Bukefalos 28 år!

Hormonfritt preventivmedel? Natural Cycles?

WaterLily

Trådstartare
Jag har börjat gå i tankarna att överge mina P-piller till förmån för ett hormonfritt alternativ, eftersom jag insett att jag helt enkelt inte mår bra av alla dessa hormoner. Har börjat läsa mer och mer om biverkningarna av hormoner, och inser att det är nog därför som min sexlust har försvunnit nästan helt (trots att jag älskar min sambo och ja, jag tänder på honom. Men sexlusten har verkligen dalat totalt de senaste åren). Mitt humör och min vikt har påverkats också, och fler och fler som jag känner har börjat med något annat preventivmedel. Min chef använder appen Natural Cycles, och hon är hur nöjd som helst.

Nackdelen med Natural Cycles verkar vara att den inte är kliniskt testad eller godkänd ännu, men den bygger å andra sidan på samma teori som övriga P-datorer på marknaden.

Någon som provat P-dator? Någon som provat Natural Cycles?

Att det inte är hundra procent säkert som preventivmedel, och att det finns någon 0,07% chans att bli gravid gör mig inte så mycket. Tänkte kombinera med kondom på de osäkra dagarna, och skulle jag bli gravid så är det ingen större katastrof. Jag och sambon vill ha barn, men hade av praktiska skäl (gårdsrenovering etc) tänkt vänta några år. Skulle det bli barn nu så, oh well. :)

Spiral är inte ett alternativ för mig, för jag har så sköra slemhinnor.
 
Det har funnits många trådar om alternativa p-medel genom åren. Ofta är det någon form av p-dator som diskuteras.

Hur menar de att det bara skulle vara 0,7% risk för graviditet? Att tänka på är ju att:

a) allas menscykler är olika. Vissa har äl på helt olika tidpunkter varje månad
b) symtomen kring äl kan vara helt olika varje månad
c) mannens spermier kan i vissa fall leva uppemot en vecka, men man pratar oftast om 3-5 dagar.
d) då du med test kan komma fram till att du har äl, kan det redan vara försent. Om du haft sex ett par dagar före (eller mer) kan spermierna fortfarande befrukta ägget som släpps

Jag vet inte riktigt vilket preventivmedel jag skulle förespråka, tyvärr. Det är lite illa ifall man ogillar kondom och pessar.
 
Hittade den här artikeln alldeles nyligen:

Aha, tack. Jag sökte på "Natural Cycles" i sökfältet men fick inga träffar, för det visade sig att att man tydligen skriver ihop det till ett ord istället. ;) Hoppade in i den andra tråden. Jag är himla sugen på att testa p-dator eller NaturalCycles, och just nu lutar det mest åt NaturalCycles eftersom det är himla mycket billigare och dessutom bygger på samma teknik. Måste nog bara fundera och vela lite till innan jag faktiskt bestämmer mig... :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 597
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Jag funderar på preventivmedel. Använder bara kondom nu men det hade varit bra med alternativ längre fram. Är lite kluven till hormoner...
Svar
14
· Visningar
1 635
Senast: Carand
·
Övr. Barn Har testat mig fram med p-piller/minipiller (tråkiga biverkningar), spiral (riktigt tråkiga biverkningar) och försöka hålla reda på...
2
Svar
25
· Visningar
3 080
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ jag har efter 9 års uppehåll från allt vad preventivmedel heter nu blivit övertalad av barnmorskan att börja käka mellanpiller (som de...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
15 157
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp