Hormonell migrän

emma-vsm

Trådstartare
Är det någon som har det? Hur visar det sig och hur hanterar man det? Finns det någon behandling?

Jag har inte haft så stora problem tidigare men ser ändå ett mönster. Den här särskilda huvudvärken som sätter sig bakom/runt ögonen, ljuskänsligheten och att jag bara vill blunda och sova kommer alltid någon eller några dagar innan mens. Aldrig annars (men inte heller varje månad). Det brukar gå över efter en natts sömn men inte den här gången, trots värktabletter hänger den sig kvar om än bättre än igår. Jag har egentligen ingen aning om ifall det är migrän men enligt dr google verkar det ganska rimligt.

Vad kan man göra förutom att ta värktabletter och sova?
 
Hormonell migrän fungerar nog som vanlig migrän bara det att den kommer vid mens och ägglossning.
Jag har kronisk migrän och får botox, som har tagit bort det mesta utom just anfall kring mens och ägglossning, så jag antar det är den hormonella migränbiten som botoxen kanske inte biter på. Det är överlevnadsbart jämfört med tidigare, då det mest gick runt. Huvudvärk och migrän i ett liksom. Nu är anfallen kortare och inte lika intensiva som tidigare.

Jag tar värktabletter och sover. Det finns ju förebyggande mediciner om man har migrän ofta, hur väl de biter på hormonell migrän vet inte jag. Det finns migränmediciner också, men man behöver ju besöka läkare för det. Och sova är ju en god idé trots allt.
 
@Enya Tack för svar! Jag har nog dålig koll på migrän generellt, men har läst om botox som behandling. Vad bra att det hjälper dig i stor utsträckning!

Jag tycker det är svårt att veta när man ska söka vård, det beror kanske lite på om det finns något att göra utöver det man ändå gör själv liksom (sova och värktablett). Nu har det inte varit så pass ofta och regelbundet så i nuläget känns det onödigt att söka, men om det fortsätter så som det varit senaste dygnet ska jag överväga det. Kommer det varje menscykel för dig eller beror det på andra faktorer också? Tänker typ som min pms, som blir värre om jag stressat, pressat mig eller sovit dåligt osv.
 
Om det är migrän du har finns särskilda läkemedel som kan lindra besvären, dels finns små receptfria förpackningar på apoteket och dels finns större förpackningar (och någon mer sort) receptbelagt.

Jag har haft migrän vid mens och ägglossning i 20 år, men det är borta nu när mensen lyser med sin frånvaro. Det som har funkat för mig är att ta min dagliga (för andra besvär) värkmedicin (paracetamol och diklofenak) oh svälja med en stor energidricka (typ Red Bull, inte sorterna med BCAA. har provat att ersätta med koffeintablett men det har inte haft samma effekt) och kombinera med en Zomig nasal. Och sen vila, helst tyst och mörkt.
 
Är det någon som har det? Hur visar det sig och hur hanterar man det? Finns det någon behandling?

Jag har inte haft så stora problem tidigare men ser ändå ett mönster. Den här särskilda huvudvärken som sätter sig bakom/runt ögonen, ljuskänsligheten och att jag bara vill blunda och sova kommer alltid någon eller några dagar innan mens. Aldrig annars (men inte heller varje månad). Det brukar gå över efter en natts sömn men inte den här gången, trots värktabletter hänger den sig kvar om än bättre än igår. Jag har egentligen ingen aning om ifall det är migrän men enligt dr google verkar det ganska rimligt.

Vad kan man göra förutom att ta värktabletter och sova?

Jag har hormonell migrän. När jag var i puberteten kom den ofta, börjar som synsbortfall och sedan måttlig huvudvärk som försvinner med sömn. Försvann efter puberteten men kom tillbaka när jag började med p-piller. Nu kommer den någon enstaka cykel bara.

Så om du går på p-piller eller liknande bör du sluta med det :).
 
@ameo Kanske ska köpa nässprayen och testa nästa gång. Tack för tips! Brukar koffeintabletter rekommenderas vid migrän? Så himla skönt för dig att det försvunnit tillsammans med mensen.

@Klura Jag har inga hormonella preventivmedel 😊
 
Är det någon som har det? Hur visar det sig och hur hanterar man det? Finns det någon behandling?

Jag har inte haft så stora problem tidigare men ser ändå ett mönster. Den här särskilda huvudvärken som sätter sig bakom/runt ögonen, ljuskänsligheten och att jag bara vill blunda och sova kommer alltid någon eller några dagar innan mens. Aldrig annars (men inte heller varje månad). Det brukar gå över efter en natts sömn men inte den här gången, trots värktabletter hänger den sig kvar om än bättre än igår. Jag har egentligen ingen aning om ifall det är migrän men enligt dr google verkar det ganska rimligt.

Vad kan man göra förutom att ta värktabletter och sova?
Jag har det och tar därför p-piller utan uppehåll dvs slipper mens och huvudvärk. Enda anledningen till att jag tar p-piller. Tar migränmedicin (tabletter) vid migrän då jag tycker nässprejen är så himla äcklig när den rinner ner i halsen, vilket lett till att jag blir illamående bara jag ska ta sprejen.

Har mens typ 2 gånger per år nu jämfört med varje månad dvs avsevärt mindre hormonell migrän. Sen har jag migrän som inte är hormonell också, kronisk migrän och spänningshuvudvärk så jag får botox samt tar injektioner en gång i månaden som är förebyggande mot migrän (Ajovy heter medicinen). Har man dock enbart hormonell migrän tror jag inte att botox är aktuellt i första skedet.

Hade börjat med receptfri medicin mot migrän i ditt fall. Sumatriptan eller nässpray med triptaner typ zomig.
 
Senast ändrad:
Jag har hormonell migrän. När jag var i puberteten kom den ofta, börjar som synsbortfall och sedan måttlig huvudvärk som försvinner med sömn. Försvann efter puberteten men kom tillbaka när jag började med p-piller. Nu kommer den någon enstaka cykel bara.

Så om du går på p-piller eller liknande bör du sluta med det :).

Hade som du i tonåren. Började alltid med flimmer för ögonen, sen kom kraftig huvudvärk med illamående. Gick inte göra annat än att ligga i sängen. Brukade hålla i sig ca 3 timmar. Sen var jag öm i huvudet efteråt och tagen. Kom aldrig två dagar på raken men kunde komma varannan. Gick över när jag blev äldre. Haft det en gång i vuxen ålder.
 
@ameo Kanske ska köpa nässprayen och testa nästa gång. Tack för tips! Brukar koffeintabletter rekommenderas vid migrän? Så himla skönt för dig att det försvunnit tillsammans med mensen.
Du kan prova nässprayen eller en tablett, substanserna är lika varandra så det spelar inte så stor roll. Jag har fått sprayerna på recept, därför är det dem jag använt.

Alltså, om koffeinet... Nej, det är inte något som rekommenderas generellt. Många upplever att de blir hjälpta av kaffe. Jag dricker inte kaffe. Men, jag har i många år generellt druckit (alldeles för mycket) energidrickor och upptäckte mer eller mindre av en slump att det verkade som att jag fick bättre effekt av medicinerna om jag svalde dem med en sådan.
Den variant av energidrickor jag dricker är i princip smaksatt, kolsyrad sockerlösning med koffein, taurin och lite vitaminer. Jag valde att testa med koffeintabletter istället för att minska på socker-drickandet. Men det hade inte lika bra effekt på mig.
 
@Enya Tack för svar! Jag har nog dålig koll på migrän generellt, men har läst om botox som behandling. Vad bra att det hjälper dig i stor utsträckning!

Jag tycker det är svårt att veta när man ska söka vård, det beror kanske lite på om det finns något att göra utöver det man ändå gör själv liksom (sova och värktablett). Nu har det inte varit så pass ofta och regelbundet så i nuläget känns det onödigt att söka, men om det fortsätter så som det varit senaste dygnet ska jag överväga det. Kommer det varje menscykel för dig eller beror det på andra faktorer också? Tänker typ som min pms, som blir värre om jag stressat, pressat mig eller sovit dåligt osv.
Tack! Ja, det är verkligen en skillnad mot tidigare och jag är faktiskt rädd om tillfällena, de är otroligt viktiga för mitt mående, som ett helt annat, bättre, liv nu!

Jag tänker att man ska söka vård när det påverkar och orsakar korta sjukperioder lite väl ofta eller är jobbigt rent generellt. Några gånger om året som man reder ut med vila och värktabletter känns ju överlevnadsbart, men några gånger i månaden som varar i flera dagar är ju genast lite annorlunda.

Det finns ju migränmediciner som man tar rätt tidigt man känner av migränen och så kan man slippa det mesta av anfallet, man får prova sig fram vilka som fungerar. Man ska dock inte ta för många i månaden utan då är det ju bättre med förebyggande. Är det så får man gå till läkare med sin migrän.

Min migrän kommer vid mens och ägglossning så just nu har jag ca två anfall per månad. Annars beror det också på stress och sömnbrist osv. Jag jobbar hemma måndagar och fredagar sedan januari och märker alltså att jag sällan har vare sig huvudvärk eller migrän de dagarna så det beror ju också på jobbet, med alla intryck osv.
 
Jag har det och tar därför p-piller utan uppehåll dvs slipper mens och huvudvärk. Enda anledningen till att jag tar p-piller. Tar migränmedicin (tabletter) vid migrän då jag tycker nässprejen är så himla äcklig när den rinner ner i halsen, vilket lett till att jag blir illamående bara jag ska ta sprejen.

Har mens typ 2 gånger per år nu jämfört med varje månad dvs avsevärt mindre hormonell migrän. Sen har jag migrän som inte är hormonell också, kronisk migrän och spänningshuvudvärk så jag får botox samt tar injektioner en gång i månaden som är förebyggande mot migrän (Ajovy heter medicinen). Har man dock enbart hormonell migrän tror jag inte att botox är aktuellt i första skedet.

Hade börjat med receptfri medicin mot migrän i ditt fall. Sumatriptan eller nässpray med triptaner typ zomig.

Så gör jag med efter att min barnmorska rekommenderade det. Har ofta migrän annars också (bättre sen jag bytte jobb dock) men den var innan väldigt tydligt innan och under mensen. Blev rekommenderad att skjuta upp den så mycket som möjligt, alltså köra på med pillerna tills jag får en ”rejäl” mellanblödning (alltså inte bara en liten rosa skymt på pappret när man torkar sig) och då ta uppehåll i 3 dagar, sen börja äta pillerna igen. Jag har mens ca 2-3 ggr om året nu och mår mycket bättre!
 
@Malibu_Stacy Jag läste det någonstans, att p-piller man tar utan uppehåll kan hjälpa. Skönt att det funkar för dig! Mina problem är inte tillräckligt stora för att jag ska överväga p-piller (haft det 10 år när jag var yngre dock). Jag ska kolla upp receptfria tabletter mot migrän, tack!

@ameo Spännande ändå, att du upplever att medicinen får en extra skjuts av energidricka. Jag dricker kaffe och nu har jag förvisso inte druckit extra när jag haft känningar men upplever inte att det har gjort någon skillnad.

@Enya Jag tror det skulle funka med tabletter man tar när man märker första symptomen. För mig börjar det ofta med ont bakom ögonen, jag har trott att jag har haft linserna för länge eller att glasögonen är skitiga, den känslan är det. Nu är det som sagt så pass sällan så det är en bra grej att testa, tack! I måndags när det kom hade jag förvisso sovit lite mindre än vanligt och haft mycket möten, det kanske gjorde att det höll i sig längre än vanligt också.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Vaccinerade mig igår, första sprutan. Fick Astrazeneca (nu hur det stavas) och jag har så ont i kroppen att jag kryper ur skinnet snart...
Svar
12
· Visningar
1 541
Senast: Modest
·
  • Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 586
Senast: Tofs
·
Kropp & Själ Hur vanligt är det att man drabbas av ett första migränanfall efter 40? Jag vaknade igår morse av den värsta huvudvärken jag ha upplevt...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 053
Senast: Rina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp