Hormoner, "spökperiod" eller rädsla?

Ceta

Trådstartare
Humla är ju min första hund, och de allra flesta hundar som varit i mitt liv innan jag skaffade henne har varit hanhundar, så jag är klart lite nybörjare på det här med löp och sådant. Hoppas ni vill hjälpa mig att reda ut vad det var som besvärade henne i november och december..

Hennes första löp (innan jag köpte henne) var december 2018. Andra löpet var juni 2019, i stort sett på dagen 6 månader efter det första.
I november i år tappade min pappa henne på en promenad när hon blev skrämd av en annan hund. Hon sprang hem och allt gick bra. Jag var ju som sagt inte med, men har förstått det som att den andra hunden inte var aggressiv på något sätt, utan att den bara kom för nära (och pappa inte hann koppla henne). Hon har ju alltid varit osäker på andra hundar, men där blev reaktionen mycket större än den blivit på länge upplevde pappa, därav att han inte alls var beredd.

Jag upplevde efter detta att hennes "radie" där hon hade koll på människor och hundar blev avsevärt mycket större, och vågade inte ha henne lös alls. Hundmötena tog ett par ordentliga kliv bakåt, och på kurs blev hon också mycket mer osäker än hon varit under sommaren och hösten.
Jag tänkte att löpet var på gång, och att det berodde på hormoner. I december tyckte jag att hon löpte, om än med väldigt lite blod. I samband med att det "löpet" var slut så kom min glada härliga hund mer och mer tillbaka, och "radien" blev bättre, det gick att träna och hundmötena blir bättre och bättre.

Nu dock till det som förbryllar mig, nu löper hon igen! Hur konstigt det än låter, så inbillade jag mig sannolikt löpet i december, för att ha någon förklaring till hennes beteende. Nu är hon dock svullen i underlivet (eller vad säger man på tikar?), och det blir fläckar efter henne där hon ligger, så det känns mer som ett riktigt löp.