hormonspiral, byta den eller bara sluta?

emma74

Trådstartare
Ja vad ska jag göra?
Hux flux har det nu nästan gått 5 år sen jag fick min hormonspiral och nu är det alltså dags att bestämma sig för ett alternativ. Var till barnmorskan i ett annat ärende och tog upp frågan och fick väl ingen vettig insikt där och då.

Först och främst är jag livrädd för hur den ska komma ut (därför har jag förträngt frågan så länge jag kunnat) - den har sen den sattes in haft trådarna indragna i livmodern - och jag tycker att beskrivningen om hur de ska lirka in en "krok" i livmodern för att få tag i den utan bedövning eller ultraljud låter särskilt tilltalande... det är tydligen det som provas först :nailbiting:

Sen är ju då frågan om jag är i form att stoppa in en ny? (om de måste gräva ut den gamla, menar jag)

Jag blödde konstant i 8 veckor när jag fick den här insatt, hade mellanblödningar i ett halvår och det var först efter ett år det började kännas "värt" det. Sen fungerade det väl helt ok, på plussidan så har jag sluppit de stora bölderna som ploppade upp, mest på ryggen ibland och humörsvängningar, slipper även mensvärk nästan helt och gulkroppscystorna...
På minussidan finns den ökade behåringen - ok att jag var luden innan - det här är galet (kommer det försvinna om jag skippar hormonspiralen helt?) Efter 3-4 år så märkte jag även att sexlusten minskat...

I rent preventivt syfte har jag inte haft något behov av den de senaste 1,5 åren sen jag blev helt singel, även om det är praktiskt att vara dubbelt säker de ytterst få gånger det varit aktuellt. Det känns ju lite fånigt att ha en spiral insatt när den inte "behövs". Misstänker att den är en faktor bakom att jag verka ha problem med "obalans" och vaginos (?) lite då och då...

Så hur tänker det allvetande buke?
Byta?
Ta ut och se vad som händer?

(Kopparspiral är inte aktuellt och jag lever hellre i celibat resten av livet än äter minipiller, vanliga p-piller får jag inte äta pga av sjukdomar i släkten)
 
Senast ändrad:
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

I ditt läge skulle jag nog skippa p-medel helt eftersom du inte vill ha kopparspiral - utöver kondom de gånger det blir aktuellt.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag tog bort min, ersatte den inte och har aldrig ångrat mig. Den tid jag hade skiten hade jag gärna fått ersättning för. Med facit i hand var hormonspiral bland det mest korkade jag använt någon gång.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Det skulle kunna vara värt att vara utan spiralen så du får en chans att lära känna din kropp utan hormoner som påverkar.
Det går ju alltid att sätta in en ny spiral senare!
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

I ditt läge skulle jag nog skippa p-medel helt eftersom du inte vill ha kopparspiral - utöver kondom de gånger det blir aktuellt.

Det känns ju bara som att jag accepterar att jag är en crazy old cat lady... fast utan katter då ;)

(ja jag har lite ålderskris inför nästa födelsedag)
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag tog bort min, ersatte den inte och har aldrig ångrat mig. Den tid jag hade skiten hade jag gärna fått ersättning för. Med facit i hand var hormonspiral bland det mest korkade jag använt någon gång.

Så känner jag för minipillrena jag provade i tre månader när barnmorskan tyckte att det var oansvarigt att vara "oskyddad" efter jag fick sista barnet... (att mannen jag var gift med då i princip var steril hade ingen betydelse).
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Låter som du ska låta bli att sätta in en ny. Om du vill ha en senare är det ju bara att sätta in en då.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Det skulle kunna vara värt att vara utan spiralen så du får en chans att lära känna din kropp utan hormoner som påverkar.
Det går ju alltid att sätta in en ny spiral senare!

Jag har varit "hormonfri" större delen av mitt liv. Så jag känner till PMSen, bölderna, mensvärken (som dock är helt hanterbar numera efter barnen) och gulkroppscystorna. ;)
Dock saknar jag ägglossningen, den försvann för något år sen...

Det jag funderar på är om jag tar ut den och sen vill skaffa en ny igen av någon anledning så får jag väl gå igenom samma startsträcka med knas igen antar jag - det skulle jag slippa om jag bara byter.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

kl:
Det här är varför Buke är så bra!
Barnmorskan tyckte ju att det var så självklart att jag skulle ha en ny!

Det är klart att jag kan prova att vara utan, vad är det värsta som kan hända liksom? Att jag skulle få en stadig pojkvän?

Däremot är jag ruskigt nervös för hur den ska få ut den...
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag gjorde ett knappt års uppehåll mellan mina hormonspiraler men satte in en ny för ca ett år sedan. Varje dag utan spiral var mer eller mindre ett h-vete men jag ville ändå prova, jag har heller inget aktivt sexliv och visste inte om jag hade hamnat i klimakteriet. Men jag fungerar inte i vardagen utan tyvärr. För mig har det inte varit några större bekymmer med startsträcka men jag tror att varje gång är olika.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Hej!

Jag hade bara min insatt i typ 6 månader, men jag blödde konstant, mådde skit och fick gigantiska varbölder som tagit år att läka ut.

Om du inte har någon fast pojkvän hade jag inte satt in en ny. Om inte annat för att det är säkraste sättet att träffa nån ny (du vet lagen om allt "jävlighet", tar man ut spiralen och inte sätter in nån ny kan man ge sig 17 på att alldeles snart behöva en :-) )

/Lavinia, som fortfarande ångrar sin spiral och nu lever utan konstgjorda hormoner
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Däremot är jag ruskigt nervös för hur den ska få ut den...

Åh, välkommen Syster ;).
Jag har en som suttit låååångt utöver "bästföre datum" av den enkla anledningen att jag jag är paniskt rädd för hur ont det ska göra när den ska ut!
Inbillar mig att den är fastvuxen och jag vet inte vad... den dagen jag kremeras så får jag hoppas att även den blir till aska O_o.
Den kan ju knappast leva för evigt menar jag?
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag har också haft problem med min hormonspiral och sprungit hos gyn o barnmorskor "hela" hösten. Även jag har indragna trådar och har blivit föreslagen att ta ut den... Min spontana reaktion på förslaget var att: "Då får ni söva mig!"

Den gynekolog jag träffade då blev förskräckt(!) när hon hörde att jag INTE fått bedövning vid insättningen (har inte fött barn, kanske påverkar?) och lovade "ordentlig" bedövning om uttagning blev aktuell :) Så, man kan få bedövning! Kanske inte hos barnmorskorna (som jag har fattat det) men på en gynekologisk klinik... (Och ja, det gjorde förbannat ont att sätta in den, jag hade ont i en vecka efteråt, sen dämpades det något, för att sedan återkomma... Därav rännandet på gyn...)
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Åh, välkommen Syster ;).
Jag har en som suttit låååångt utöver "bästföre datum" av den enkla anledningen att jag jag är paniskt rädd för hur ont det ska göra när den ska ut!
Inbillar mig att den är fastvuxen och jag vet inte vad... den dagen jag kremeras så får jag hoppas att även den blir till aska O_o.
Den kan ju knappast leva för evigt menar jag?

Säg inte sådär!:crazy:

Tycker att det var väldigt dålig info om den biten, att trådarna kunde försvinna, jag letade i panik efter mina när den var nyinsatt och BM konstaterade att "det är jättvanligt att de försvinner in"... Jag menar - den infon hade ev. ändrat mitt beslut om att sätta in en från början. Detta nämndes inte alls!

Och beskrivningen på HUR de försöker få ut den innan man remitteras vidare om de misslyckas är inte på något sätt lockande... kan man be om lugnande?
Jag har ju gjort det mesta i en gynstol (har IVF-barn) och jag VET liksom hur min kropp reagerar...
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

P-ring. Vad är det? Kan det ersätta hormonspiral?

Vet inte riktigt hur poppis det är med östrogen (för det är det väl i den?) till mig. När jag tar upp mammas stroke (i unga år) så drar i alla fall barnmorskorna åt sig öronen.
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag har haft koppar och har nu hormonspiral och för mig var insättningen otroligt smärtsam.
Uttagningen å andra sidan kändes inte, den gick på en sekund precis innan jag frågade "ska du ta ut den nu?".
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Jag har haft koppar och har nu hormonspiral och för mig var insättningen otroligt smärtsam.
Uttagningen å andra sidan kändes inte, den gick på en sekund precis innan jag frågade "ska du ta ut den nu?".

Utan trådar? Vad använde de för att få ut den, tång eller "krok"? Fick de gräva långt in?
 
Sv: hormonspiral, byta den eller bara sluta?

Vad använder du dig av idag då för att slippa bli på smällen? Jag satte in en hormonspiral för snart ett år sedan och har klarat det hyfsat. Blödde första fyra månaderna men väldigt lite, har haft problem med smärtor till och från och nu på senare tid har jag fått lite trevliga små bölder på ryggen, de är inte allt för stora.
Kan inte äta p-piller eller minipiller för då blir jag knäpp. Kopparspiralen har jag blött ut två gånger, jag är dessutom allergisk mot latex och latexfria kondomer är ingen höjdare samt löjligt dyra. Nu har jag fått cystor som måste opereras bort, ev tar de även ena äggstocken:(.
Vad ska man köra i stället för spiralen? Jag vill eventuellt ha en unge till så sterilisera mig vill jag inte. Alternativen jag kan komma på är pessar och P-dator. Är det någon som har erfarenhet av det?

Till TS, klart du ska plocka ut eländet och strunta i att sätta in en ny tills vidare.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Eftersom den andra spiraltråden låg här antog jag detta var lämpligare än senior? Har problem med min kopparspiral, min livmoder goes...
Svar
4
· Visningar
776
Senast: trazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp