Hormonell bäcken/ländryggssmärta.

Jag är i klimakterieåldern men har fortfarande mens, har aldrig fött barn. Jag har sedan några år ont i ländryggen mer eller mindre varje dag men inte hela tiden. Det känns som om det skulle skriiiika i ländryggen när jag t.ex böjer mig framåt. Blir numera markant värre dagarna innan mens (har jag noterat de senaste månaderna).

Har tänkt att det är mina svaga magmuskler och gammal stress som gör det, men kanske det är hormonerna...

Samma här (jag är 47, inga barn och är definitivt i klimakteriet). Det varierar från månad till månad men jag får oftast någon form av känning i bäckenet/ländryggen någon vecka innan mens. Jag har mens nu och den här gången var det ordentligt besvärligt.
 
Samma här (jag är 47, inga barn och är definitivt i klimakteriet). Det varierar från månad till månad men jag får oftast någon form av känning i bäckenet/ländryggen någon vecka innan mens. Jag har mens nu och den här gången var det ordentligt besvärligt.
Hur känns din smärta? Biter värkmediciner på smärtan?
 
Hur känns din smärta? Biter värkmediciner på smärtan?

Det liksom ilar och kan hugga till ibland, speciellt om jag suttit ett tag och stelnat till. Jag äter så mycket tabletter varje dag pga min sjukdom så det ska mycket till innan jag tar värktabletter så jag vet inte om de funkar för jag har inte provat (ibumetin får jag inte ta pga magen plus att jag har astma).
 
Det liksom ilar och kan hugga till ibland, speciellt om jag suttit ett tag och stelnat till. Jag äter så mycket tabletter varje dag pga min sjukdom så det ska mycket till innan jag tar värktabletter så jag vet inte om de funkar för jag har inte provat (ibumetin får jag inte ta pga magen plus att jag har astma).
Din definition "ilar" kan nog vara samma som min "skriiiiiker" ;)
 
Hade bokat tid hos fysioterapeut idag för en bedömning och naturligtvis så har besvären klingat av och jag är nästan smärtfri vid besöket.
Han lyssnade, antecknade och undersökte i en timmes tid.

Hittade lite stelhet och smärta vid ena SI-leden, en massa irriterade muskelfästen och att jag är lite överrörlig i ländryggen och bäckenet. Ska åter om en vecka och få ett uppbyggande träningsprogram.
Sen bestämde vi att jag hör av mig när nästa ägglossningsperiod kommer så gör han samma undersökning igen och ser skillnaden i smärtorna.

Jag vet ju att jag mår bättre när jag tränar så jag vill komma igång med lite mer riktad träning mot bäckenet.

Har även fått svar från BM som jag förklarat sammanhanget med ägglossning och smärtorna för. Hon trodde inte alls hon kunde hjälpa mig utan hänvisade till vårdcentralen och en akuttid till en läkare.
Får väl gå den vägen nästa gång smärtan slår till..
 
Smärta ägglossning, yes. Molande, lågintensiv, men tröttande. Bäckenet luckras upp, känns det som. Jan öven påverka andra leder i kroppen.
Smärta vid pms, yes. Hugger, stelnar till, kroppen förbereder sig för intensiv smärta.
Smärta vid mens, JA. Kan inte gå ibland. Hugger, ilar, molar. Bäckenet luckras upp, ryggens muskler slutar funka, strålar ut i benen. Insidan av låren ett helvete. Hela kroppen stel och spänd.

Så här var det inte innan graviditet. Då yrade och svimmade jag av menssmärtor och hade väldigt ont i ryggen. Ländryggsmärta i samband med mens har jag haft sen första mensen.
 
Smärta ägglossning, yes. Molande, lågintensiv, men tröttande. Bäckenet luckras upp, känns det som. Jan öven påverka andra leder i kroppen.
Smärta vid pms, yes. Hugger, stelnar till, kroppen förbereder sig för intensiv smärta.
Smärta vid mens, JA. Kan inte gå ibland. Hugger, ilar, molar. Bäckenet luckras upp, ryggens muskler slutar funka, strålar ut i benen. Insidan av låren ett helvete. Hela kroppen stel och spänd.

Så här var det inte innan graviditet. Då yrade och svimmade jag av menssmärtor och hade väldigt ont i ryggen. Ländryggsmärta i samband med mens har jag haft sen första mensen.
Ojoj! Vad lindrar dig i din smärta?
 
Tack för tråden. Den kom samma dag som jag inser att mitt ryggskott går att kartlägga månadsvis. Det är ju en fördel, nu när jag närmar mig 50-strecket.
Jag är 49 så jag hoppas också att det inte behöver hålla på länge.. Jag började föra dagbok över smärtorna i oktober och insåg ganska snart att det kom i cykler.
Jäkla hormoner att ställa till det!
 
Vad mycket helvete vi kvinnor får stå ut med :down:

Även jag får cykliska smärtor, ibland så pass att jag knappt kan gå. Min sambo tycker att jag ska söka för det men eftersom smärtstillande inte biter på mig så känns det lite onödigt att uppta deras tid. Min "mensvärk" börjar alltid i knän, strålar ut i höftlederna, upp i bäckenet och ländryggen och sedan ner i vristerna. Börjar ungefär en 1-2 veckor innan mensen kommer. Huggande förekommer, men det har faktiskt blivit mer sällsynt nu, tack o lov
Har inga råd att ge riktigt tyvärr, någon lösning har jag inte.
 
Vad mycket helvete vi kvinnor får stå ut med :down:

Även jag får cykliska smärtor, ibland så pass att jag knappt kan gå. Min sambo tycker att jag ska söka för det men eftersom smärtstillande inte biter på mig så känns det lite onödigt att uppta deras tid. Min "mensvärk" börjar alltid i knän, strålar ut i höftlederna, upp i bäckenet och ländryggen och sedan ner i vristerna. Börjar ungefär en 1-2 veckor innan mensen kommer. Huggande förekommer, men det har faktiskt blivit mer sällsynt nu, tack o lov
Har inga råd att ge riktigt tyvärr, någon lösning har jag inte.

Sök hjälp. Skulle det vara endometrios så blir skadorna större invändigt för varje månad utan rätt medicin.
 
Så trist att läsa om era erfarenheter, den enda trösten i den här tråden verkar vara att vi inte är ensamma med våra problem. ❤ Kämpa tjejer!
 
Det är vanligt att symptom av skador kommer smygande, tyvärr är det även vanligt att skador inte blev korrekt lagade vid förlossningen.

Jag gick med omfattande skador i fyra år efter förlossningen eftersom min barnmorska trodde att hon kunde tråckla ihop mig.. Med rätt dåligt resultat.

Har du fått hjälp?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Får man starta en ”tolka mina Covid-symptom”-tråd? Har försökt ringa 1177 i två dagar nu men det går verkligen inte att komma fram, och...
2
Svar
28
· Visningar
3 780
Senast: Luff
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 076
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Akuttid inom 24 h = 23,5 h... Men snart dags. Det svartnar för ögonen av smärta, jag känner mig helt snurrig och mår ganska illa. Ätit...
2
Svar
29
· Visningar
10 355
Senast: Milosari
·
Kropp & Själ Ska försöka att inte skriva en hel roman. Jag har antagligen haft rls från tonåren men inte förstått vad som var fel och läkaren...
Svar
3
· Visningar
1 487
Senast: Skorpis_8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träning och hälsa del 11
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp