Hormoner, "spökperiod" eller rädsla?

Ceta

Trådstartare
Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är klart lite nybörjare på det här med löp och sådant. Hoppas ni vill hjälpa mig att reda ut vad det var som besvärade henne i november och december..

Hennes första löp (innan jag köpte henne) var december 2018. Andra löpet var juni 2019, i stort sett på dagen 6 månader efter det första.
I november i år tappade min pappa henne på en promenad när hon blev skrämd av en annan hund. Hon sprang hem och allt gick bra. Jag var ju som sagt inte med, men har förstått det som att den andra hunden inte var aggressiv på något sätt, utan att den bara kom för nära (och pappa inte hann koppla henne). Hon har ju alltid varit osäker på andra hundar, men där blev reaktionen mycket större än den blivit på länge upplevde pappa, därav att han inte alls var beredd.

Jag upplevde efter detta att hennes "radie" där hon hade koll på människor och hundar blev avsevärt mycket större, och vågade inte ha henne lös alls. Hundmötena tog ett par ordentliga kliv bakåt, och på kurs blev hon också mycket mer osäker än hon varit under sommaren och hösten.
Jag tänkte att löpet var på gång, och att det berodde på hormoner. I december tyckte jag att hon löpte, om än med väldigt lite blod. I samband med att det "löpet" var slut så kom min glada härliga hund mer och mer tillbaka, och "radien" blev bättre, det gick att träna och hundmötena blir bättre och bättre.

Nu dock till det som förbryllar mig, nu löper hon igen! Hur konstigt det än låter, så inbillade jag mig sannolikt löpet i december, för att ha någon förklaring till hennes beteende. Nu är hon dock svullen i underlivet (eller vad säger man på tikar?), och det blir fläckar efter henne där hon ligger, så det känns mer som ett riktigt löp.

Det jag funderar på är därför, vad orsakade hennes dipp i höstas? Kan hundar ha spökperioder så sent i livet? (1 år och 8 månader) Eller låter det i era öron mer sannolikt att det är incidenten när pappa tappade henne som satte igång det hela, istället för att vara ett symptom som jag tänkt? Eller kan hormonerna ställt till det 2,5 månader innan löp?

Massa frågor, och jag inser att det inte går att få ett absolut svar på ett nätforum, men är intresserad av att höra era erfarenheter då jag vet att det finns många erfarna tik-ägare här :) Ställ gärna följdfrågor om jag varit otydlig!
 
Wow sån diskussion det blev 😅
Finns det inte någon som vill svara på någon av mina frågor utifrån egna erfarenheter iaf? :(

Mest nyfiken på ifall det är vanligt med spökperioder hos äldre hundar? :)
 
Spökåkder tror jag inte på men är hon inte helt 100 mentalt så tror jag absolut att hormoncykeln kan hjälpa/stjälpa hur hon hanterar saker.
Precis som att hanarna blir påverkade kastrering.
 
Spökåkder tror jag inte på men är hon inte helt 100 mentalt så tror jag absolut att hormoncykeln kan hjälpa/stjälpa hur hon hanterar saker.
Precis som att hanarna blir påverkade kastrering.

Så tänker jag också. Du säger själv att hon alltid varit osäker i hundmöten så hon har sannolikt osäkerhet i grunden som kan förvärras dels med tiden men också under hormoncykeln. En hund blir dock inte osäker enbart pga köp, utan det måste liksom finnas i hunden från början, är min erfarenhet.
Jag tycker att det låter som att du jobbar bra med henne och helt rätt att du inte haft henne lös nu för risken är stor att hon drar igen när hon blir för rädd.
Min kollegas osäkra chihuahuablandras blev skrämd på sin egen gård (minns inte för vad) och hon drog iväg flera kilometer (!) där hon sen hittades i grannbyn. Så det är inte alltid de springer hem heller.
Spökålder/-period är jag inte ens säker på existerar. Tycker oftast det används som någon slags bortförklaring på oönskade beteenden. Men det kanske finns studier som bevisar att det finns, jag vet inte :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
684
Hundhälsa Min tik på ett och ett halvt år har precis haft sitt andra löp och är nu även skendräktig för andra gången. Vi hade från början inte...
Svar
17
· Visningar
2 382
Senast: attheedge
·
Hundträning Vi har två hundar, en OEB och en OEB/Bully. Tikar, uppvuxna tillsammans, nu 1,5 och 1,3 år. De skulle ha kastreras efter första löp men...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
13 266
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp