Bukefalos 28 år!

Horhinnesår och fucithalmic??

Alexandra_W

Trådstartare
Kele har lyckats få ett hornhinnesår i sitt opererade öga, dessutom hade hon någon inflammation eller hur det var, det är en grå hinna på ögat (inte jättetydlig, men syntes ju när vet släckte i taket och lyste med ficklampa).

Rek att hon ska ha ögonsalva 5 - 6 ggr per dag, samt tårersättningsvätska i gelform.

Eftersom damen börjat se lite kleggig ut i sitt öga så hade jag (utan att märka hornhinnesåret) använt fucithalmic (som hon fick med sig hem från kliniken efter OP, att anv vid behov) i 3 dygn innan vetbesöket.

Vet tyckte dock att det var onödigt med fucithalmic och att det svider i ögat, och tyckte det var bättre med Noviform. Och att hon skulle ha tårersättning.

Alex åkte snällt och köpte Noviform och tårersättning. Inte räknat ut hur fan jag ska kunna kombinera de två, men däremot redan stött på på problem med Noviformet. Det är för 'tjockt' i konsistensen, och det hamnar som någon enstaka klump en liten stund på själv ögat, men efter 5 minuter ligger all salva nere innanför ögonlocket. Både på den del av ögat där hon kan blinka och på den hon inte kan.

Fucithalmicen la sig som en hinna över hela ögat direkt, även om man självklart fick upprepa med jämna mellanrum.

Vet skulle ringt upp i fredags men gjorde inte det, alltså ställer jag min fråga här och hoppas någon som vet säkert kan svara:

Kan jag använda Fucithalmicen igen istället? Borde inte det vara bättre för hornhinnesåret att salvan ligger över hela ögat inkl såret än bara ligger innanför nedre ögonlocket? Eller är det något som talar emot fucithalmic på ett hornhinnesår?

Och hur sjuttom kombinerar jag ihop tårersättning och ögonsalva så att inte det enda förstör verkan av det andra?
 
Sv: Horhinnesår och fucithalmic??

Min lilla pålla råkade ut för samma sak i tisdags... En grå hinna i ögat och troligtvis någon typ av inflammation. Det finns tydligen både inflammationer orsakade av virus och bakterier och behandlingarna ser lite olika ut. Min fick utskrivet fucithalmic och enligt vet så var det helt ofarligt att använda...

Har behandlat nu i några dagar och ska höras med vet på måndag för att se om vi behöver byta behandling eller ej. Så som jag förstod det så är fucithalmic det mildaste preparatet. Hjälper det så är det bra, annars får man ta till starkare preparat.

Har det blivit bättre/sämre/stannat av med den behandlingen ni har idag? Kan du inte forstätta med den andra behandlingen tills månd och fösöka få tag på vet då? Eller finns det ingen på djursjukhuset (där de opererade) eller som har jour som kan svara?

Det låter ju som om det skulle funka att byta till fucithalmic, men jag skulle aldrig våga testa mig fram själv och byta behandlingar när det gäller ögonproblem. Det kan ju finnas en orsak till att vet ville ha de andra preparaten...

Hoppas det löser sig, ni verkar ha haft tillräckligt med otur som det är...
 
Sv: Horhinnesår och fucithalmic??

Håller helt med din vet om att du inte bör ge Fucithalmic vid sår på hornhinnan. Det är irriterande och kan fördröja läkning. Dessutom går det bara på en sorts bakterier – Stafylococcer och inte på alla sådana heller.

Det är meningen att Noviformen ska rinna ner och inte ligga kvar som en hinna, den gör verkan ändå. Den skapar en miljö där bakterier trivs mindre bra. På folk brukar man ge den morgon och kväll. Man kan ge den även vid hornhinnesår. Hur viktig tårsubstitutet är beror på hur torr hon är i ögat. HH
 
Sv: Horhinnesår och fucithalmic??

Håller helt med din vet om att du inte bör ge Fucithalmic vid sår på hornhinnan. Det är irriterande och kan fördröja läkning. Dessutom går det bara på en sorts bakterier – Stafylococcer och inte på alla sådana heller.

Det är meningen att Noviformen ska rinna ner och inte ligga kvar som en hinna, den gör verkan ändå. Den skapar en miljö där bakterier trivs mindre bra. På folk brukar man ge den morgon och kväll. Man kan ge den även vid hornhinnesår. Hur viktig tårsubstitutet är beror på hur torr hon är i ögat. HH

Hon är inte torr i ögat, opererande vet/klinik ansåg inte att hon behövde tårsubtitut, inte heller vet i konv.stallet. Men denna vet tycker hon ska ha iom att hon bara kan blinka med inre öronvrån. Då hoppar jag tårsubstitutet sålänge, och håller koll så hon inte blir torr (vet varnade om en sak ingen annan tänkt på, att förutom flugor och ögonskador finns det ett till moment att vara uppmärksam på - stark vind. Så det är ju absolut inte fel ha tårersättning hemma)

Men fungerar det när Noviformet ligger där även fast hon inte kan blinka? Behöver jag fylla på nytt noviform sålänge det gamla ligger där? (Det ligger ju kvar lääänge, betydligt längre än applikationsintervallet för att lägga på nytt är). Vet ord det ju 5 - 6 ggr/dag, och att jag kunde räkna med en sisådär tre månader..
 
Sv: Horhinnesår och fucithalmic??

Har det blivit bättre/sämre/stannat av med den behandlingen ni har idag? Kan du inte forstätta med den andra behandlingen tills månd och fösöka få tag på vet då? Eller finns det ingen på djursjukhuset (där de opererade) eller som har jour som kan svara?

De har ju inte sett såret så svårt för dem svara specifikt tror jag. Kan ju ringa dit, till DV eller 'vilken veterinär som helst' och de kan ge ett generellt svar, men får inget bättre svar än av de bukefalister som är vet, därför jag tänkte fråga här.

Fast ni tycks inte riktigt eniga, har PM.at lite med och fått svaret att 'vill inte riktigt säga något om häst jag inte sett, men generellt så skulle jag sätta in fucithalmic och atropin vid hornhinnesår'

Surfat lite också (innan jag frågade här) och fucithalmic har iaf används/rek vid hornhinnesår, så det borde vara okej så.

Men sen är det ju det där med att olika vet etc tycker olika.. Knivigt då, spec när man inte sett såret.

Om beh gjort skillnad så nja det är svårt att säga? Jag vet inte. Jag ser ju varken hinnan eller något utan att verkligen släcka ner, lysa med ficklampa i rätt vinkel osv. Ögat rinner inte, hon kliar det inte vad jags er och tycks inte bekymrad. Och det gjorde hon inte från början heller. Hornhinnesåret är kvar dock, och hon är röd på insidan av nedre ögonlocket (över går inte att 'vika upp' så det går att se). Jag missade ju hornhinnesåret jag, såg att hon hade vad soms åg ut att vara en liten klar salvklick, men det var visst hornhinnesåret.

Hon var aningens kletig i ögat tre dagar innan såret kom, det gav sig på två dagar med fucithalmic dock.
 
Sv: Horhinnesår och fucithalmic??

Min häst har hornhinnesår och har behandlats med fucithalmic i 3 veckor nu+atropin.

(innan jag tog ut vetr testade jag att använda noviform några dagar-innan såret upptäcktes-utan större förbättring)
 
Sv: Horhinnesår och fucithalmic??

En häst som hyr stallplats hos oss har hornhinnesår. Hon fick det i början av augusti, och till en början sattes hon på atropin och fuctihalmic.
Detta gav ingen effekt så då blev det antibiotika i sprutform 2 ggr/ dag samt fortsatt behandling med både atropin och fuctihalmic.
Nu är hon betydligt bättre, men inte helt återställd. Vet har ordinerat fortsatt behandling med fuctihalmic morgon och kväll, men atropin, antibiotika och smärtstillande har dom slutat med.

Du kan inte ge salvan och tårersättningen samtidigt. Låt det gå en stund så du inte sköljer bort det ena med det andra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 013
Äldre För en vecka sen fick jag en liten vit plutt på insidan av ögonlocket i nederkant av höger öga. Misstänkte att detta var en vagel och...
Svar
1
· Visningar
6 456
Senast: NotlikeI
·
Katthälsa För tre dagar sedan var jag in till veterinären med min äldsta katt (15 år) för att hans vänstra öga hade runnit ett par dagar och pang...
2
Svar
22
· Visningar
20 485
Senast: Altaria
·
Katthälsa Länge sen nu, men ni kanske minns att Abbie haft problem med sina ögon en längre tid. Vi flyttade i mars och sen dess har det blivit...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
15 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp