går det att skippa dom. :) Men att hoppa utan framskydd är korkat!
 
Sadel vet jag inte, har ingen erfarenhet av islandshästar eller hur dom ser ut i ryggen. Vänd dig till en utbildad sadelmakare, det är det bästa.
Jag tycker du ska ha ett par senskydd fram vid hoppning. Bak behöver den säkert inga skydd om du hoppar lågt, eller om hästen inte stryker benen mot varandra eller ngt sånt.
Det finns ju låga bakbenskydd som många har vid just hoppning.

Lindor är ingen idé nej, utan ett par senskydd som har hård utsida o skyddar mot slag osv.
 
Till min Fjordkorsning har jag en Hubertus hoppsadel.
Benskydd då tycker jag man ska ha senskydd, skyddar bäst och så är dem inte så klumpiga. Eskadron är jätte bra.
Veredus är också bra (vad jag har hört). Om du ska ha bak så kan du ha ett par vanliga låga strykkapor eller ett par höga.
 
Precis som alla andra tycker jag att senskydd är ett "måste" när man hoppar, det är så onödigt att hästen ska slå sig på senan... Equi-guard tycker jag dock personligen är väldigt sladdriga och jag är väl tveksam till hur pass väl de skyddar (har aldrig haft såna själv, bara klämt på andras och i affären). Däremot har Hööks en Racing Tack-kopia (kostar 285 kr, svarta, har två remmar fram) som jag tycker känns lika bra som originalen. Även Olympic har skydd i den modellen som verkar bra.
I övrigt tycker inte jag du behöver skydd om inte hästen slår sig, då får du väl komplettera efterhand.

Sadlar, ja, ska du inte ge dig på jättehinder så tycker jag personligen en allroundsadel duger alldeles utmärkt. Vill du ändå ha en hoppsadel så antar jag (utifrån de få islandshästryggar jag sett) att en sadel för "mindre ponnies" passar bättre än en som är anpassad för ädla ridponnyer. Stübben Rex finns väl i ganska breda modeller, det är ju en trevlig sadel.
 
Ok :)
En sån har ju jag ridit i kom jag bå, underbar :love:
Till en början blir det ju inte så högt men sen kanske vi hoppar riktigt högt om ett tag, typ LD ;)
Har en islandssadel (=ingen dröm att hoppa i precis :crazy: ) och den duger finfint till allt annat så då tycker jag man kan satsa på en hoppsadel som verkligen passar till hoppning :p
 
Henri de Rivel! Jag har en hopp exclusive, bomvidd 32, till min grova kallblodstravare. Sadlarna tillverkas upp till bomvidd 34, så det borde finnas en som passar din islandshäst.

Immer
 
Jag lyckades hitta ett par svarta, märkeslösa senskydd i neopren för 25:- på en tävling förra våren. Köpte ett par
(ångrar nu att det inte blev fler). Hade ingen större användning för dessa själv, men en utav lektionshästarna
fick dem. De höll sig i gott skick och var med rejäl korreboardknäppning på, tyvärr tappades de bort för
någon vecka sedan, verkar det som? De höll sig i af i mkt gott skick hela tiden. Så ibland kan man göra fynd! :bump:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 284
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 054
Hästmänniskan Jag skulle behöva lite input kring val av häst till min (snart) 13-åriga dotter. Hon har vuxit ur sin maxade b-ponny och skulle...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 503
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp